Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Jeg bor i Oslo og mitt inntrykk er at Høyre-folk møter på mange fordommer. F.eks. "Jøss, det var snilt, og du er med i Høyre?!" Det virker også på meg som om folk tror at Høyre-folk er snobber eller at de ønsker det verste for befolkningen. Eller at høyre-folk er så rike (det er de ikke...) Hva mener dere, er folk i Høyre mer usympatiske og mindre "likandes" enn andre folk? Hvis dere mener så, hvorfor? Eller er det bare en myte? Sosialister, er de noe bedre mennesker? Hvorfor/hvorfor ikke?
Tresoria Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 En slektning av meg som satt mange år på stortinget sa at de beste vennene fant han ofte utenfor sitt eget parti(han var ikke høyre mann så ikke ta det til inntekt for at høyre folk er usympetiske). Dette forstod jeg at hadde med grunnleggende respekt å gjøre. Respekt for at andre selv om de ikke har det samme synet som deg eller den samme bakgrunnen er like mye verdt som deg og at hvis du ikke lar deg blinde av dine egne fordommer om hvordan mennesker som har et annet syn enn deg eller en annen bakgrunn kan du finne en god venn eller i alle fall et menneske som har mange positive sider trass ulikt stå sted. Jeg skjønner at det ikke var dette svaret du var ute etter, men jeg bor i Oslo og er like glad i høyrefolkene jeg kjenner som sosialitene/komunistene alle har de positive og negative sider.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Jeg bor i Oslo og er like glad i høyrefolkene jeg kjenner som sosialitene/kommunistene alle har de positive og negative sider. Helt enig! Spørsmålet er: Er Høyre-medlemmer enige med oss, eller liker de kun likesinnede som mener det samme som dem selv? Hva med sosialister, gidder de å sette pris på en Høyre-sympatisør? Klarer politisk frelste mennesker å se mennesket, eller ser de bare ideologiene og meningene?
Kosemose Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Jeg syns, på generelt grunnlag, at det ikke er så veldig stor forskjell på atferden til folk i forhold til hvilke partipolitisk grunnsyn de har. Man skulle foreksempel kanskje tro at sosialister flest betaler sin skatt med glede og at de er mer opptatt av fellesskapet på bekostning av seg selv. Men jeg syns ofte det kan være langt mellom liv og lære, og syns ikke jeg merker noe til ideologiske grunnsyn når det kommer til hva folk gjør i sitt privatliv. Jeg syns ikke de sosialistene jeg kjenner er mindre opptatt av penger og materielle goder enn de høyremenneskene jeg kjenner. Jeg må si som Tresor; jeg kjenner/vet om sympatiske mennesker fra de fleste partitilhørigheter, og jeg vet om mindre sympatiske venner fra de fleste partitilhørigheter.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Jeg syns, på generelt grunnlag, at det ikke er så veldig stor forskjell på atferden til folk i forhold til hvilke partipolitisk grunnsyn de har. Man skulle foreksempel kanskje tro at sosialister flest betaler sin skatt med glede og at de er mer opptatt av fellesskapet på bekostning av seg selv. Men jeg syns ofte det kan være langt mellom liv og lære, og syns ikke jeg merker noe til ideologiske grunnsyn når det kommer til hva folk gjør i sitt privatliv. Jeg syns ikke de sosialistene jeg kjenner er mindre opptatt av penger og materielle goder enn de høyremenneskene jeg kjenner. Jeg må si som Tresor; jeg kjenner/vet om sympatiske mennesker fra de fleste partitilhørigheter, og jeg vet om mindre sympatiske venner fra de fleste partitilhørigheter. Enig i dette. Men tror vi at sosialister er snillere mennesker fordi de vil gi mer i bistandshjelp? Tror vi Høyre-folk er slemme individer fordi de ikke vil bruke så mye offentlige skattepenger på ulike tiltak?
Tresoria Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Enig i dette. Men tror vi at sosialister er snillere mennesker fordi de vil gi mer i bistandshjelp? Tror vi Høyre-folk er slemme individer fordi de ikke vil bruke så mye offentlige skattepenger på ulike tiltak? Jeg fikk i allefall Kirkens nødhjelp kyllinger og gjeiter til jul både av høyre folk og av sosialister så kanskje det ikke er så stor forskjell når det kommer til stykke?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Jeg fikk i allefall Kirkens nødhjelp kyllinger og gjeiter til jul både av høyre folk og av sosialister så kanskje det ikke er så stor forskjell når det kommer til stykke? Vel, sosialister vil at staten skal ta seg av slikt, mens Høyre-folk mener at det frivillige organisasjonsliv og enkeltindividene selv skal gi til det frivillige.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 Hvorfor kaller folk Erna Solberg for slem mens Kristin Halvorsen er snill? Hvorfor fremstår Jan Tore Sanner som usympatisk mens kanskje Karl Erik S. Pedersen er "grei"? Har dette noe med partitilhørighet å gjøre og folks fordommer?
Gjest kkleppej Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Enig i dette. Men tror vi at sosialister er snillere mennesker fordi de vil gi mer i bistandshjelp? Tror vi Høyre-folk er slemme individer fordi de ikke vil bruke så mye offentlige skattepenger på ulike tiltak? Men til gjengjeld ønsker vi privat initiativ. Jeg kan ikke skjønne at det skal være mer "snillt" å gi andre sine penger (skattepenger) til trengende, enn av sin egen lommebok.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Men til gjengjeld ønsker vi privat initiativ. Jeg kan ikke skjønne at det skal være mer "snillt" å gi andre sine penger (skattepenger) til trengende, enn av sin egen lommebok. Sant nok. Men hvordan begrunner Høyrefolk sine ønsker om å finansiere forsvar, samferdsel, skoler, eldreomsorg og en god del annet med skattekroner, men ikke f.eks. kultur? Hvorfor kan ikke skoler og samferdsel finansieres privat? Det er vel ingen forskjell om folk spytter inn midler selv enn om det går over statsbudsjettet via skattekroner? Jeg er f.eks. lei av at mine skattekroner går til skoler, eldre og pleietrengende. Kan ikke slikt finansieres av egne lommebøker fremfor gjennom skatter?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Ine Marie Eriksen er sympatisk nok, hun er mer tillitvekkende enn Inga Marthe Tokildsen (hu er direkte uhøflig).
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 Men til gjengjeld ønsker vi privat initiativ. Jeg kan ikke skjønne at det skal være mer "snillt" å gi andre sine penger (skattepenger) til trengende, enn av sin egen lommebok. Det er vel litt fordi det ofte blir til at "kan ikke dere andre gi, så sitter jeg på lommeboka mi selv" når det bare blir et privat initiativ å gi. Solidaritetstanken og likhetstanken regnes vel som snillere enn den mer kapitalistiske tankegangen. Men i praksis - tja? Jeg synes ikke Høyrefolk personlig er mindre snille og omsorgsfulle enn "rødere" velgere. For det første er det som Kosemose sier noen ganger langt mellom liv og lære, for det andre hender det jo at folk velger politisk syn utfra et ønske om å forandre ting til det bedre (også for andre), selv om man velger ulike løsninger og partier. Jeg er selv troende til å skifte partisympati fra rødt til blåere - pga egeninteresse og fordi jeg synes det skulle vært gjort mer for selvstendig næringsdrivende, men forandrer ikke meg som PERSON om jeg stemmer annerledes ved neste valg. Det kan nok si noe om at jeg er vinglete og lite konsekvent (troverdig), men isåfall har jeg vel egentlig alltid vært det.
Gjest kkleppej Skrevet 18. juni 2007 #13 Skrevet 18. juni 2007 Sant nok. Men hvordan begrunner Høyrefolk sine ønsker om å finansiere forsvar, samferdsel, skoler, eldreomsorg og en god del annet med skattekroner, men ikke f.eks. kultur? Hvorfor kan ikke skoler og samferdsel finansieres privat? Det er vel ingen forskjell om folk spytter inn midler selv enn om det går over statsbudsjettet via skattekroner? Jeg er f.eks. lei av at mine skattekroner går til skoler, eldre og pleietrengende. Kan ikke slikt finansieres av egne lommebøker fremfor gjennom skatter? Høyre har da ikke noe i mot at skattepenger går til kultur. Det er mange oppgaver som er viktig at vi tar et felles ansvar for, mens andre dekkes best av private. En kan vel neppe si at Røde Kors og Sanitetskvinnene ikke gir gode tilbud som er viktig for mange? Kanskje mister de litt av sin egenart om dette skulle vært dekket over skatteseddelen. Mitt poeng var ikke at vi ikke skulle ha skatter og at alt skulle dekkes privat, men at det er pussig at man anses snillere om en lar andre betale for seg enn å betale selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå