Gå til innhold

Visdomstenner (enda en tråd om dette)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg må fjerne begge visdomstennene oppe pga at de kommer feil og at det ikke er plass.

Men de har ikke kommet såpass frem enda at tannlegen har gjort noe, var sist hos tannlegen for ett år siden.

Nå har jeg begynt å få (hatt noen uker nå) litt smerter bakerst i kjeven som går oppover foran øret mot hodet, det murrer en god del (spenger litt)og noen ganger gjør det vondt.

Kan det være ei av visdomtennene som er på tur? Jeg merker ingenting ellers, ingen kul eller noe der tanna skal komme.

Jeg har fjernet de nede men de ble operert ut før de i det heletatt begynte å presse på så jeg hadde ingen smerter med de.

Jeg har heller aldri hatt tannverk så det kan kanskej være at jeg har det i en av jekslene?

Jeg skulle egentlig vært hos tannlegen nå men måtte flytte timen så jeg har time 11 juni så da får jeg nok svar på dette, men det hadde vært greit å høre om noen har hatt slike smerter så jeg kan forbrede meg litt på hva det kan være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nærliggende å tro at det er visdomstennene dine som forårsaker smertene. Men; det kan også være andre grunner, som f.eks. bihulebetennelse.

Gjest Mirina
Skrevet

Jeg hadde ikke vondt da mine visdomstenner var på vei ut, før det satte seg betennelse i en av dem, men da gjorde det til gjengjeld sinnsykt vondt!!

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg har ikke merket noenting, men så har jeg bare nesten 2.

Er det sånn at alle må trekke visdomstennene? Jeg innbiller meg at alle snakker om at de skal/har gjort det. Og at man får betennelse og sånn. Jeg vil jo ikke trekke mine :(

Skrevet

Kjenner ei som hadde slike smerter som du beskriver. Det var ei visdomstann som var på vei opp. Godt mulig det er en visdomstann hos deg også...

Skrevet (endret)

Det kan godt være visdomstennene, ja. Det minner om mine smerter. De sitter godt inne/ oppe i kjeven, og det er jo der tennene kommer ned fra. Jeg holder på å få både oppe og nede på venstre side, og smertene bruker vare i alt fra en til tre-fire dager, for så å ta noen dager til flere uker pause. Det blir aldri så vondt at jeg må ta smertestillende, men vondt nok til at jeg ikke klarer tygge og/ eller er veldig irriterende. Jeg velger å la dem komme ut selv før jeg eventuelt trekker dem fordi jeg tror det er mer strev å må spise suppe i et par dager og ha dritvondt etter en operasjon. (Dessuten er jeg fan av naturmetoden ;))

Endret av Annikken
Gjest Gjest
Skrevet

Er det sånn at alle må trekke visdomstennene? Jeg innbiller meg at alle snakker om at de skal/har gjort det. Og at man får betennelse og sånn. Jeg vil jo ikke trekke mine :(

Man må ikke trekke visdomstennene hvis det ikke er noe galt med dem. Så hvis du ikke har vondt eller betennelse, behold dem så lenge som mulig:) Hvis du skulle måtte trekker er det bare litt ekkelt, og ikke vondt.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet jeg må trekke de fordi det ikke er plass til de og fordi de ligger feil, men tannlegen vil vente lengst mulig.

Det kan virke som om den ene driver å leer på seg da, jeg har aldri hatt slike smerter som jeg har hatt de siste ukene. Det er ikke hver dag det er vondt, og det er heller ikke like vondt hver gang jeg kjenner det.

Hadde håpet at de bare kunne være der jeg da, for jeg vet at det ikke er alle som får visdomstenner så jeg håpet jeg kanskje var en av de.........

Jeg får få tannlegen til å ta et bilde langt bak for da ser han det vel tenker jeg.

Sist jeg var hos tannlegen spurte om visdomstennene drev å kom men da hadde han ikke tatt bilde slik så han så noe, men da hadde jeg heller ikke vondt. Så nå får jeg huske å si i fra med èn gang så han får tatt riktig bilde.

Er ingen billig fornøyelse å gå til tannlegen hverfall :sur:

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Synes det høres ut som en visdomstann som er på tur. Kan virke som om du har samme type smerte som jeg fikk nå før jeg trakk visdomstana mi. Det murret og kom og gikk, og var plusteslig uutholdelig vondt og så ble smertene nesten helt borte.

Skjønner ikke hvorfor tannlegene vil drøye det jeg da, å vente lengst mulig - når de vet at de må trekkes er det vel mye bedre å ta det med en gang, før det blir vondt?!

Neida. Jeg har tre visdomstenner jeg som er kommet helt opp. Har hatt de i flere år. Og de er helt fine og friske sier tannlegen. Ikke hatt noe vondt eller problemer med de heller. Så om visdomstennene dine vokser opp og du ikke merker noenting kan de sikkert bare få stå. :)

Endret av Catwoman
Skrevet

Tannlegen min valgte å trekke en helt fin visdomstann som hadde kommet helt ut fordi jeg ikke klarte å pusse den skikkelig. Det hadde allerede blitt hull i den. Så det er vel en grunn til at den like godt kan fjernes selv om den er kommet opp. Dessuten kleip jeg meg i kinnet hele tiden med de to visdomstennene på samme siden.

Skrevet

Jeg hadde ikke vondt når visdomstennene kom. Men etterhvert presset de på. Har fjerna alle. De to nede ble fjerna på sykehus. DET var vondt etterpå når bedøvelsen gikk ut. Første gangen iallefall. Andre gangen traff jeg en samisk healer som fjerna smertene. Flaks for meg!

Skrevet

Grunnen til at mange får trøbbel er at det er vanskelig å rengjøre disse tennene for mange. Eller man slurver så langt bak. Tannlegen min sier ihvertfall at de ikke er mer "sykjelige" enn andre tenner.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg har fått en visdomstann og det gjorde gruelig vondt da den var i ferd med å komme ut, orket nesten ikke prate på slutten. Og fikk da en større forståelse for hvordan minstegutten hadde det da han fikk tenner, skjønte godt hvorfor han var sutrete og grinete.

Jeg har ikke hatt plager med tannen etter at den kom ut, har hatt den i mange år og det har ikke vært antydning til hull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...