Gjest Gjest_ingrid_* Skrevet 27. mai 2007 #21 Skrevet 27. mai 2007 takk for mange fornuftige svar. jeg er nå ganske overbevist om at jeg har noe mer inn ITS. de siste dager har jeg fått ekstremt uren hud(noe jeg aldri har vært plaget med) og svetter mye uten at jeg er varm. ser at dette er noen av symptomer på U.C. er fortsatt mye svimmel og slapp, selv etter 4 B12- injeksjoner..men er faktisk ikke så plaget med ustabil avføring lenger. er veldig nøye med å spise til faste tider og lite av gangen. Det rareste er at jeg har gått opp i vekt, det virker på meg helt ulogisk. kanskje fordi jeg er for sliten til å holde meg så aktiv som jeg pleier. (ps: ikke gravid:)
Gjest Gjest_ingrid_* Skrevet 28. mai 2007 #22 Skrevet 28. mai 2007 Må bare takke igjen for mange gode svar. Bruker kvinneguiden til mye, men det å slippe å gå til lege for hver minste lille ting og heller søke og stille spm her er helt UNIKT. takk alle sammen!!
T.S Skrevet 28. mai 2007 #23 Skrevet 28. mai 2007 Nå skal man gå til lege om man føler seg syk da, fordi svar her er fra oss som bare tror noe... Det kan jo være farlig å overse noe som må tas tidlig. Når det gjelder uc så bor man omtrent på do... Når du leser noen av linkene her ser du at mange av symptomene du beskriver passer til irritabel tarm. For meg er løsningen å ikke stresse/ha det bra, spise lite fett, lite sterk mat, lite hvitt mel og heller ikke for mye grovt mel/fiber... Egentlig veldig uproblematisk.
Gjest Gjest_ingrid_* Skrevet 28. mai 2007 #24 Skrevet 28. mai 2007 Ja, man må selvsagt spørre lege også. Det som er spesielt plagsomt nå er svimmelheten. har i tillegg fått svært uren hud den siste uken, har du merket noe til dette? var du også mye svimmel?
T.S Skrevet 28. mai 2007 #25 Skrevet 28. mai 2007 nei, bare luft som førte til kramper og en del løs mage..
Gjest Gjest_UC Skrevet 29. mai 2007 #26 Skrevet 29. mai 2007 Jeg merket ingenting til hverken uren hud eller svetting da jeg hadde UC, hadde bare diare, noe leddsmerter fra tid til annen og dessuten generell uvelhetsfølelse. Hvis det overhodet er noen sjanse for at du har UC bør du iallefall gå til legen snarest, og ikke slå deg til ro med svarene her inne!
Gjest Gjest_UC Skrevet 29. mai 2007 #28 Skrevet 29. mai 2007 ^Da du hadde UC? UC er jo kronisk. Jeg har ikke tykktarm lenger.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #29 Skrevet 30. mai 2007 Ja, bokstavelig talt noe dritt å ha denne diagnosen. Jeg har hatt IBS med forstoppelse og smerter nesten hele livet. Etter år med forskjellige dietter, loppefrø mm, gikk jeg etter råd fra amerikansk nettside til legen og bad om antidepressiva/SSRI/lykkepiller. Det hjalp! Nå har jeg faktisk tilnærmet normal fordøyelse:-). Har ingen bivirkninger av tablettene, men slikt er jo individuelt. Lykkepiller anbefales bare hvis du er s v æ r t plaget, ellers kan du jo gjøre en del med hjelp av kosten osv. For meg funker det best med varierte, regelmessige måltider. Brød og mel går greit, men mye rå grønnsaker og fete melkeprodukter er å be om trøbbel. Men viktigst av alt er nok å redusere stress- så godt det går. Hvis ingenting annet hjelper, ville jeg prøvd antidepressiva. Jeg var så plaget, at jeg anså det som helt nødvendig. Var konstant trøtt og slapp, mye eksem, dårlig hår. Alt dette er mye bedre nå.
Gjest gjest_ingrid Skrevet 22. juni 2007 #30 Skrevet 22. juni 2007 meg igjen...det er så mange merkelige symptomer med denne sykdommen synes jeg. Nå verker alle ledd i hele kroppen. spesielt i bena og føttene. prøver å finne ut av den amerikanske nettsiden,men synes den er litt rotete. nora- er ledd/muskelsmerter også ITS? har vært utallige ganger hos div leger i det siste og orker ikke enda en runde ang nye symptomer:(
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #31 Skrevet 22. juni 2007 Jeg skjønner alle sammen her - å ha irritabel tarm er jævlig! Jeg har det selv og jeg har for det meste diare og det ødlegger mye for meg. Jeg har vært på røntgen og koloscopi.. har noen tatt koloscopi? Men har noen av dere brukt Dalacin? det er ett middel/liniment for kviser som gjorde at jeg fikk det. For guds skyld de som har kviser ikke begynn med det! Men mesasal har hjulpet meg ganske mye-diare og luft forsvant helt - så det anbefaler jeg, men da må dere snakke med legen deres det er kun på resept.
Gjest Pax Skrevet 22. juni 2007 #32 Skrevet 22. juni 2007 Jeg har og det, men etter at jeg begynte å spise økologiske grønnsaker kan jeg drite som et normalt menneske.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #33 Skrevet 24. juni 2007 Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg litt... Jeg har alltid, så lenge jeg kan huske hatt disse symptomene; * myye magesmerter * varierende avføring veldig hard/diare * mye luft i magen * slapp og sliten * svimmel til tider * håravfall Jeg har alltid hatt problemer med mage/tarm, men ikke funnet ut hvorfor..har dere noen innspill?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juni 2007 #34 Skrevet 24. juni 2007 Det er veldig likt mine symptomer+ at jeg har litt til:). Jeg vil råde deg til å ta blodprøver hos fastlegen i første omgang. Jeg fikk påvist svært lav vitaminB12 og jernlager. derfor måtte de undersøke meg videre. de vil sikkert henvise deg til gastroskopi og coloskopi/rectoscopi. Vet ikke hvor du bor hen, men i Oslo er det for tiden lange ventelister på offentlige sykehus. Derfor gjorde jeg det privat. masse lykke til! det er mye bedre å vite hva det er, enn å gå rundt med mange slitsomme symptomer. Absolutt verdt alle undersøkelser!!
øyenstikker Skrevet 24. juni 2007 #35 Skrevet 24. juni 2007 Husk at det er flere ting som kan føre til slike symtomer, så du må sjekkes til lege. cøliaki er en slik sykdom som kan gi slike symtomer....
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #36 Skrevet 24. juni 2007 Vil bare henge meg på de som sier at det er viktig å komme seg til legen. Fikk først beskjed om at de trodde jeg hadde irritabel tarm men så viste de videre prøvene at jeg faktisk hadde en svulst i tarmen..
Såga Skrevet 25. juni 2007 #37 Skrevet 25. juni 2007 Som Øyenstikker sier så er jern og B12 mangel symptom på cøliaki. Og man kan ha cøliaki uten at det viser ved blodprøve og/eller tarmbiopsi.... Ellers så kan det også være bindevevssykdom, stoffskifteproblemer, intoleranser som ikke viser på blodprøver osv.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #38 Skrevet 5. juli 2007 Det er veldig likt mine symptomer+ at jeg har litt til:). Jeg vil råde deg til å ta blodprøver hos fastlegen i første omgang. Jeg fikk påvist svært lav vitaminB12 og jernlager. derfor måtte de undersøke meg videre. de vil sikkert henvise deg til gastroskopi og coloskopi/rectoscopi. Vet ikke hvor du bor hen, men i Oslo er det for tiden lange ventelister på offentlige sykehus. Derfor gjorde jeg det privat. masse lykke til! det er mye bedre å vite hva det er, enn å gå rundt med mange slitsomme symptomer. Absolutt verdt alle undersøkelser!! Jeg tror jeg har irritabel tarm.. men er ikke sikker.. begynte etter antibiotika kur.. i 3 og ett halvt år har jeg hatt diare og luft.. helt jævlig og de finner ikke ut hva det er! åå.. blir oppgitt og irritert, dette ødlegger livet mitt, glad jeg ikke har jobb nå, jeg greier jo ikke å fungere når jeg må på do støtt. Jeg har foresten nå fått påvist for lite jern og jeg må ta B12 sprøyter... legen mente at dette ga diare... men skal jeg tro på det? Det er ganske vanskelig å tro at vitaminer kan fikse det...jeg har i tillegg begynt med folat. Ble du bedre etter du begynte med det? Håper du svarer Jeg har også tatt koloscopi, uten at de fant noe. Foresten har du jobb eller noen av de andre her? jeg syns det er jævlig og gå på skole/jobb når jeg har diare støtt... har dere det sånn? blir nervøs så snart jeg skal ut døra...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå