Gå til innhold

Irritabel Tykktarm Syndrom

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg har etter lang tid og mange undersøkelser fått denne diagnosen jeg føler er ganske diffus. Er det noen andre her som har samme diagnose? Hva gjør dere for å leve et tilnærmet "normalt" liv? spiser dere normalt? Jeg skjønner at dette er kronisk, derfor er jeg interessert i å legge om livsstilen. Jeg har lav B12-verdi og jernlager. I tillegg mye varierende avføring. Tatt gastroskopi og ikke funnet noen matintoleranser. Tar også B12-injeksjoner nå og merker forskjell ifht slapp/svimmelhet. Takknemlig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en diffus diagnose med vage symptomer. Jeg har inntrykk av at mange leger gir den diagnosen når "noe" er galt, men de finner ikke ut hva. Jeg har også kroniske problemer med magen, men finner ikke noe på blodprøver eller kirurgiske undersøkelser og de fleste leger jeg har vært hos nevner irritable tarm, uten at jeg har fått diagosen "sort på hvitt".

Jeg vet ikke om det er det jeg har, men jeg har symptomer som MYE luft, varierende avføring og smerter i magen. Jeg har kuttet UT gjær og NED på hvetemel og magen er bedre. Prøver også å spise flere og mindre måltider. Det hjelper, men helt bra blir det ikke.

Kanskje du bare bør finne ut hva du reagerer på selv, siden det ikke kan påvises ved noen prøver?.

Skrevet

Det finnes en poliklinikk tilknyttet sykehuset på Stord (Sunnhordland) om jeg ikke tar heilt feil, som spesialiserer seg på denne "diagnosen". Er mulig å henvises dit, har ei venninne som har kommet seg betraktelig. Jeg kjenner til hva behandlingen går ut på, den innebærer bl.a. bruk av en spesiell form for Idoform, men jeg er per nuh ikke lege og vil ikke ha ansvar for hva andre tar av medikamenter, derfor ønsker jeg ikke å utdype det her. Men verdt et forsøk?

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Takk for svar. Vet du hva denne poliklinikken heter? Skal høre med fastlegen om det er mulig å få en henvisning dit. Jeg synes alt er verdt et forsøk, for det er slitsomt og vanskelig med en så vag diagnose å forholde seg til. Noen andre med ITS??:)

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Se til amerika sier jeg bare, Norge henger langt etter når det gjelder IBS.

Har hatt denne diagnosen i 5-6 år nå, og har etterhvert lært meg hva som funker for meg, og hva som ikke funker. Dette har jeg lært ved prøving og feiling. For meg så hjelper det å holde seg unna rent sukker, frukt, luftig bakst og junk food. Øl var og lenge noe jeg ikke kunne drikke, men den nye "light" øllen som har kommet går. Juice, melk og sukkerholdige drikker holder jeg meg stort sett unna. De periodene hvor jeg er dårlig legger jeg opp dagene slik at det finnes toalett i nærheten, og er ekstra påpasselig med hva jeg spiser, samt at jeg tar vitaminer.

IBS kan gi en rekke snedige bivirkninger, og det kan ofte være litt ekkelt.

Har fått mye hjelp fra denne siden http://www.ibsgroup.org/ Anbefaler deg å surfe litt der. Amazon.com har og en del bøker om IBS som kan være nyttige å lese.

Skrevet

Jeg kommer ikke på hva poliklinikken heter, men skal undersøke når jeg kommer på jobb :)

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Glemte å si at jeg i tillegg har fått veldig uren hud(både i ansikt,på halsen og ryggen) og er konstant trøtt. Har dette også noe med ITS å gjøre?

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Ja, man kan få uren hud av IBS. Det er som sagt mange "artige" side effects til denne sykdommen :( Les litt på den linken jeg ga deg lengre opp så ser du alt det rare man kan få ifm IBS;)

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

takk for svar!! ja, det er mye rart, skjønner liksom ikke helt alt som skjer med meg for tiden. finnes det noe fora for ITS her i norge? hadde vært ok å snakke med andre som dette. og nora- har du en mail-adresse jeg ka nå deg på?

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
takk for svar!! ja, det er mye rart, skjønner liksom ikke helt alt som skjer med meg for tiden. finnes det noe fora for ITS her i norge? hadde vært ok å snakke med andre som dette. og nora- har du en mail-adresse jeg ka nå deg på?

Jeg har ikke funnet noe gode fora her i Norge nei, føler Norge henger for langt etter når det gjelder denne sykdommen. Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer har et forum hvor det er en egen del for IBS, men der er det ingen innlegg, men kan jo hende du får svar om du prøver: http://www.lmf.csbkunder.com/index.php Har ingen mailadresse jeg ønsker å legge ut, men du finner meg på forumet :)

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Ok, tusen takk igjen for nyttig informasjon. Må bare spørre om èn ting til; har du også hatt blødninger fra endetarmen? Jeg har hatt flere mindre og større blødninger jeg tror har vært hemoroider. men siden det kommer tilbake, vet jeg ikke helt. Har også endel slim fra tarmen...jeg hater alt dette!!

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, tusen takk igjen for nyttig informasjon. Må bare spørre om èn ting til; har du også hatt blødninger fra endetarmen? Jeg har hatt flere mindre og større blødninger jeg tror har vært hemoroider. men siden det kommer tilbake, vet jeg ikke helt. Har også endel slim fra tarmen...jeg hater alt dette!!

Blod fra endetarmen kan jo komme dersom du er mye på do og får noen rifter der, helt normalt. Slim fra tarmen er og helt normalt for IBS, blir en overproduksjon på en måte når man er syk siden bakteriefloraen blir helt på styr.

Her har du noen fler linker å lese på, håper du er god i Engelsk:

http://www.aboutibs.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Irritable_bowel_syndrome

http://www.patient.co.uk/showdoc/23068776/

http://ibdcrohns.about.com/od/irritablebow...el_Syndrome.htm

Man kan hate det, men man må lære seg å leve med det ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Blod i avføringen er ikke et tegn på irritabel tarm, så hvis det kommer mer blod enn det som er naturlig for hemorroider, eller blodet er mørkt og evt. koagulert ville jeg gått til legen. Kanskje det er noe annet du har.

Skrevet

Fikk denne diagnosen i fjor etter et grusomt år med mye magesmerter, gass i tarmene og treg mage. Trodde nesten jeg aldri skulle bli ok igjen når det var på det verste.

Derfor endret jeg kostholdet radikalt. Kuttet ut gjær, brød og annen bakst og enkelte frukter, brus og klassisk "prompemat" som erter, bønner ol.

Ble helt bra til slutt. Nå er jeg ikke fullt så nazi i matveien, men er fortsatt forsiktig med en del ting.

Tror det handler om å finne frem til hva som provoserer kroppen din..

Skrevet

Irratabel tarm er jo en mild sak egentlig. Blod kan f eks også være c. u. eller annet som er litt mer slitsomt å leve med.. Har de sjekket for det?

Gjest hva er c.u.?
Skrevet
Irratabel tarm er jo en mild sak egentlig. Blod kan f eks også være c. u. eller annet som er litt mer slitsomt å leve med.. Har de sjekket for det?
Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Hva er c.u.? aldri hørt om det, men har tatt diverse avføringsprøver som er til analyse nå. får svar til uken. må nok i tillegg ta rectoscopi.:(

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

er det ulcerøs colitt du mener? har lest endel om dette, og mine symptomer likner VELDIG!!

Skrevet
er det ulcerøs colitt du mener? har lest endel om dette, og mine symptomer likner VELDIG!!

Ja. Og crohns.

Forskjellen av symptomer er mest at med de to suste sitter man konstant på do..

Gjest beekeeper
Skrevet

Min mor har denne sykdommen, hun har slitt med den i mange år. Det er vel litt inviduelt hvordan det virker hos forskjellige mennesker, men hun bruker noe hun har kjøpt på life (jeg husker ikke hva det heter..)

Hun synes det virker bra ivertfall. Vet hun har brukt idoform og alt mulig annet tidligere. Hun får også ekstra vondt når hun spiser fet mat og ribbe osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...