Gå til innhold

Søppelsortering


Annie

Anbefalte innlegg

Det varierer hvor man bor da. I Tromsø leveres papp for seg, vanlig papir for seg, mens bølgepapp skal i restavfallet eller leveres på fyllinga. Hvordan avfallet håndteres og sorteres varierer fra kommune til kommune :)

Og her til lands har man ikke gode nok resirk-muligheter til å resirke hver for seg, så papp og papir blir slått sammen når det kommer på resirk-stasjonen. ;) Når bølgepapp skal kastes i restavfallet, tyder det på at Tromsø bruker veldig gammel teknologi når det kommer til fibergjenvinning. Og da er det virkelig ingen poeng i å sortere papp og papir hver for seg. I Asia - som er foregangsland når det gjelder fibergjenvinning - har man mange typer resirk, og der sorteres alt papp og papir veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss har vi bare en stor kontainer for all papir og papp.

Eller så sortere vi glass og metal i en kontainer.

Papp og papir i egen kontainer

Pant til butikkene

Jeg kunne tenke meg plast sortering i Oslo, på samme måte som de har i Asker.

Mat, plast og andre rester forsvinner i vanlig søppel, da det ikke er sorteringsmuligheter i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her til lands har man ikke gode nok resirk-muligheter til å resirke hver for seg, så papp og papir blir slått sammen når det kommer på resirk-stasjonen. ;) Når bølgepapp skal kastes i restavfallet, tyder det på at Tromsø bruker veldig gammel teknologi når det kommer til fibergjenvinning. Og da er det virkelig ingen poeng i å sortere papp og papir hver for seg. I Asia - som er foregangsland når det gjelder fibergjenvinning - har man mange typer resirk, og der sorteres alt papp og papir veldig nøye.

Jeg vil tro bølgepapp fra privathusholdninger kastes i restavfallet kunn fordi vi ikke skal få ENDA en pose å holde rede på, siden vi allerede har to andre poser, en til papp og en til papir. Privathusholdninger kan som jeg nevnte levere bølgepapp i store kvanta på fyllinga, der det resirkuleres sammen det som leveres inn av bølgepapp i større mendger fra næringslivet, industrien og offentlige foretak. Som du kan se her resirkuleres papp, papir og drikkekartong fra Tromsø kommune på tre forskjellige steder i landet, så det er heldigvis ikke forgjeves å sortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi bare en stor kontainer for all papir og papp.

Eller så sortere vi glass og metal i en kontainer.

Papp og papir i egen kontainer

Pant til butikkene

Jeg kunne tenke meg plast sortering i Oslo, på samme måte som de har i Asker.

Mat, plast og andre rester forsvinner i vanlig søppel, da det ikke er sorteringsmuligheter i nabolaget.

Plastsortering er jeg faktisk veldig fornøyd med! :jepp: Restavfallet har nesten blitt halvert! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastsortering er jeg faktisk veldig fornøyd med! :jepp: Restavfallet har nesten blitt halvert! :overrasket:

Ja, er det ikke deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i blokk, så slik er det her:

Matavfall - Tømmes i dunker i søppelrommet

Restavfall - Tømmes i dunker i søppelrommet

Papir/papp/kartong - Tømmes i dunker i søppelrommet

Plast - Samles i bærepose i boden og tas med til gjenvinningsstasjonen

Drikkekartonger - "kubbes" og leveres i knyttede plastposer sammen med papir

Farlig avfall - Må leveres på søppelanlegget

Glass og metall - Tømmes i dunker i søppelrommet

Syns egentlig det er ganske greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Vi har tre dunker; en til våtorganisk avfall, en til papir/papp og en til restavfall. I tillegg sorterer vi plast i egne sekker. Våtorganisk avfall blir hentet hver 14. dag, resten en gang pr. mnd. Man kan selvfølgelig velge å kompostere i stedet for å ha en dunk til våtorganisk avfall. Glass og metall skal kastes i egne kontainere som er plassert ved butikkene her.

Egentlig synes jeg søppelsortering er helt OK. Det største problemet er at jeg føler at hele huset er midlertidig oppbevaringsplass for søppelet. I skapet under vasken har vi en bøtte til restavfall og en liten kurv til våtorganisk. I gangen står en pose som vi legger papir i. Denne tømmer vi ute i dunken når den er full. I en kjøkkenskuff har vi en plastpose til plastavfall; selve sekken står i kjelleren. På vaskerommet har vi panteflasker og pose til glass og metall.

Skulle gjerne hatt et bedre system, for mitt føler jeg er veldig rotete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to dunker utenfor døra, en til restavfall og en med fire forskjellige plastesker inni. En til matavfall, en til papir (det er det for liten plass til mener nå jeg), en til farget glass og metall, en til klart glass og metall og så har vi en pose som henger ved siden av til plast. Vi har kjøpt sorterings-søppeldunker på europris og har nå både rest-mat-plast og glass/metall avfall i skapet under vasken på kjøkkenet. Veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare restavfall ettersom sambo ikke er vant til sortering. Men hjemmefra er jeg vant til restavfall, våtorganisk, plast, papir og glas/metal. Her jeg bor nå er det så langt til næmeste returstasjon så plast/metal o.s.v. blir vanskelig og ha alene. Derimot papir, restavfall og våtorganisk skal jeg nok få til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg irriterer meg over at Oslo ikke har innført kildesortering! (Mulig det finnes noen steder men det har jeg ikke hørt om). Her går all søppel unntatt papir i samme beholder. Jeg hater å kaste bokser og glass i restavfallet, men ettersom vi bruker såpass lite av det tar det evigheter til vi får samlet opp en liten pose, og da gidder vi aldri å kaste det til gjenvinning dessverre. Ja det er sløvt men vi har liten leilighet og alt ekstra vi må spare på tar opp plass og da blir det dessverre til at vi gjør det slik. En annen grunn er at jeg faktisk ikke vet hvor nærmeste miljøstasjon er! :overrasket: Så vidt jeg vet må vi dra ganske langt, og det er jo helt på trynet med tanke på at vi bor i Norges største by :frustrert:

Det eneste vi er veldig flinke til å sortere er papir. Nesten hver minste lille trikkebillett går til resirkulering fordi vi har en container utenfor blokka og da er det lett å ta det med når vi skal ut. Alle borettslag burde hatt lett tilgjengelige miljøstasjoner!

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Majken_*
PS: Drikkekartonger med metall i seg eller plastoverflate (f.eks. juicekartonger) skal i restavfallet.

Farlig avfall skal man vel få levert på fyllinger gratis selv.

Fra kildesorteringsguiden : "NB: Det gjør ingenting om kartong-ene har aluminiumsbelegg, plastbelegg eller skrukork i plast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På många förpackningar (i alla fall i Sverige) står det också hur de ska sorteras.

* Sorteras som pappersförpackning.

* Sorteras som metallavfall.

* Locket sorteras som hårdplast, behållaren som pappkartong

et cetera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...