Gå til innhold

Er maten vi skal ha kjip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal servere oksekjøtt,ulike grønnsaker og poteter..(vanlige/gratinerte) til hovedrett. Forett har vi ikke tenkt på.. Noen tips til hva vi kunne hatt?

Til dessert skal vi ha dronning maud pudding, og en dessert til basert på frukt..(da vi har melkeallergikere i familien)

Men så synes jeg liksom maten høres mer ut som noe en spiser i en konfirmasjon :sjenert:

Har forresten leid lokale, og skal ordne det meste selv ved hjelp av familien.. Maten bestiller vi.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Høres helt greit ut så lenge anretningen er bra! Den vil ha alt å si om maten virker hverdagslig eller ikke.

Skrevet

Jeg syntes det hørtes godt ut. Dessuten er Dronning Maud pudding noe av det beste jeg får og det første jeg kjøper når jeg er på Maxi i Haugesund. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er DITT bryllup. Du har valgt mat ut fra det dere liker. Ikke la andre fortelle deg hva du skal synes om dine valg.

Desserten ville jeg tilbedt deg for for resten av livet da jeg er melkeallergiker selv!

Gjest Gjest
Skrevet

Som andre her sier, deres selskap, deres favorittmat ;). Men omd et betyr noe, jeg hadde ikke reagert. Så lenge dere ikke har noen vegetarer/veganere i selskapet så har dere valgt noe de fleste liker, eller i det minste synes er ok mat. Synes egentlig det er "verre" med de som planlegger flamberte sneglehaler dyppet i rakfisklake osv. (Nei, jeg har heldigvis ikke sett det ennå, men jeg venter på det nå når så mange skal overgå hverandre i fancy mat :ler:)

Forrett har jeg ikke peiling på, men en lett suppe kanskje? Gjerne et eller annet grønt rått innslag i den for å få stabilisert fordøyelsen, revet gulrot på toppen el? Men her er det kanskje den helsefokuserte veganeren i meg som taler ;)

Lykke til på den store dagen :)

Skrevet

Okse- eller hjortekjøtt er ganske bankers, da de fleste liker det! Dronning Maud-pudding er også noe de fleste synes er godt!

Vi har vridd hodet frem og tilbake for å pønske ut en forrett som ikke er av de vanlige. Fisk og skalldyr synes vi er gørr selv :legrine: så det vil vi ikke ha... Parmaskinke med frisk asparges og melon har vi brukt i 2 konfirmasjoner.... så den er oppbrukt :erter: Så vi ender sannsyligvis opp med spekeskinke med en dæsj potetsalat anrettet på ristet toast :)

Skrevet

Maten blir helt sikkert kjempebra, men hvis du føler at du vil gjøre ting litt mer spenstig kan du jo ha noe scampi med pesto eller noe slikt til forrett :)

Skrevet (endret)

Syns det høres godt ut, jeg. Hvordan type oksekjøtt og hvilken saus? :)

Bente sin ide til forrett hørtes også veldig god ut! Jeg personlig er ikke så glad i kombinasjonen honningmelon og spekeskinke, men spekeskinke og potetsalat er jo kjempegodt! :sikle:

Endret av Wadjet
Skrevet
Vi skal servere oksekjøtt,ulike grønnsaker og poteter..(vanlige/gratinerte) til hovedrett.

Men så synes jeg liksom maten høres mer ut som noe en spiser i en konfirmasjon :sjenert:

Hva synes dere?

Hovedretten der har jeg spist iallefall på to konfirmasjoner i familien min, og jeg har liten familie. Men ene var på mor sida, og andre på far sida. Anyway så sier jeg meg enig i at det er litt konfrimasjonsaktig, mye pga mine opplevelser. But who cares?

Det er veldig godt, det kan se staselig ut på fatene. Og det er ikke så veldig mektig mat, så desserten sklir lett ned etter den retten. Og det er da god plass til kakene etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet

Kunne kanskje sprites opp med noe mer spenstig og ikke så tradisjonelt?

Men hvis bryllupet er typisk norsk tradisjon høres jo maten ut som om den matcher.

Skrevet

Jeg har stort sett vært i typisk norske bryllup med elg- eller reinsstek, vanlige poteter og enkle grønnsaker. Det er festmat der jeg kommer fra (liker ikke stek, da, så jeg er alltid lykkelig om det serveres f.eks. elgkarbonader ved siden av).

Og hvorfor må alt være så innmari hipt og sprekt?

Skrevet

Det blir sikkert oksestek (hvilke andre alternativer kunne vi hatt?), Sausen skal faren til sambo lage.. han er veldig flink til å lage sauser som er litt spennende på smak..

Ellers liker jeg tradisjonsrike ting, er ikke så veldig trendy av meg :ler: Er vokst opp på "bygda".. eller hva jeg nå skal kalle det:)

Skrevet

Spekeskinke med potetsalat hørtes ut som en fin forrett Bente :)

Gjest lillebøll
Skrevet

Synes det høres godt ut jeg :)

Skrevet

Det viktigste er ikke at maten er "fancy", men at det er tilberedt sånn at den er god. Steik kan være nydelig og mør, eller den kan være seig og tørr. Likeså kan grønnsaker være kjipe frossengrønnsaker fra pose, eller noe ferskt og godt som er i sesong og er bra tilberedt. God saus er selvfølgelig også viktig, samt en vin som passer til.

Skrevet

Oksekjøtt er helt greit, fikk det selv i det siste bryllupet vi var i, med en god saus er det godt, og noe de aller fleste liker

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har stort sett vært i typisk norske bryllup med elg- eller reinsstek, vanlige poteter og enkle grønnsaker. Det er festmat der jeg kommer fra (liker ikke stek, da, så jeg er alltid lykkelig om det serveres f.eks. elgkarbonader ved siden av).

Og hvorfor må alt være så innmari hipt og sprekt?

Hm. Ble ikke overrasket over å høre det.

Er det ikke litt samisk og urnorsk (old fashioned) å servere elg og stek i bryllup?

Jeg hadde blitt kvalm hvis jeg måtte spise noe så barbarisk men vi er alle forskjellige.

Hva med de som er vegetarianere, har dere noe til dem? Eller til de som heller liker indian curry, kylling, fisk, paté eller gourmét?

Jeg har ikke hatt bryllup selv ennå og ønsker deg lykke til med ditt! Men jeg ville ikke ah servert kjøttkaker og poteter, liksom.

Gjest Gjest
Skrevet
Oksekjøtt er helt greit, fikk det selv i det siste bryllupet vi var i, med en god saus er det godt, og noe de aller fleste liker

Hadde vi fått servert oksestek, brun saus og poteter i det forrige bryllupet jeg var i ville gjestene ha steilet. Vi lever i 2007 da, ikke 1945.

Skrevet

Syns det høres veldig godt ut jeg! Som andre her sier, ville jeg nok vært mer opptatt av at råvarene er gode og at maten tilberedes bra og ser bra ut. At det er tradisjonell festmeny og ikke så hip og fancy syns jeg er helt greit. Dette er mat de fleste liker :)

Skrevet

Vi hadde fisk i skjell til forrett, oksesteik med fløtesaus, grønnsaker og poteter til hovedrett og is og kransekake til dessert.

Vi fikk skryt for maten for det var noe alle likte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...