ija Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Skjønner at vi ikke får med oss alt på en langweekend så plukker opp alle tips vi kan få på veien. Hva bør vi unngå, hva bør vi absolutt få med oss? Hvor drikker vi god kaffe, spiser god mat og ikke minst shopper? Takker for alle tips.
Gjest Pjusk Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Bare et kort tips fra meg: Ta med gode sko! Vi gikk fra morgen til kveld - det er noe å se overalt!! Og på turistattraksjonene, f.eks. Coloseum, burde dere betale en guide. Det meste i Roma har informasjon kun på italiensk (spesielt museum), og en guide kan fortelle dere masse interessant. Vi var ikke innom en eneste butikk, så aner ikke mht. shopping.
Grønt blad Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Colosseum må man jo få med seg. I tillegg vil jeg anbefale Forum Romanum og Palatinerhøyden (antikkens Roma). Synes også at Pantheon var flott, men det er noe å se overalt. Som Pjusk sa, ta med gode sko, og kos dere!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Viktig som de øvrige skriver å besøke de "obligatoriske" attraksjonene. I tillegg vil jeg anbefale gatelivet i bydelen Trastevere. Veldig trivelig her på kveldstid.
gard Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Hei Jeg var i Roma med kona for et par år siden og det er en flott by. Kanskje du kan få noen gode tips fra mitt reisebrev på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Jeg vil også anbefale at du sjekker ut dette interaktive Google kartet som jeg har laget: http://gardkarlsen.com/rome_italy_map.htm . Sist men ikke minst...her er litt om hvor vi spiste mens vi var der: http://gardkarlsen.com/eat_drink_rome_italy.htm . Håper dette gir deg litt hjelp når det gjelder planleggingen
Idril_M Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Colosseum må man jo få med seg. I tillegg vil jeg anbefale Forum Romanum og Palatinerhøyden (antikkens Roma). Synes også at Pantheon var flott, men det er noe å se overalt. Som Pjusk sa, ta med gode sko, og kos dere! Husk at hvis du kjøper billett for å komme inn i Colosseum så har du også betalt for inngang på Palatinerhøyden like ved. Og den kan virkelig anbefales. Den er et grønt pustehull etter alle bilene og bråket og turistene i rundt Colosseum. Spansketrappen er av mange ansett som obligatorisk (personlig synes jeg den er litt oppskrytt og stappfull av sleske menn på utkikk etter rike kvinner), men området rundt er stappfullt av alle de store designbutikkene. Sett av en hel dag til Peterskirken og Vatikanmuseet. Det er mye å absorbere. Køen for å komme inn i Vatikanmuseet er lengst (over flere kvartaler) tidligst på morgenen når turistbyråene skal ha inn sine (og mot betaling andre), så vent i hvert fall til kl. 12 med å stille dere i kø. Da er det også roligere inne i museet. Og Trastevere er bare fantastisk og det er tettere mellom de "ekte" restaurantene enn rundt Piazza Navona. Gå rundt der på kveldstid og finn en restaurant. Og det var mitt første innlegg Endret 22. mai 2007 av Idril Melwasúl
Grønt blad Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Husk at hvis du kjøper billett for å komme inn i Colosseum så har du også betalt for inngang på Palatinerhøyden like ved. Og den kan virkelig anbefales. Den er et grønt pustehull etter alle bilene og bråket og turistene i rundt Colosseum. Spansketrappen er av mange ansett som obligatorisk (personlig synes jeg den er litt oppskrytt og stappfull av sleske menn på utkikk etter rike kvinner), men området rundt er stappfullt av alle de store designbutikkene. Sett av en hel dag til Peterskirken og Vatikanmuseet. Det er mye å absorbere. Køen for å komme inn i Vatikanmuseet er lengst (over flere kvartaler) tidligst på morgenen når turistbyråene skal ha inn sine (og mot betaling andre), så vent i hvert fall til kl. 12 med å stille dere i kø. Da er det også roligere inne i museet. Og Trastevere er bare fantastisk og det er tettere mellom de "ekte" restaurantene enn rundt Piazza Navona. Gå rundt der på kveldstid og finn en restaurant. Og det var mitt første innlegg Mye viktig informasjon her. Glem heller ikke å se på åpningstidene. Tror Vatikanmuseene er stengt søndag, hvis jeg ikke husker helt feil... Er litt kjedelig å sette av en hel dag når det er stengt. Hvis du liker å kikke i butikker, så anbefaler jeg å kikke innom noen designerbutikker (flere av dem er åpner også på søndag). Det syntes i alle fall jeg var gøy. Litt off topic, men... Idril Melwasúl! Endret 22. mai 2007 av Grønt blad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå