Gjest Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 Må bare få svar på noe her. Hadde en kunde innom butikken i sta rett etter jeg dro (ble ringt opp av en av deltidene mine) som hadde kjøpt noen varer med et gavekort og krevde pengene som var igjen i kontanter. Jeg sa at nei, det gikk nok ikke ettersom beløpet var på over 50 kr og vi får ikke lov av kjeden og gi ut penger hvis det er mer enn det pga diverse ting. Kunden begynte da og snakke om at dette var brud på kjøpsloven. Jeg er faktisk veldig usikkert, men vet at normalt får man ikke penger i kontanter hvis det er snakk om et gavekort. Så hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med det her før kunden kommer tilbake.
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Her fonner du kjøpsloven: http://lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?doc=/...%d8p*&& Finner ikke at gavekort er omtalt i det hele tatt, jeg.
Gjest Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 Gavekortene man kan få på butikken jeg jobber i, kan ikke innløses i kontanter.. Og jeg jobber også i en kjede, en ganske så stor kjede vil jeg si, så da tviler jeg på at det er brudd på noen kjøpslov.. Kjeden jeg jobber i fins over hele verden og det er ikke alltid de tar hensyn til hvert land så måtte jo spørre.. Men da er det greit, neste gang han kommer får han vise meg hvor det er brudd..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #4 Skrevet 23. mai 2007 Å få pengene igjen blir som at kjøpet bli heve juridisk sett. Det skal mye til for at kjøpet skal heves, da må det være en forsinkelse som gjør kjøpet helt forfeilet eller en kjøpsrettslig mangel. Jeg kan ikke se at noen av de betingelsene foreligger her, derfor kan ikke, slik jeg ser det, kunden kreve penger tilbake på gavekortet. Forøvrig er det forbrukerkjøpsloven som er riktig lov i dette tilfellet, da kunden er en privatperson, mens butikken din er næringsdrivende.
Gjest jippi Skrevet 23. mai 2007 #5 Skrevet 23. mai 2007 Tror det er riktig det som gjesten over her sier. Det er inngått en avtale om kjøp av gavekort, og dermed er også pengene bundet i dette gavekortet. Det fremgår antakelig også av selve gavekortet at det ikke kan innløses i kontanter? Forferdelig irriterende med sånne kunder. Du får bare si at det dessverre ikke er mulig å løse inn gavekortet i kontanter. Det er eventuelt _kunden_ som måtte vist deg hjemmel for at h*n har rett, ikke du. Og slik hjemmel finnes ikke i forbrukerkjøpsloven. Stå på ditt
Gjest chu Skrevet 23. mai 2007 #6 Skrevet 23. mai 2007 Som de andre sier har kunden ingen rett til å få igjen pengene. Et gavekort er det samme som ethvert annet kjøp, etter forbrukerkjøpsloven er et gavekort en "ting", og du har aldri en ubetinget rett til å få tilbake pengene for en feilfri ting du har kjøpt. Unntaket er dersom butikken selv gir deg denne retten i sine vilkår (også unntak ved kjøp utenfor fast utsalgssted etc, men det er jo ikke relevant her).
Liskat Skrevet 23. mai 2007 #7 Skrevet 23. mai 2007 Våre kort går det ikke an å bruke mer enn det beløpet som skal inn på. Har testet det for de som skal handle for noe som er noen små kroner under grensen, men det går ikke om det så er snakk om én krone...
Gjest Camma Skrevet 23. mai 2007 #8 Skrevet 23. mai 2007 Forbrukerkjøpsloven nevnet intet om dette, dermed blir det opp til butikken å bestemme vilkår. Det vanlige i butikker er at gavekort IKKE kan byttes inn i cash.
Gjest Frysepulver Skrevet 23. mai 2007 #9 Skrevet 23. mai 2007 Mange butikker yter jo faktisk den tjenesten til kundene sine at dersom det er et lite beløp igjen (oftest under 50 kroner), så får man resten utbetalt i kontanter. Synes overhodet ikke dette er noe å klage over.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Mange butikker yter jo faktisk den tjenesten til kundene sine at dersom det er et lite beløp igjen (oftest under 50 kroner), så får man resten utbetalt i kontanter. Synes overhodet ikke dette er noe å klage over. Poenget her er vel at trådstarter faktisk ikke får lov av sin sjef (butikkjeden) å veksle gavekortet i kontanter, og hun lurer på hvordan hun kan takle denne kunden hvis h*n kommer tilbake og kjefter igjen. Det dreier seg derfor om et spørsmål, og ikke klaging. Skjønner henne godt, jeg! Sure folk som tror de har rett, men som tar helt feil, er det verste som finnes.
wondergirl Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Kunden har ikke automatisk rett til å få byttet varene sine i det hele tatt, så lenge det ikke er noe feil på varene, iflg. kjøpsloven, og langt mindre til å kreve kontanter igjen for å bytte. Han/hun har gjort et bevisst kjøp, og da er det faktisk hans eget problem om han angrer. Disse reglene gjelder ved kjøp over disk. Ved kjøp av dørselgere/på nettet osv, har man en angrefrist. En annen ting er jo at mange butikker yter den ekstraservicen at de likevel tar varer i bytte, enten mot tilgodelapp eller kontanter, men dette er altså ikke noe som kundene har krav på iflg loven. Det er altså opp til butikken å avgjøre om de vil ta varene i retur. En del kranglete folk slår i bordet med kjøpsloven for å få viljen sin, det beste for deg er å lære deg litt om hva som står der, så kan du si "nei, det står det ikke i kjøpsloven. i kjøpsloven står det blablabla...". Når de skjønner at du vet hva de snakker om, er det ikke så lett for dem å bruke den mot deg.
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 Mange butikker yter jo faktisk den tjenesten til kundene sine at dersom det er et lite beløp igjen (oftest under 50 kroner), så får man resten utbetalt i kontanter. Synes overhodet ikke dette er noe å klage over. Nå gjør vi faktisk det, er det under 50 kr igjen så får kunden dem ut i kontanter, men nå var det snakk om 200 kr..
Malama Skrevet 24. mai 2007 #13 Skrevet 24. mai 2007 Når det er 200 kroner igjen har ialle fall jeg opplevd å få et nytt gavekort på 200 kroner, helt normalt det.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 De gangene jeg har fått gavekort har jeg stort sett fått tilgodelapp om jeg ikke har handlet for hele beløpet på kortet. Dette har i hvert fall vært i bokhandler, muligens platesjapper også. Men kontanter har jeg i hvert fall ikke forventet å få igjen.
Gjest Frysepulver Skrevet 24. mai 2007 #15 Skrevet 24. mai 2007 Poenget her er vel at trådstarter faktisk ikke får lov av sin sjef (butikkjeden) å veksle gavekortet i kontanter, og hun lurer på hvordan hun kan takle denne kunden hvis h*n kommer tilbake og kjefter igjen. Det dreier seg derfor om et spørsmål, og ikke klaging. Skjønner henne godt, jeg! Sure folk som tror de har rett, men som tar helt feil, er det verste som finnes. Nå gjør vi faktisk det, er det under 50 kr igjen så får kunden dem ut i kontanter, men nå var det snakk om 200 kr.. Tror dere misforstod meg, jeg mente at kunden ikke har noen rett til å klage. Jeg sa at vi faktisk får en gode av butikkene når vi ofte får igjen kontanter på summer under 50 kroner, ettersom butikkene overhodet ikke er pålagt å gjøre oss den tjenesten. Altså; jeg støttet TS
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #16 Skrevet 24. mai 2007 Tror dere misforstod meg, jeg mente at kunden ikke har noen rett til å klage. Jeg sa at vi faktisk får en gode av butikkene når vi ofte får igjen kontanter på summer under 50 kroner, ettersom butikkene overhodet ikke er pålagt å gjøre oss den tjenesten. Altså; jeg støttet TS Jeg skjønte deg hehe, jeg skulle bare si at er det under 50 kr så er vi så snille at vi gir tilbake resten
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #17 Skrevet 24. mai 2007 Tror dere misforstod meg, jeg mente at kunden ikke har noen rett til å klage. Jeg sa at vi faktisk får en gode av butikkene når vi ofte får igjen kontanter på summer under 50 kroner, ettersom butikkene overhodet ikke er pålagt å gjøre oss den tjenesten. Altså; jeg støttet TS Det skjønte visst ikke jeg... Sorry! Da er iallfall alle vi på Kvinneguiden enige i at kunden tar feil!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #18 Skrevet 24. mai 2007 Kunden har ikke automatisk rett til å få byttet varene sine i det hele tatt, så lenge det ikke er noe feil på varene, iflg. kjøpsloven, og langt mindre til å kreve kontanter igjen for å bytte. Han/hun har gjort et bevisst kjøp, og da er det faktisk hans eget problem om han angrer. Disse reglene gjelder ved kjøp over disk. Ved kjøp av dørselgere/på nettet osv, har man en angrefrist. En annen ting er jo at mange butikker yter den ekstraservicen at de likevel tar varer i bytte, enten mot tilgodelapp eller kontanter, men dette er altså ikke noe som kundene har krav på iflg loven. Det er altså opp til butikken å avgjøre om de vil ta varene i retur. En del kranglete folk slår i bordet med kjøpsloven for å få viljen sin, det beste for deg er å lære deg litt om hva som står der, så kan du si "nei, det står det ikke i kjøpsloven. i kjøpsloven står det blablabla...". Når de skjønner at du vet hva de snakker om, er det ikke så lett for dem å bruke den mot deg. Ikke for å være forferdelig pirkete, men det er altså FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder her, ikke kjøpsloven. Det hjelper ikke å være aldri så skråsikker og redegjøre for reglene hvis man er i feil lov...
wondergirl Skrevet 24. mai 2007 #19 Skrevet 24. mai 2007 Jo, nå pirker du! Dessuten er det ikke mange som kaller den "forbrukerkjøpsloven" i dagligtale, man sier "kjøpsloven", og da skjønner de aller fleste at det er snakk om den loven som regulerer forbrukerens rettigheter... Litt på siden av poenget, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #20 Skrevet 24. mai 2007 Mulig det er jeg som er helt på viddene her, men jeg forsto TS på denne måten: Kunden har et gavekort på feks. 500,- Bruker hele beløpet på å kjøpe ei bukse. Leverer så tilbake buksa umiddelbart og krever pengene tilbake. (De fleste store kjeder praktiserer jo pengene tilbake uansett innen 7 dager enten loven pålegger dem eller ikke.) Ser for meg en kunde som er fornøyd over å ha oppdaget et smutthull. Har heldigvis aldri opplevd situasjonen selv, men tanken har slått meg og jeg hadde vært like usikker som TS på hvordan jeg skulle håndtert det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå