Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det mulig å bli kvitt skvalderkålen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mulig, men fryktelig tidkrevende. Skvalderkål formerer seg ved hjelp av røttene (den frøsår seg ikke), så du må nok renske for alt rotverk, og det er ikke gjørt på 1-2-3 liksom

Skrevet

Vi tok over en hage som besto av meterhøy skvallerkål og brennesle for tre år siden. I dag er det aller aller meste borte, kun et par steder innunder gjerdet mot naboen stikker det opp litt, men det kniper jeg av så fort jeg ser det. Den må jo gi opp tilslutt :)

Noen steder (der skvallerkålen var aller frodigst) har jeg spadd opp og finkjemmet jorda for røtter og plantedeler. Resten bare dro vi opp det av røtter som fulgte med stilkene. Og så sprayet vi med ugressmiddel på det som kom opp igjen.

Det finnes ugressmidler som faktisk tar kverken på skvallerkål. Jeg husker selvfølgelig ikke navnet, men den kom i en gul spraykanne og jeg mener den het noe med rens. Kjøpte på Plantasjen.

Etter grovrenskingen min har jeg tenkt at det som ikke får lys, etterhvert må dø, og knepet av blader så fort jeg så dem på det lille som er igjen.

En morsom ting er at et område der jeg for moro skyld satte ned noen poteter som hadde spirt i skapet, der har jeg ikke sett snurten av skvallerkålen etterpå :klappe: Er det tilfeldig, eller liker ikke skvallerkål poteter?

Skrevet

Man sprayer på med det ugressmiddelet KVIST snakket om... den gule flasken fra plantasjen, så fort man ser antydning til et skvalderkål... Litt etter litt forsvinner de.. men her er "tolmodighet" et nøkkelord

Gjest vimse
Skrevet

Vi sprøytet først med roundup, men det funket heller dårlig, så kjøpte mannen mcpa, som virket mye bedre. I et lite bed jeg har laget har jeg lagt over søppelsekker, så litt grus og så ny jord, og det kommer ikke opp skvallerkål der heller.

Gjest =tentacle=
Skrevet
En morsom ting er at et område der jeg for moro skyld satte ned noen poteter som hadde spirt i skapet, der har jeg ikke sett snurten av skvallerkålen etterpå :klappe: Er det tilfeldig, eller liker ikke skvallerkål poteter?

Et år eller to med potetdyrking er kjerringråd, sikkert ikke tilfeldig :)

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg får sette poteter under hekken da, eller kanskje jeg skal ta fram tålmodigheten min istedet. Det er så irriterende for jeg har følelsen av at skvalderkålen skynder seg å gro opp igjen så snart jeg snur ryggen til den.

Gjest Gjest
Skrevet

Skvallerkålen vokser fort, ja! Vi har også skvallerkål under busker og langs kanten på plenen, men den får heldigvis ikke synlig fotfeste i plenen pga klipping, tror jeg. Nå eier ikke vi hagen, men om det var opp til meg ville jeg kanskje valgt å ofre buskene for å få tatt knekken på skvallerkålen en gang for alle. Klipp den også ned før den blomstrer av, ellers sprer den seg med frø også.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi brukte roundup, men det må sprayes gjentatte ganger, minst to ganger med en ukes mellomrom.

Vi er nesten kvitt all skvallerkålen, og det lille som er igjen kan vi fint leve med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...