Gjest Tenåringsmor, sukk Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg er gift med en fantastisk mann, vi har hver barn fra tideligere ekteskap + at vi har tvillinger på 4. Jeg har en datter på 15 som bor ca annen hver uke hos meg og annenhver hos faren. Hun er såpass stor at hun velger selv hvor hun vil være, tror hun rømmer til faren når det er mye støy hos oss og kommer hit når hun kjeder seg... Jeg og min ex mann har et helt ukomplisert forhold, og har alltid hatt det. Min mann har en datter på 15 og en sønn på 8. De bor i hovedsak hos oss, de ser sin mor 1-3 dager pr uke. Hun har til tider store alkohol/pilleproblemer/nerveproblemer, og i de periodene er barna hos oss. Når mor har en god periode er de mer der. Så hjemme oss oss er det mange barn og mennesker, men det funker stort sett greit. Vi har helt ok økonomi. Jeg får ikke bidrag av min ex, men han betaler noe fritidsaktiviteter og. Min mann betaler bidrag til sin ex (da hun har meget dårlig råd, og ikke helt evne til å gjøre opp for seg. Vi vil jo at barna skal ha ett hjem). Men vi kan ikke ødsle med pengene og barna kan ikke få alt de peker på eller har lyst på. Min ex har ny samboer, en søt jente endel yngre enn meg (mener ikke å høres misunnelig ut..) Vi kommuniserer greit, og min datter liker henne. Problemet er at jeg føler at hun og min ex skjemmer bort min datter. Hun kommer stadig vekk hjem med nye, dyre merke klær. Får sminke seg mer en hva jeg synes er ok, får sminke og generelt godt med lommepenger. Hun er i tillegg med på en del storby ferier og sånn. Både min ex og hans samboer har gode jobber og ingen andre barn, så de har nok god økonomi. Jeg har ikke noe problem med at de gir ting til min datter, BORTSETT fra at det skaper trøbbel på hjemmebane... Den andre 15 åringen vil jo selfølgelig også ha nye klær, lommepenger ol. ( De får hver det samme i lommepenger av oss). Men om vi kjøper noe til hans datter blir det også galt, for da reagere min datter... Og jeg og min mann er veldig opptatt av at barna skal få de samme fra "vårt" hjem. Også får de heller få "mer" fra den andre foreldren. Dette skaper endel krangling hjemme hos oss nå, våre døtre er ikke kjempegode venner. (Min datter er tilhører nok mer den "kule" delen av klassen, mens min stedatter er litt mer stille og reservert.) Og jeg tror nok at min datter kan være litt stygg mot "ste-søsteren" sin, har desverre aldri tatt henne på "fersken". OG det er ikke snakk om å låne bort noe.... Jeg er enig i at det kan bli litt galt om vi som har felles økonomi skal kjøpe mer til den ene en til den andre, men det er jo ikke min stedatters feil at hennes mor ikke har råd til å gjøre sånt. Prøvde en gang å gi penger til den biologiske moren slik at hun kunne ta sin datter med på shopping, men det ble galt det og. Først så skjelte hun meg ut for å blande meg opp i hennes privatliv og økonomi, så dro hun på fylletur med pengene... Noen tips om hva vi skal gjøre, holder snart ikke ut mer.
Kykkelikokos Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Jeg tror det enkleste ville vært å diskutere dette med din eksmann. Kanskje dere burde innføre barnebidrag hvor du og eksmannen blir enig om størrelsen? Hvis de er forståelsesfulle vil de kanskje godta at de ikke gir store gaver til datteren din, men at det er OK å kjøpe småting som sminke o.l. På den måten kan dere kjøpe klær til din biologiske datter samtidig som din stedatter. Kanskje ikke så lett å få til hvis ikke eksmannen din har forståelse for hvorfor det er problematisk at han gir datteren mange og dyre gaver.
Gjest TS Skrevet 25. mai 2007 #3 Skrevet 25. mai 2007 Det er jo en mulighet, men samtidig litt "synd". For jeg om min ex har klart å aldri legge oss opp i hverandres håndtering av datteren vår. Og føler ikke at jeg kan "nekte" han å bruke penger på henne heller, eller "forby" henne å ha det her. Hun er jo bare veldig heldig som har en moteriktig stemor som tar henne med på shopping og gir henne sminketips og sånn. Med 5 barn i huset er ikke utseende det jeg bruker mest tid på, hehe.
Kykkelikokos Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Burde kanskje ta og sette dere ned med de to jentene og ta dere en prat da. Kanskje de vil få litt større forståelse hvor hverandres situasjon?
lulle Skrevet 26. mai 2007 #5 Skrevet 26. mai 2007 Syns far må få kjøpe hva han vil til datteren sin, uten å måtte ta hensyns til henns stesøster. Tror du får ta deg en prat med jentene, begge to, og forklare dem hvorfor det er sånn.De er gamle nok til å skjønne at i to sammensatte familier vil det bli forskjeller. Det viktigste på lang sikt, er at dere behandler dem likt.
Eliza Doalot Skrevet 26. mai 2007 #6 Skrevet 26. mai 2007 Jeg tror kanskje jeg ville tatt en prat med datteren din, jeg. Jeg ville forklart henne at når det er så stor forskjell på de to familiene, så må man noen gang forskjellsbehandle litt for at ting til syvende og sist skal bli rettferdig. Jeg tror at hvis du setter det litt i perspektiv for henne, hvor heldig hun er som har to ressurssterke familier, i motsetning til stesøsteren, så vil hun forhåpentlig vis synes det er greit at det drypper litt mer på stesøsteren. Du skriver at dere er opptatt av at de skal få det samme. Jeg er enig i det når de begge er hos dere, men når bare den ene er der kan det tilpasses litt mer individuelt.
Gjest TS Skrevet 26. mai 2007 #7 Skrevet 26. mai 2007 Det er det som gjør dette her så utrolig vanskelig, at jeg og min mann har blitt enige om at alle de 5 barna skal bli behandlet likt. Dvs at vi bruker samme sum på bursdagsgaver ol (litt tilpasset alder selfølgelig). Tvilingene er jo så små enda, så det er ikke noe problem, 8 åringen er eneste gutten så det er også greit. Det er de to 15 åringene som følger hverandre med argus øyne og fører regnskap med hvert øre den andre får (ikke bokstavlig, men dere forstår sikkert hva jeg mener.) Jeg føler ikke at jeg kan forklare eller gi min ex retningslinjer, det er ikke hans skyld og som jeg har sagt før så har vi aldri lagt oss bort i hverandres oppdragelse eller noe. Og vi har alltid hatt ett supert samarbeid om datteren vår, og jeg vil ikke ødelegge det. Jeg har prøvd å prate med datteren min om at hun er heldig som har både en mor og en far som er der for henne og kan bidra, og at hun må se at "søsteren" ikke er like heldig. Men hun er nok litt sta, egenrådig og bortskjemt... Og kommer tilbake med at det er DERE som alltid har presisert at like for like i denne familien.... Hadde bare jentene vært litt bedre venner, så hadde nok mye vært lettere. Men som nevnt så kommer de lite overens og da blir det ikke bedre at det er såpass skjevdelt. Jeg føler litt at datteren min reagerer sånn på det på trass, og synes det er så leit. Jeg skjønner ikke helt hvordan det er blitt sånn, hun har alltid vært så snill og full av empati mot andre.
Gjest Gjest_Fibi_* Skrevet 26. mai 2007 #8 Skrevet 26. mai 2007 Jeg synes at mannen din kan gi hans datter klær, gaver ol. uten at da din datter får. Da får du bare forklare datteren din at dette er en gave fra far til stesøster og noe hun bare må akseptere. Om hun lager bråk må dere nesten bare ta det som det er: litt opprør fra en tenåring. Ettersom hun selv får fra sin egen far, må hun jo godta at stesøster får fra sin. Og hvis ikke? Vel det er dere som er voksne. Og datteren din har strengt tatt ikke noe med hvordan dere fordeler økonomien mellom dere. Eventuelt får du jo gå gjennom skapet hennes sammen med henne så ser hun nok urimeligheten selv. Husk også at hun er 15, det er helt normalt å være "vanskelig" i den alderen. Jeg må bare få si at jeg synes du virker utrolig reflektert, hadde du vært stemor til mine barn hadde jeg vært veldig glad! Fibi.
Kattugla Skrevet 26. mai 2007 #9 Skrevet 26. mai 2007 Jeg synes at mannen din kan gi hans datter klær, gaver ol. uten at da din datter får. Da får du bare forklare datteren din at dette er en gave fra far til stesøster og noe hun bare må akseptere. Om hun lager bråk må dere nesten bare ta det som det er: litt opprør fra en tenåring. Ettersom hun selv får fra sin egen far, må hun jo godta at stesøster får fra sin. Og hvis ikke? Vel det er dere som er voksne. Og datteren din har strengt tatt ikke noe med hvordan dere fordeler økonomien mellom dere. Eventuelt får du jo gå gjennom skapet hennes sammen med henne så ser hun nok urimeligheten selv. Husk også at hun er 15, det er helt normalt å være "vanskelig" i den alderen. Jeg må bare få si at jeg synes du virker utrolig reflektert, hadde du vært stemor til mine barn hadde jeg vært veldig glad! Fibi. Jeg må bare si meg enig i hele dette innlegget
Kosemose Skrevet 26. mai 2007 #10 Skrevet 26. mai 2007 Jeg er også veldig enig med Fibis innlegg. Hadde tenkt å skrive noe lignende selv. Og jeg tar av meg hatten for at det finnes stemødre som deg!
Gjest Piper Skrevet 26. mai 2007 #11 Skrevet 26. mai 2007 (endret) Det er det som gjør dette her så utrolig vanskelig, at jeg og min mann har blitt enige om at alle de 5 barna skal bli behandlet likt. Dvs at vi bruker samme sum på bursdagsgaver ol (litt tilpasset alder selfølgelig). Tvilingene er jo så små enda, så det er ikke noe problem, 8 åringen er eneste gutten så det er også greit. Det er de to 15 åringene som følger hverandre med argus øyne og fører regnskap med hvert øre den andre får (ikke bokstavlig, men dere forstår sikkert hva jeg mener.) Jeg føler ikke at jeg kan forklare eller gi min ex retningslinjer, det er ikke hans skyld og som jeg har sagt før så har vi aldri lagt oss bort i hverandres oppdragelse eller noe. Og vi har alltid hatt ett supert samarbeid om datteren vår, og jeg vil ikke ødelegge det. Jeg har prøvd å prate med datteren min om at hun er heldig som har både en mor og en far som er der for henne og kan bidra, og at hun må se at "søsteren" ikke er like heldig. Men hun er nok litt sta, egenrådig og bortskjemt... Og kommer tilbake med at det er DERE som alltid har presisert at like for like i denne familien.... Hadde bare jentene vært litt bedre venner, så hadde nok mye vært lettere. Men som nevnt så kommer de lite overens og da blir det ikke bedre at det er såpass skjevdelt. Jeg føler litt at datteren min reagerer sånn på det på trass, og synes det er så leit. Jeg skjønner ikke helt hvordan det er blitt sånn, hun har alltid vært så snill og full av empati mot andre. Dere kan fint forklare de to 15 åringene at dere IKKE gjør forskjell på noen av barna, for det gjør dere ikke. Men hva den andre siden av familien velger å gjøre, kan ikke dere lastes for. Jeg syns ikke dere skal bruke mer på den ene bare fordi den andre er "heldig" som har en far som kan bruke penger på henne. Dette er noe den andre bare må forstå, for hun som får så mye kan jo ikke lastes for at hun har en far som har penger. Har en sønn som får alt fra faren sin side, og dette må bare de to andre forstå. Vi kan ikke gi masse mer til de to som ikke er så "heldige", for det er ikke riktig ovenfor noen av de. Men her i huset får ikke alle klær samtidig, for vi kjøper klær etter når de har behov for nye klær. Det vil si at han som får masse ut av faren får mindre av oss, fordi han mangler ikke klær. Det kan ikke være slik at kjøper man en genser til den ene må man kjøpe til de andre også, for det hadde ikke vi hatt økonomi til. Dette forstår de, fordi de er vant til det. Så på en måte kan man si at det blir forskjell, men i det store og det hele blir det ikke det likevel. For jeg kjøper ikke klær til en som ikek har behov for det, og det kunne aldri falle meg inn å kjøpe noe annet bare fordi de andre må få noe når den ene får. Klær er noe vi må ha, og mine barn er lært opp til at dette er ikke noe vi krangler om. Når det gjelder lommepenger så får alle det samme her hos oss, men den ene har mere i lommepenger fordi han får fra faren sin side. Vi kan ikke nekte den siden av familien å gi han penger, bare fordi vi ikke har økonomi til å gi de andre samme sum. derfor har de bare måtte lære seg at det er vår økonomi som gjelder hjemme hos oss, og hvilken økonomi de andre har er noe vi ikke har noe med. En annen ting, overskriften din blir helt feil, for det er jo ikke bare stemoren som skjemmer bort datteren din. Far er da virkelig med på dette, eller bærer hun hele ansvaret alene siden hun er stemor? Endret 26. mai 2007 av Piper
Gjest Piper Skrevet 26. mai 2007 #12 Skrevet 26. mai 2007 Jeg synes at mannen din kan gi hans datter klær, gaver ol. uten at da din datter får. Da får du bare forklare datteren din at dette er en gave fra far til stesøster og noe hun bare må akseptere. Om hun lager bråk må dere nesten bare ta det som det er: litt opprør fra en tenåring. Ettersom hun selv får fra sin egen far, må hun jo godta at stesøster får fra sin. Og hvis ikke? Vel det er dere som er voksne. Og datteren din har strengt tatt ikke noe med hvordan dere fordeler økonomien mellom dere. Eventuelt får du jo gå gjennom skapet hennes sammen med henne så ser hun nok urimeligheten selv. Husk også at hun er 15, det er helt normalt å være "vanskelig" i den alderen. Jeg må bare få si at jeg synes du virker utrolig reflektert, hadde du vært stemor til mine barn hadde jeg vært veldig glad! Fibi. Og siden hun får fra sin far, skal hun ikke kunne få noe fra sin mor? For i dette tilfelle blir det jo slik. Om far i huset gir bare til sitt barn, må jo mor gjøre det samme. Eller skal ikke mor kunne gjøre det, siden den andre moren ikke kjøper noe til datteren sin? Det er aldri greit med urettferdighet i et hjem, selv om man tror at det blir rettferdig. Når det gjelder klær, kan du lese svaret mitt over. Men lommepenger, gaver ol bør være likt i den ene familien, for ellers blir det urettferdig og det vil det i alle fall bli bråk av.
Kosemose Skrevet 26. mai 2007 #13 Skrevet 26. mai 2007 Men er det ikke slik i en familie at den som trenger nye klær får det? Så hvis det ene barnet henter masse klær og utstyr utenfra så er det vel veldig greit at det barnet som ikke har samme mulighet får disse tingene hjemmefra? Hvis den ene jenta trenger en ny jeans, må den andre jenta også få det selv om hun allerede har for mange fordi hun får fra pappan sin?
Kykkelikokos Skrevet 26. mai 2007 #14 Skrevet 26. mai 2007 Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å ta dette opp med eksmannen din. Eneste grunn til at jeg foreslo dette, er litt det at dere ikke har noe fast bidragsordning som går inn i familien. Det vil si at du betaler mat og alt for din datter, mens han kan gi "kule" ting som datter og stedatter legger tydelig merke til. Ikke like kjekt.. men som du sier, ikke lett å finne en løsning på heller.
Gjest Piper Skrevet 26. mai 2007 #15 Skrevet 26. mai 2007 Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å ta dette opp med eksmannen din. Eneste grunn til at jeg foreslo dette, er litt det at dere ikke har noe fast bidragsordning som går inn i familien. Det vil si at du betaler mat og alt for din datter, mens han kan gi "kule" ting som datter og stedatter legger tydelig merke til. Ikke like kjekt.. men som du sier, ikke lett å finne en løsning på heller. Faren betaler vel også for mat, for han har jo datteren like mye. Det som er "problemet" her er at de to familiene har ulike inntekter, og derfor kan faren gi datteren sin flere ting. Men ejg regner med at han betaler for maten når han har datteren, og det er ikke hans ansvar å sørge for resten av familien til ex-en.
Kykkelikokos Skrevet 26. mai 2007 #16 Skrevet 26. mai 2007 Sorry, jeg leste nok ikke førsteinnlegget godt nok. Jeg så ikke at de hadde 50-50 samvær.
Gjest Ts Skrevet 27. mai 2007 #17 Skrevet 27. mai 2007 Hei. Overskriften er kanskje litt feil, samtidig så ble det en veldig økning i dette da stemoren kom inn i bildet for fult. Det kan selfølgelig ha noe med alderen på min datter å gjøre også. Men som nevnt så er hun endel yngre en meg (ca 10) og da litt nærmere min datter i alder. Samt aldri hatt barn eller har huset fult av småbarn, så hun er nok litt mer "facion" en meg.. OG jeg tror nok hun er enda lettere å få med på å kjøpe dyre merkeklær en pappan.... Definisjonen av når en tenåring trenger noe er veldig forskjellig sett med foreldres øyne og tenåringens øyne.... Og hvor mye man kan bruke på et plagg. Jeg forstår så kjempegodt at min stedatter har kjempelyst til de "riktige" jeansene, men det kan ikke forsvares å bruke 2-3000 på bukser til en i familien. Ikke når det er 2 med det "behovet". Jeg og faren har en 50-50 deling ja, dvs hun styrer det selv. Det eneste vi avtaler er fordeling av ferier. I perioder bor hun mer hus den ene, så den andre så det jevner seg stort sett ut på sikt. Vi bor nærmest skolen og venner, faren bor mer sentralt. Men vi har kanskje funnet en nogenlunde løsning på det nå, min stedatter skal vaske huset til bestemoren og gjøre div. ærender for henne også betaler vi lønnen. (men det ser ut til at det kommer fra bestemoren.) Så får hun iallefall litt mer å rutte med. Ellers vil jeg bare si tusen takk for komplimentene, de varmer utrolig. Vokste selv opp i en stor familie der vi kanskje manglet mye, men vil lærte å ta vare på hverandre. Også har jeg vært gift med 2 fantastiske menn (er gift med den beste enda) som gjør at jeg tror barna har det så godt som det er mulig å ha det, situajsonen tatt i betraktning.
Annie Skrevet 27. mai 2007 #18 Skrevet 27. mai 2007 Jeg synes at mannen din kan gi hans datter klær, gaver ol. uten at da din datter får. Da får du bare forklare datteren din at dette er en gave fra far til stesøster og noe hun bare må akseptere. Om hun lager bråk må dere nesten bare ta det som det er: litt opprør fra en tenåring. Ettersom hun selv får fra sin egen far, må hun jo godta at stesøster får fra sin. Og hvis ikke? Vel det er dere som er voksne. Og datteren din har strengt tatt ikke noe med hvordan dere fordeler økonomien mellom dere. Eventuelt får du jo gå gjennom skapet hennes sammen med henne så ser hun nok urimeligheten selv. Husk også at hun er 15, det er helt normalt å være "vanskelig" i den alderen. Jeg må bare få si at jeg synes du virker utrolig reflektert, hadde du vært stemor til mine barn hadde jeg vært veldig glad! Fibi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå