Gå til innhold

Etter keisersnitt...


Vannmelon

Anbefalte innlegg

Min fødsel endte i hastekeisersnitt, og jeg sliter litt med å forholde meg til det fortsatt. Ikke fordi selve keisersnittet/tiden før var noen dårlig opplevelse, men fordi jeg fikk så lite kontakt med jentene etterpå. Fordi det var hastesnitt, ble de tatt vekk med en gang. Etter en liten stund ble de vist fram til meg. Etter det tok det en stund før jeg fikk se/holde dem fordi jeg var på postoperativen og de var født for tidlig (tror fullbårne barn får komme til en der).

Hvis barnet ikke blir lagt opp til deg - sørg for at du får tatt i dem på noe vis (hendene er koblet til allverdens maskinerier, så få lagt dem inntil ansiktet) - jeg tror det hjelper veldig på morsfølelsen. Den hadde jeg i det jeg hørte dem, men den forsvant litt igjen i og med at jeg ikke fikk dem opp til meg på et halvt døgn. Kom riktignok tilbake etter en dag eller to, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

godt tips

hadde planlagt ks og fikk se snuppa med en gang, men så gikk det vel 5 timer før jeg ble trillet ned til barneintensiven for 1 times kos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde ikke keisersnitt, men gikk også glipp av noe av den første kosen. Fikk han opp på magen når han ble født, men det kom mekonium ut av nesa og munnen på han (pluss jeg hadde GBS) så barnelegen (det var en vanlig lege, barnelegespesialist og to jordmødre der da han ble født) tok han bort igjen med en gang. Pappaen fikk ikke klippet navlestrengen og vi fikk han ikke tilbake igjen før etter 10 minutter.

10 minutter er kanskje ikke så lenge som det du opplevde Vannmelon, men jeg synes fremdeles at jeg gikk glipp av noe veldig fundamentalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke

Jeg så ikke snuppa mi før etter to timer. Da var hun vasket og påkledt. Føler virkelig at jeg har gått glipp av mye, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ahus er de såkalt mor og barn vennlig sykehus og veldig opptatt av at barnet skal ha kontakt med mor umiddelbart. Dette er selvsagt under mer kontrollerte snitt. Funket fint for oss. Barnet mitt ble tørket av, men fikk komme til mamma og pappa med en gang. (15 sekunder) Så ble det heistur i liten boks sammen med pappa mens mor lå på oppvåkning og sparket med bena for å bli kvitt epiduralen så fort som mulig. Barnet fikk to timer sammen med pappaen sin - noe jeg tror gjorde dem utrolig godt begge to. Mor lå og lengtet men fikk babyen sin til puppen etter de to timene. Så måtte jeg vente til jeg kom på avdelingen.

Det var ingen dårlig fødsel, men jeg oppdaget hvor viktig det var med samtaler i forkant med leger og jordmor for å få vite hva som skulle skje, hva jeg kunne påvirke selv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte også på A-hus. Litt spesielt, selvfølgelig, i og med at det var hastesnitt og tvillinger som ble født litt for tidlig, men det var likevel litt svikt i rutinene, tror jeg. Fikk også se dem etter at de var vasket og pakket inn, og faren fikk være med dem hele tiden, men jeg syns det tok alt for lang tid før jeg fikk dem opp til meg. Som sagt - fikk ikke holde før etter et halvt døgn + var ikke i stand til å be dem løfte opp barna til meg (litt i ørska). Hadde ikke tenkt på den muligheten på forhånd - trodde man fikk dem opp til seg etter snitt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...