Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 TIL DERE SOM RØYKER: Vet dere at vi som ikke røyker rynker på nesa når dere går forbi oss? Det lukter vondt av dere. Vi kjenner det når vi står og snakker med dere, lukter pusten deres, kjenner røyklukten også under tyggegummien. Når dere kommer inn etter røykepause og dere går forbi oss slår "frisk" røykelukt mot oss. Vi kan se det på huden deres at dere røyker, på neglene, litt skittent. Dere som har røyket lenge har en rynket overleppe som avslører den dårlige vanen. Dere som ikke har røyket særlig lenge har kanskje ikke det ennå, men dere skal vel ikke ende opp som "de", selv om du selvsagt ikke skal slutte å røyke! Men for all del, alle skal få lov til å røyke i sitt eget hjem. Værsågod! Bare å fortsette! Du skal få lov til å forsvare det så mye du vil! Det mener jeg. Jeg er bare glad jeg slipper å sitte ved siden av deg! Men mens du velger å holde på sigaretten blir du mer og mer stigmatisert i samfunnet. Men, igjen, for all del, fortsett å røyk! >Det er jo en viktig prinsippsak å holde fast på!
Ambi Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 TIL DERE SOM RØYKER: Vet dere at vi som ikke røyker rynker på nesa når dere går forbi oss? Det lukter vondt av dere. Vi kjenner det når vi står og snakker med dere, lukter pusten deres, kjenner røyklukten også under tyggegummien. Når dere kommer inn etter røykepause og dere går forbi oss slår "frisk" røykelukt mot oss. Vi kan se det på huden deres at dere røyker, på neglene, litt skittent. Dere som har røyket lenge har en rynket overleppe som avslører den dårlige vanen. Dere som ikke har røyket særlig lenge har kanskje ikke det ennå, men dere skal vel ikke ende opp som "de", selv om du selvsagt ikke skal slutte å røyke! Men for all del, alle skal få lov til å røyke i sitt eget hjem. Værsågod! Bare å fortsette! Du skal få lov til å forsvare det så mye du vil! Det mener jeg. Jeg er bare glad jeg slipper å sitte ved siden av deg! Men mens du velger å holde på sigaretten blir du mer og mer stigmatisert i samfunnet. Men, igjen, for all del, fortsett å røyk! >Det er jo en viktig prinsippsak å holde fast på! Jaja. Røyking kan man i alle fall slutte med. Dumhet er ikke like lett å legge av seg. Røykere kan man jo unngå - intolerante og stigmatiserende mennesker er det værre å komme fra. ...og når helse-, økonomi- og frisk-luft-argumentene tar slutt så finn for all del på noe annet å "ta" røyker på, som feks. lukt og utseende. Og hvorfor ikke ta med feite folk og de med dårlig kroppslukt generellt. Uhøflig,sier du? Stigmatiserende, sier du?Tydeligvis ikke i din verden. Ambi
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Nå var det jeg som skrev innlegget til deg som røyker. Jeg tror at som anonym her kan man tillate seg å si ting på en måte man ikke sier andre steder. Det gjør nok de aller fleste her, om de kverrulerer til den store gullmedaljen eller noe annet. Eller hva? Jeg tenkte det bare ville være en vekker for røykere som forsvarer deres rett til å røyke hva noen mennesker egentlig synes, om enn noe overdrevet :) Er ikke det lov? Jeg vet at de som røyker ikke er dumme fordi de røyker. Men jeg liker ikke røyk og røyklukt plager meg og det må jeg vel få lov til å kommentere? En ting hadde vært om en som røyket hadde sagt, "ja, jeg røyker, det lukter ille, det skader andre om jeg røyker når jeg er i samme rom som andre oppholder seg. Men allikevel velger jeg å fortsette å røyke uten at jeg utsetter andre for mine vaner som andre finner plagsomme" Ikke dra den : det er aldri påvist at passiv røyking er skadelig-opplegget.
Ambi Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Nå var det jeg som skrev innlegget til deg som røyker. Jeg tror at som anonym her kan man tillate seg å si ting på en måte man ikke sier andre steder. Det gjør nok de aller fleste her, om de kverrulerer til den store gullmedaljen eller noe annet. Eller hva? Jeg tenkte det bare ville være en vekker for røykere som forsvarer deres rett til å røyke hva noen mennesker egentlig synes, om enn noe overdrevet :) Er ikke det lov? Jeg vet at de som røyker ikke er dumme fordi de røyker. Men jeg liker ikke røyk og røyklukt plager meg og det må jeg vel få lov til å kommentere? En ting hadde vært om en som røyket hadde sagt, "ja, jeg røyker, det lukter ille, det skader andre om jeg røyker når jeg er i samme rom som andre oppholder seg. Men allikevel velger jeg å fortsette å røyke uten at jeg utsetter andre for mine vaner som andre finner plagsomme" Ikke dra den : det er aldri påvist at passiv røyking er skadelig-opplegget. Jeg vet ikke om det er meg du sikter til, jeg går litt surr i alle disse "anonyme". Mitt poeng er i alle fall at det er milevid forskjell på å karakterisere en mot-debattant som dum og det å sammenstille en egenskap (eks dumhet) med en uvane (røyking). Og slik jeg ser det er det ofte et faktum at når de reelle argumentene er brukt opp i denne typen debatter kommer de vikarierende argumentene som lukt, utseende og en generell antipati mot røykere. Før var det røyken man argumenterte mot - nå er det vel så ofte røykere. Når det gjaldt forholdet om hvorvidt passiv røyking er skadelig (relatert til trådstarters sak)var det et tilsvar til en her inne som mente at det var uomstridte. Det er det ikke. Ambi
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Når det gjaldt forholdet om hvorvidt passiv røyking er skadelig (relatert til trådstarters sak)var det et tilsvar til en her inne som mente at det var uomstridte. Det er det ikke. Hahaha! Kjære deg, det ER uomtvistelig at passiv røyking er skadelig. Ingen seriøse forskere påstår noe annet. Kan du ikke bare legge av? Når du vet at av ti tusen forskere er det to som sier at de ikke er helt sikre på HVOR skadelig passiv røyking er. INGEn tror at det ikke skader i det hele tatt. Vel, bortsett fra DEG, da - men du er vel ingen forsker, heller ;-)
wind-up bird Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Når det gjaldt forholdet om hvorvidt passiv røyking er skadelig (relatert til trådstarters sak)var det et tilsvar til en her inne som mente at det var uomstridte. Det er det ikke. Mener du å si at noen hevder at passiv røyking ikke er skadelig? Hvor har du lest det?
Annie Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Passiv røyking er ikke uskaelig, men sånn røykeloven er i dag, så har jeg vanskelig å se at noen tar veldig skade av det.
Gjest Kverulill Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 TIL DERE ANDRE HER PÅ KLODEN Vet dere at en del av dere lukter dritt. Noen av dere lukter svette, selv under deodoranten. Andre har bare skikkelig dårlig kroppslukt, og mange av dere har kjempedårlig ånde når vi står og snakker med dere. Noen bruker skikkelig kvalme parfymer og etterbarberingsvann, vi holder på å kveles når dere går forbi. Bare fortsett med det hvis du absolutt må, men la meg slippe å sitte ved siden av deg. En del av dere har kviser og uren hud, som er ekkelt å se på. Mye eklere enn rynkene røykere har rundt munnen. Men fortsett gjerne å spise søtsaker til kvisene tyter ut ørene på dere, dere kan forsvare det så mye dere vil bare jeg slipper å se på dere. Ja, nå er dette selvsagt bare et ironisk innlegg som er ment til den som startet tråden. For det mest irriterende jeg vet om er selvsagt mennesker som bruker hele sin tid til å finne noe ved andre som de kan irritere seg over og kritisere. Vær heller glad i dine medmennesker, med eller uten laster. Nå når røykingen stort sett bare skjer ute i friluft eller hjemme hos den som røyker, skulle det vel ikke plage deg så mye. Eller er det nettopp det som plager?? At du ikke har så mye å klage på lenger...? PS! En del røykere ØNSKER å røyke, mens en del mennesker er blitt offer for en manipulerende industri som aldri burde vært lovlig! (Men er det fordi ingen våger å si nei til så gode inntekter...) Hvorfor selges det forresten røyk når det nesten ikke er lov å røyke noe sted????
Gjest DyneTryne Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Med røyk har man da alltid med seg rød extra-tyggis? Hvis ikke, tør jeg aldri prate med noen etter cafebesøk med kaffe og røyk, en tar da hensyn. Da jeg ikke røyket var jeg sammen med en som gjorde det. Stinket ikke (bare svette avogtil faktisk ) og det smakte lakris av kyssing. Ikkeno problem.
Ambi Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Meget godt sagt, Kverulil! En annen parallell kunne vært: "Kjære dere overvektige mennesker. Det er ikke det at dere direkte plager meg fysisk - men jeg vil at dere skal vite at jeg blir kvalm av å se feite dissende romper og kjenne svettelukta som ofte legger seg i valkene deres. Og da har jeg ikke engang nevnt deres mangel på selvdisiplin, helserisiko og de økonomiske belastningene dere pålegger samfunnet. Jeg liker dere rett og slett ikke! Og i kjølvannet av kampanjer og endret lovverk er vi i ferd med å får en gjennomgående holdingsendring som vil stigmatisere og fryse dere ut av samfunnet!! HA-HA" ..selvsagt kan man hverken mene eller skrive noe slikt! det er både uhørt, uhøflig og usaklig. Håper noen faktisk ser parallellen. Men jeg tviler - inbitte fanatikere med hatforhold til enkelte grupper vil alltid finne en grunn til å hetse - selv om de ikke direkte berøres slik Kverulil påpeker. Ambi
Badlands Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Eg vil òg lage unyansert hat-brev til folk som irriterer MEG! Nybakte mødre! Med hylskrikande babyar (i dag på bussen, eg fekk vondt i hovudet av to babyar som skreik og skreik i 15 min), som drassas med hit og dit. Kan ikkje gå i butikker på laurdagar utan å høyre skrikerunger som slår seg vrange medan mødrene prøver klær med venninnene sine. Er så LEI av å sitje på kafe medan spebarnavføring blir diskutert i detalj på bordet ved sidan av, og spise kake medan mødrer lukter på baken til ungane for å kjenne om dei har bæsja seg ut. Lei av å få kjolen min tilgriset av ein unge med klissede kakefingrar som tar på meg medan han spring forbi, og riv ned papira på bordet mitt når eg prøver lese i fred og ro. Med ei mor som berre smiler unnskyldende til meg medan ho trekk på skuldrane ("han er jo så søt da"). LEI av å sjå hengande kvinnepuppar med ein unge i eine enden på KVART kjøpesenter og rundt på benkane i byen. (Når vart det akseptert å amme i full offentlegheit?) At toalettane på kjøpesentra og kafear lukter av gamle bleier som tyter ut av papirkurvene. Eg VIL ikkje sjå hengande mødrepuppar, vil ikkje høyre om avføringa til born eller høyre gråten deira, eg vil ikkje vere så intim med totalt framande! Puhhhhhhh det var godt å få det ut! :-) Men kanskje til skilnad frå trådstarter så skjøner eg at folk må få vere slik dei vil. Og EG må tilpasse meg. Eg kan handle i byen på kveldene i veka i staden for på laurdag. Eg leser ei bok heime i staden for å gjere det på kafe. Eg kan ha ipoden på fullt volum når eg køyrer buss. Eller øve meg på å like barn, bli meir tolerant, innsjå at vi lever i eit samfunn med mange forskjellige folk, og det er ikkje berre vår svakhet men òg vår styrke som mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 "Kjære dere overvektige mennesker. Det er ikke det at dere direkte plager meg fysisk - men jeg vil at dere skal vite at jeg blir kvalm av å se feite dissende romper og kjenne svettelukta som ofte legger seg i valkene deres. Og da har jeg ikke engang nevnt deres mangel på selvdisiplin, helserisiko og de økonomiske belastningene dere pålegger samfunnet. Jeg liker dere rett og slett ikke! Og i kjølvannet av kampanjer og endret lovverk er vi i ferd med å får en gjennomgående holdingsendring som vil stigmatisere og fryse dere ut av samfunnet!! HA-HA" Jeg tror faktisk du mener dette. og det er synd. At du både forsvarer menneskers "rett" til å på føre uskyldige barn lungekreft er ikke noe bedre enn å hetse oss overvektige. Jeg skal fortelle deg ambi, at det slett ikke er enkelt å være overvektig og dermed stigmatisert av uvitende mennesker.
Annie Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Jeg tror faktisk du mener dette. og det er synd. At du både forsvarer menneskers "rett" til å på føre uskyldige barn lungekreft er ikke noe bedre enn å hetse oss overvektige. Jeg skal fortelle deg ambi, at det slett ikke er enkelt å være overvektig og dermed stigmatisert av uvitende mennesker. Du sliter tydelig med dette, og dermed har humoren også forsvunnet.... "se alltid lyst på livet....."
Ambi Skrevet 23. mai 2007 #14 Skrevet 23. mai 2007 Jeg tror faktisk du mener dette. og det er synd. At du både forsvarer menneskers "rett" til å på føre uskyldige barn lungekreft er ikke noe bedre enn å hetse oss overvektige. Jeg skal fortelle deg ambi, at det slett ikke er enkelt å være overvektig og dermed stigmatisert av uvitende mennesker. Du ser jo ikke poenget. Mitt innlegg er IRONISK!! Jeg forsvarer ingens rett til å påføre andre kreft osv. For det var vel ikke det trådstarter sa: At rynker, gule negler og dårlig ånde fører til kreft hos andre ? Jeg angriper derimot ditt (eller hvilken "Anonym" det nå var sitt) totalt usaklige innlegg der du sier at du ikke liker LUKTA av røykere - til tross for at de ikke påfører deg noen direkte helseplager. Og det ser jeg på som like usaklig som å hetse tykke folk. Og til din siste setning om stigmatisering: Det er faktisk akkurat det samme med røykere - det hjelper fint lite å røyke utendørs og borte fra folk, når man likefullt blir stigmatisert av uvitende menesker. Ambi:smoke:
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #15 Skrevet 23. mai 2007 TS her... ikke jeg som var overvektig foresten:) Igjen, jeg må si, jeg mener ikke at røykere er dumme, men jeg forstår bare ikke takegangen bak å velge å røyke! Men meg om det! Ambi som forsvarer passiv røyking påstår det ikke er påvist at det skader. Det blir jeg skikkelig provosert over, man utsetter ikke BARN for noe som potensielt kan være farlig selv om det kanskje ikke er det i alle tilfeller. Ikke alle får astma eller allergier, nei, men det er de som får det. Og røyking er den utløsende årsaken. Og jeg blir skikkelig irritert på arrogante mennesker som påstår at de kan gjøre hva de vil siden røyking ikke er forbudt i hjemmet. Joda, det kan dere med loven i hånd, men det er svært ubehagelig for oss som ikke røyker og kan være skadelig for små barn. Og den røykesmileyen din på slutten av alle innleggene dine provoserer i tillegg! Men det vil du sikkert også, så greit nok det. Så av og til er det gøy å være arrogant tilbake! Og jo, vi som ikke røyker kjenner GODT røykelukten slå mot oss når dere kommer inn etter å ha vært ute en tur. En tyggis hjelper ikke. Dere røykere tenker sikkert at det bare er slik det lukter av "gamle travere" som sitter i et innrøkt miljø dagen lang, men nei! Det gjelder alle.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #16 Skrevet 23. mai 2007 Passiv røyking er ikke uskaelig, men sånn røykeloven er i dag, så har jeg vanskelig å se at noen tar veldig skade av det. Hva med egne barn i bil, hus og hjem? Ser du ikek at de tar skade av passiv røyking? Eller ikke-røykende venner som kommer på besøk til deres stinkfylte og ekle røykehus? Røyking er så ut og i dag blir røykere sett ned på.
Annie Skrevet 23. mai 2007 #17 Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hva med egne barn i bil, hus og hjem? Ser du ikek at de tar skade av passiv røyking? Eller ikke-røykende venner som kommer på besøk til deres stinkfylte og ekle røykehus? Røyking er så ut og i dag blir røykere sett ned på. Vi lar være å røyke i bilen når ungene er med. Nå er de store 9 og 11 år, når de var mindre var det ikke røyking i bilen. Unntaket er nå på sommeren når alle vinduer og takluka er oppe og vi skal langt. De ikkerøykende vennene som kommer, kommer for VÅR skyld, og da får de ta med det at vi faktisk røyker inne. Vi har nettopp innstallert ventilasjonsannlegg og lufta blir bytta ut i hele huset flere ganger i timen. Det er ingen som tar skade av å være i et hus det blir røkt i noen timer i året, og jeg tør påstå at det ikke er ekkelt her!! JA, røykere blir sett ned på og det irriterer meg. Vi har gått med på røykeloven. Var på skolen på uteaktivitet på mandag og det er ikke lov å røyke på skolens område. Dette aksepterer vi, men jeg NEKTER å bli sett ned på av ikkerøykere når vi faktisk trekker oss unna og ikke plager noen. Vi røyker ikke inne på restauranter lengre og det siste populære blant ikkerøykere er nå å irritere seg fordi det står en stakkar UTE på en bussholdeplass og røyker. SKJERP DERE!! Annie Endret 23. mai 2007 av Annie
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #18 Skrevet 23. mai 2007 Akkurat som du har rett til å si at du har rett til å røyke fritt utendørs har jeg rett til å si at det plager meg når et menneske står en eller to meter unna meg og røyken blåser rett i ansiktet på meg. Man kjenner at det svir i øynene og nesa blir irritert. Det er så fantastisk å høre at du rettferdiggjør røykingen inne med at du har et så godt lufteanlegg og har vinduene opp når du kjører! Si at du vet at du forkorter livet ditt med 10 år fordi du røyker, si at du vet og aksepterer at du er utsatt for kols sykdom, si at du vet at det er mulig din røyking utsetter dine barn for astma og allergi de elles kanskje kunne sluppet unna. Si at innser at uansett hvor god lufting du har i huset er røyken skadelig for barna dine! Alt annet høres ut som dumt vås! Arg, blir så irritert på røykere som bare totalt blokker ut virkeligheten! Jeg er sikker på at røykere kommer til å bli enda mer sett ned på mens det blir mindre og mindre populært å røyke. Det kommer til å bli et fenomen blant mindre ressurssterke og kommer til å forsvinne helt uten at det blir forbudt. Det er jeg glad for!
Annie Skrevet 23. mai 2007 #19 Skrevet 23. mai 2007 Om det plager deg at noen står et par meter unna deg UTE og røyker, så kan du faktisk bare flytte deg litt! Sånne som deg gjør meg, dessverre, bare mer bestemt på å ikke slutte! Annie
Karamell Skrevet 23. mai 2007 #20 Skrevet 23. mai 2007 Jeg vet ikke helt hva som tyder på dumhet jeg. Det å påstå at passiv røyking ikke er skadelig, eller å sammenlikne røyking med barn? Dette var en tråd om røyking, og å lage motinnlegg som omhandler barn og fedme viser vel ikke akkurat evne til å diskutere saklig, eller å være moden og klok? Men nok om det. Jeg lurer på om dere mener at røyking er en menneskerett? Selv irriterer jeg meg grønn over røykskyen som henger over alle inngangspartier på alle bygg som brukes av folkemasser, slik som kjøpesenter og offentlige kontorer. Det irriterer meg også at flere av de jeg møter som røyker syns det er ok så lenge de står ute, selv om de puster røyken rett på meg så jeg ikke kan unngå å stinke etterpå. Hva skal jeg si da mener dere? Og så har du dem som stiller seg inni buss-skuret ved siden av deg og røyker fordi det regner utenfor. Så da skal jeg liksom syns det er greit å stinke røyk npr jeg kommer på jobb? Det er faktisk ikke greit for meg å stinke på jobb. Jeg jobber tett innpå åmennesker, og liker best å lukte reint. Men tusen takk til politikerne som har gjort at jeg kan gå på byen uten å rense klærne mine etterpå....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå