Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når prøvde dere å gi den lille flaske for første gang? Vet at de anbefaler å vente en stund, men hva er en stund??

Når begynte dere å fryse ned MM?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen babyer har ikke et problem med å blande flaske og pupp, men husk å kjøpe de smokkene (er det det heter?) som har små hull så det ikke blir for enkelt å få mer ut av en flaske (babyer har lett for å bli late og bare ta flaske hvis det blir for store hull og mindre behov for dem å suge). Det var det eneste jordmor på svangerskapskurset nevnte i alle fall :)

MM kan du bare fryse når du vil vel? Det kommer vel an på hva du har behov for :)

Skrevet

Introduserte henne for flaska allerede første uka. Nå får hun flaske etter pupp hver kveld, og ellers når jeg har behov for avlastning. Funker kjempefint.

Har ikke frosset ned morsmelk enda. Det kan jo stå i kjøleskap inntil 5 dager, og jeg har brukt det enten samme dag eller i løpet av 3 dager stort sett.

Skrevet

Her introduserte vi flaske etter 2 uker... Vi bruker kun en slik flaske som skal likne en pupp (vanskelig å få noe ut).... Melk har jeg begynnt å fryse tilfelle harde tider ;)

Man kan vel begynne å fryse melk etter 2 uker for da er det "skikkelig" melk, men nok næring for en større baby...

Skrevet

Hvilken pupp pumper dere når da? Altså, pumper dere den som barnet ikke spiser fra ved det måltidet, eller pumper dere etter barnet er ferig?? Jeg vil jo ikke øke melkeproduksjonen voldsomt heller....

Skrevet

Jeg pumper etter at lillegutt har spist. Noen ganger spiser han bare på ene sida og da pumper jeg den sida "tom" og så den andre sida...

Men hvis du pumper vil det jo øke melkeproduksjonen.. Da tror jo kroppen at det er barnet som spiser mer.. Men melka er jo bare å fryse.. Veldig kjekt å ha om man skal ut en kveld, eller har lyst å spise noe som kan føre til magevondt hos den lille...

Gjest Gjest
Skrevet
Når prøvde dere å gi den lille flaske for første gang? Vet at de anbefaler å vente en stund, men hva er en stund??

Når begynte dere å fryse ned MM?

Helst aldri!

Å suge av en flasker er helt anderledes enn fra et bryst. De fleste jordmødre vil anbefalle at man heller bruker kopp!!

Skrevet

Vi prøvde vel flaske første gang etter 3-4 ukers tid. Det gikk helt fint, og vi har ikke hat noe problem med sugeforvirring.

Når det gjelder frysing av mm, så har vi aldri gjort det. Jeg har aldri hatt nor voldsomt overskudd, og de få gangene hun har fått flaske har vi brukt NAN.

Skrevet

Min gutt fikk flaske etter ca 14 dager og er ikke sugeforvirret. Han kan fint veksle mellom flaske og pupp. Han får flaske ca en gang i uka, kanskje. Jeg hadde lite melk om kveldene en periode og da fikk han litt flaske, men melkeproduksjonen tok seg opp igjen etter en stund.

Gjest Gjest
Skrevet
Helst aldri!

Å suge av en flasker er helt anderledes enn fra et bryst. De fleste jordmødre vil anbefalle at man heller bruker kopp!!

Skje kan være lettere enn en stor kopp, og har samme virkning. Varierer hva folk liker.

Gjest Gjest
Skrevet
Skje kan være lettere enn en stor kopp, og har samme virkning. Varierer hva folk liker.

Poenget er uansett at babyen skal få slurpe som en katt, akkurat slik babyen har gjort av fostervannet gjennom svangerskapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Poenget er uansett at babyen skal få slurpe som en katt, akkurat slik babyen har gjort av fostervannet gjennom svangerskapet.

Jeg vet det ;)

Men siden du ikke nevnte noe om hvorfor kopp er mindre risikabelt ang sugeforvirring så var det ikke nødvendigvis så lett å resonere seg frem til at det ikke var selve KOPPEN som var poenget :) Men burde nevnt grunnen selv når jeg var igang :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet det ;)

Men siden du ikke nevnte noe om hvorfor kopp er mindre risikabelt ang sugeforvirring så var det ikke nødvendigvis så lett å resonere seg frem til at det ikke var selve KOPPEN som var poenget :) Men burde nevnt grunnen selv når jeg var igang :)

Regnet med at alle visste det jeg... ;)

Alle liker jo å gi inntrykk av å kunne alt her og i allefall mye mer enn helsepersonell.

Skrevet
Alle liker jo å gi inntrykk av å kunne alt her og i allefall mye mer enn helsepersonell.

Særlig gjester... :sarkasme:

Kopp kan funke fint, og medisinbegre har super størrelse og kan formes litt.

Skrevet
Det kan jo stå i kjøleskap inntil 5 dager

5 dager? Jeg har hørt både 24 timer og 48 timer, men aldri lenger enn det. Er du sikker på det antallet dager?

I følge boka mi anbefaler de å introdusere flaske mellom 4 og 6 uker. Det leste jeg etter at vi hadde gitt flaske for første gang ved 5 uker. Det har gått helt fint, og far og sønn koser seg veldig med mating.

Jeg bruker å pumpe hver kveld før jeg legger meg ettersom det da blir lenger strekk før neste mating (har fått en del vondt dersom jeg ikke har gjort det). Dersom du får for mye melk har de fleste sykehusene morsmelkmottak. ;)

Skrevet

Fikk ett hefte av helsesøster idag der det stod følgende:

- holdbarhet er 48 timer i kjøleskap

- dypfryst morsmelk holder i minst 6 mnd

- man kan fryse melk direkte over annen melk for å lage en stor porsjon

- opptint melk har en holdbarhet på ett døgn i kjøleskap

Skrevet (endret)

Når ammina er godt i gang kan man introdusere flaske. Med minstejenta var amminga problemfri fra første dag, så vi prøvde med flaske etter 1 uke. Jo før man starter, jo lettere er det (min erfaring i hvert fall). Større barn kan ofte nekte å ta flaska, min eldste nekta plent og jeg kunne ikke dra ut i mer enn et par timer før han var 5-6 måneder og hadde begynt med grøt.

Endret av La Traviata
Skrevet

Da skal jeg pumpe litt etterhvert, synes det er gørr kjedelig, og utsetter det.. Men vil jo gjerne at pappan skal få mate litt også! + at vi skal i bryllup i august..

Får spørre på babybutikken hvilken flaske de anbefaler da, hvis det er viktig at hullet i tuten er så lite som mulig.. Jenta vår er forrestens snart tre uker gammel og amming går strålende.

Skrevet
Får spørre på babybutikken hvilken flaske de anbefaler da, hvis det er viktig at hullet i tuten er så lite som mulig..

Vi har prøvd både Avent, Mam, Dr.Brown og Meda av flaskemerker. Har alltid kjøpt merker som sier at de skal redusere kolikk, siden jenta vår har mye luft.

Ikke så veldig fornøyd med Avent og Mam. Avent har vært vanskeligere å ta av en eller annen grunn, og Mam har så dårlig merking synes vi...

Dr. Brown er veldig gode, men mange deler å vaske. Dersom du ikke har problemer med luft/kolikk så er det unødvendig med Dr. Brown.

Meda har vært helt grei hele tiden. :)

Men jeg har hørt mange er veldig fornøyd med Avent, så du kan jo bare prøve de også. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...