Gå til innhold

Stemplingsur og fastlønn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg arbeider i et firma der over halvparten av de ansatte har fastlønn, dvs ikke krav på overtidsbetaling.

En av grunnene til dette er at vår virksomhet krever utstrakt fleksibilitet når det gjelder arbeidstid, samt en god del reisevirksomhet.

Nå vil arbeidsgiver i samarbeid med lønnsavdelingen innføre stemplingsur.

Det er imidlertid svært vanskelig å få noen fornuftig begrunnelse for dette. Har dere noen forslag, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fleksibilitet slår begge veier. Kanskje man har en mistanke om at de som har mest fleksitid ikke jobber like mye som de skal. Eller de vil prøve å få folk til å være på jobben noenlunde samtidig, for at evt. samarbeid skal struktureres.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Det med stemplingsur er bare en ulempe for de ansatte. Da får en betalt for antal timer en er tilstede, dvs.at i ferier får en ikke betalt ( joda en får jo feriepenger, men ikke lønn mens du har ferie) Dvs. at visst du har 3 uker sommerferie og kommer tilbake på jobb og jobber 1 uke, så får du lønn for kun 1 uke! DET' blir det ikke mye penger av..

Dette gjør at en selv taper masse av penger. Her jeg jobber stempler vi, men jeg kunne godt tenkt meg fast lønn. Når jeg har hatt 3 uker ferie, ligger jeg ALLTID på etterskudd, slik at jeg nesten ikke har råd til å ta sommerferie mer.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gjest, du har jo fått feriepenger på forskudd for de tre ukene du tar deg fri. Vil du ha både feriepenger på forskudd og lønn i ferieukene?

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt "lov" å benytte stempling når folk har fastlønn?

Så vidt jeg har hørt, så kan fastlønn i følge Arbeidsmiljøloven kun benyttes for "særskilt selvstendige stillinger" og høyere lederstillinger.

Og det er jo nettopp disse stillingene som ikke passer inn i en typisk 8-16 tilværelse. Hele poenget er jo å kunne være fleksibel - begge veier. Litt satt på spissen kanskje, men det må i slike tilfeller være et samme hvor mye - og når - man jobber, bare jobben blir gjort!

Hvilken funksjon har da et stemplingsur, bortsett fra å innsnevre den ansattes frihet? Dette synes jeg ikke hørtes bra ut..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg litt usikker her..........

Det må da være LOV å ha stemplingsur selv om det er fastlønnede i bedriften??

Eller er det jeg som definerer ordet fast-lønn feil kanskje?

Jeg har fastlønn. Får utbet det samme beløpet hver mnd, så sant jeg ikke har overtid og/eller kjøreutg.

Hos oss har det vært snakk om stemplingsur - men det er ikke gjennomført enda da........ tror heller ikke det blir det!

Og jeg tror ikke det hadde vært aktuellt om det var ulovlig!!!!!

Jeg vet da om bedrifter som har både fast-lønnede og timelønnede som også har stemplingsur for alle mann!

Funskjonærer har fast arbeidstid - mens arbederne har skiftarbeid!

ALLE må stemple inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som det står i første innlegg, så menes det med "fastlønn" lønn inkludert overtidsbetaling.

Det er slik ordning jeg selv har, det vil si at man ikke får betalt for arbeid ut over ordinær arbeidstid.

Hva er da vitsen med å stemple? Så sant ikke arbeidsgiver mistenker ansatte for å jobbe for lite, da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Catzy:

Ja, jeg vil faktisk det'. Feriepengene dekker jo bare de faste utgiftene mine(for det er jo som en vanlig lønn), og da har jeg jo ikke råd til å reise på ferie. Jeg taper 3 uker med lønn. Jeg får betalt for de 3 ukene(med feriepenger), men hvordan skal jeg ha råd til å REISE på ferie? Månedslønnen min etter kun å ha jpbbet i 1 uke etter ferien gjør at jeg kommer på etterskudd.

Min sambo får betalt hele året... Han får feriepenger, men også lønn mens han har ferie. Dvs. at når han kommer tilbake til arbeid etter 3 ukers ferie får han mnd.lønn for 4 uker, ikke 1 slik som jeg' :-?

Dere andre: har dere fortsatt fast lønn, kan jeg ikke se noe galt med stemplingsur, selv om det kan si noe om at sjefen føler han ikke helt har kontroll på dere..... og vil ha ting i fastere former.... vite når dere kommer og går osv. Men det er vel ikke så ille vel.. ??

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Vil bare si til han som får både feriepenger og lønn i tillegg - heldiggris. For oss andre er det som er normalt at man får utbetalt vanlig lønn den måneden + mellomlegget slik at man får feriepengene sine + lønn den uka man er på jobb. Ikke dobbelt opp. Det er i alle fall ikke normalt. Tror ikke så mange små bedrifter hadde overlevd om de skulle betale ferien for sine ansatte - det må de nok spare til selv :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hva slags jobb har mannen din??? Sånn vil jeg også ha!

Det er veldig få steder i Norge hvor du får både feriepenger OG penger NÅR du er på ferie. Sikker på at det ikke er en eller annen bonus han fikk utbetalt tilfeldigvis i nærheten av en ferie. Bonus er jo ikke det samme som lønn.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Catzy, feriepengene er noe sånt som 11% av det du tjente i fjor, for meg utgjør dette nesten dobbelt så mye som en vanlig månedslønn. Det er nesten ingen som har vanlig månedslønn i tillegg! Når det er sagt, til saken:Hvis du likevel jobber mer enn du skal er det vel ikke noe problem med stemlingsur? Du kan jo isteden bruke det til å bevise hvor mye overtid du faktisk jobber, kanskje kreve bedre lønn til og med?

Hilsen Wondergirl som ikke har stemplingsur på jobben, men som gjerne skulle ha hatt det, med en sjef som later som om hun kommer en time før på jobb hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Altså, jeg har ikke "fastlønn" i den form at det inkluderer overtid (jeg har ikke noen form for overtid heller, så det er ikke en aktuell problemstilling) Min samboer jobber i samme firma, men har timelønn (med tillegg i satser for overtid og sene arbeidstimer)

Men når vi nå går til ferie til påske, så oppstår forskjellen på meg og min samboer. Jeg får for april måned utbetalt full lønn. Til tross for at jeg har fri i ti dager (vi har fri dagene mellom palmehelga og påska også) Min samboer får utbetalt bare for de timene han har jobbet, og det er jo merkbart mindre enn en vanlig måned, med så mye fri.

Når vi kommer til juni får vi utbetalt våre feriepenger, basert på inntekt i fjor (vel, vi var studenter frem til sommeren i fjor, og jeg begynte ikke før i november, så det blir en laber utbetaling)

Altså får JEG både lønn for mine feriedager, samt feriepenger (men ikke forskuddsbetalt da, selv om jeg skulle velge å ta min sommerferie nå) mens min samboer ikke får det. Lenge leve fast månedslønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får vel lønn i ferien sin?

Jeg får feriepenger i juni måned - da får jeg ingen lønn og blir dermed trukket i lønn for 21 dager.

Feriepengene beregnes som prosent av fjorårets lønn, og utbetales uten skattetrekk, noe som gir meg netto nesten 2 månedslønner.

Når jeg så tar ferien min - i juli - får jeg vanlig lønn - fordi ferien min allerede er trukket ut. Trodde alle med fastlønn hadde det slik jeg?

De som har timelønn, kan be om feriepenger i de ukene de faktisk har fri - dermed burde problemet være løst.

Jeg har også stemplingsur (frivillig for min del). Det er for at jeg skal kunne kontrollere hvor mye jeg har jobbet, og bruke fleksitiden min som fritid også, ikke bare som ekstra arbeidstid. Uten denne stemplingen ville jeg sjelden bruke tiden slik, fordi jeg ville føle meg usikker på "opptjeningen" av tid. Syns det er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vel, vanlig lønn i juni er nå en ting, men vi har andre feriedager enn sommerferien, det var det jeg prøvde å trekke frem. Nemlig altså i mitt tilfelle f.eks at vi har fri disse dagene i påska (og det samme gjelder i jula) i tillegg til de rettmessige ferieukene (som vel altså gjør at vi ikke får lønn i juni) Men nå i april, så har jeg fri, med 100% lønnsutbetaling for hele måneden. Min samboer med timelønn har altså fri, men bare betalt for de dagene han jobber. Sånn sett får jeg altså betalt for min påskeferie, uten at dette har noe med de 4 ferieukene og utbetalinger i juni. Jaja, jeg roter sikkert litt med dette, trøtt som jeg er.. På tide å gå på jobb, og tjene disse pengene. Påska er ikke denne måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Fredagsbarn: Jeg skjønner hva du mener tror jeg, du får betalt for fridager da du "normalt" sett skulle jobbet, som påska, og f.eks 1. mai, kristi himmelfartsdag ol. Det er vanlig med fastlønn, men også mange med timebetaling får det. Iallfall gjorde jeg der jeg jobbet ved siden av studiene. Jeg jobbet fast hver tirsdag og lørdag. Hvis en helligdag kom på tirsdag fikk jeg betalt for den dagen. Har samboeren din fast jobb? Tarifflønn?

Men du får vel ikke både lønn og feriepenger når du tar ut sommerferien din? (det var kanskje det du forklarte i dag tidlig??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, men jeg mente ikke bare de røde dagene, men også "svarte dager på kalenderen hvor vi bare rett og slett får fri". Men, jeg tviler på at jeg får lønn i juni også (vel, saken er den, jeg begynte i november, og har egentlig bare kontrakt ut april, så det er ikke en problemstilling jeg har vurdert...)

Når det gjelder min samboer så har heller ikke han fast jobb, men han jobber tilnærmet fulltid. Han har en midlertidig kontrakt, som meg, men forskjellen er at han får satt opp arbeidsplaner for et par måneder av gangen, hvor han jobber når og sånn. Da setter de bare ikke opp vakter på de dagene det er fri, og dermed får han selvsagt ikke lønn. Jeg har fast arbeidstid jeg, så der ligger forskjellen.

Jaja, det blir trangt i mai (lånekassen skal ha sitt også) men enda trangere blir det i juni... siden ingen av oss får utbetalt spesielt mye (10,2% av det jeg tjente i november og desember utgjør ikke akkurat stort mer enn en ukeslønn det, tipper jeg. For min samboer er det noe mer, men vi får antakelig ut under halvparten av det vi får på en vanlig måned. Vel, om jeg slutter (ikke får fornyet kontrakt) så får jeg jo utbetlat mine opptjente feriepenger også... i mai. Hmm, vel, jeg søker aktivt andre jobber (dette er jo en midlertidig jobb mens jeg søker relevant arbeid) og håper det ordner seg på et vis.... Men dette var jo ikke relevant for denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...