Gå til innhold

Vegetarlasagne


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Noen som har en god vegetarlasagne med masse grønnsaker i, som de vil dele med meg?

Gjerne en litt lettere variant med f.eks cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosin

Vegerarlasagne 4 porsjoner

100 g sorte oliven uten sten

100 g fetaost

100 g kesam eller cottage cheese

1/4 dl mild chilisaus

2-3 dl grønsaksbuljong

3 gule løker

1 ss olivenolje

1 ts tørket provencekrydder, rosmarin, timian el

10-12 lasagneplater

250 forvellet spinat

retvet ost til gratinering

1. Kjør oliven, fetaost og kesam / cottage cheese i en kjøkkenmaskin eller hakk ingredienser fint. Tilsett chilisaus og spe med buljong.

2. Hakk løk og fres den i oljen. Legg litt løk i bunnen av en gratenform og bland resten av løken i oliven- og osteblandingen. Krydre.

3. Legg et par lag lasagneplater over løken i gratengformen. Dekk med et lag spinat og deretter et lag oliven- og osteblandingen. Legg plater, spinat og blanding i tre lag og avslutt med lasagneplater.

4. Dekk formen med folie og gratiner i ovnen ved 225 C i ca 40 minutter.

5. Riv osten og strø den over lasagnen. Gratiner i ytterligere 10-15 minutter uten folie i 250 C.

Tips

Det er ikke så enkelt å få tak i fersk spinat i nærbutikken vår. Vi bruker derfor ofte frossen spinat. Det blir solgt i poser med små ternininger. Når de er tinte legger vi de i formen og presser de lett utover med en gaffel.

Pass på at oliven- og osteblandingen ikke blir for tykk, for da kan platene bli for tørre. Jeg pleier å kikke under folien etter ca 20-30 minutter og helle litt vann eller buljong over dersom det ser ut til at det er for lite væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?num=1140717619

og min egen:

Hvit saus av ca 1/1.5 liter soyamelk, mel og krydder

1 pakke amerikansk blanding

Rikelig med brokkoli i passe store biter

500 gram grov pasta (tørrvekt)

Gjerne noen spinatputer i sausen.

Grønsakene tines og dele opp passe stort, alt blandes og over helles sausen. Brødsmuler laget av brødskalken jeg ikke liker å spise, men heller ikke får meg til å kaste havner på toppen.

Stekes på ca 225 grader i ca 45 minutter.

Holder til 2 former

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bechamelsaus på glass fra dolmio, for enkelhetens skyld, og fullkornslasagneplater.

Sausen lager jeg av: løk, sopp, squash, gulrøtter, aubergine (hva nå enn jeg har liggende) + tomatskvip (knuste tomater med basilikum og hvitløk) og en dært med fløte + masse krydder

Mozarellaost legges på når lasagnen er halvferdig. Tror jeg pleier å steke den i 30-40 min.

KJEMPEGODT!! Og egentlig latterlig enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...