Gå til innhold

Politijurist


Gjest Camma

Anbefalte innlegg

Gjest Camma

Hei og hopp,

sitter her og lurer på hva jeg skal bli når jeg er ferdig med studier, og har alltid synest at det virker fristende å jobbe i politiet.

Etter hvert har jeg imidlertid fått det inntrykket at det ikke bare er jeg som synes dette, og at det derfor er veldig tøft å få jobb som politifullmektig i/rundt de store byene.

Lurte på om noen kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket med en representant fra politiet under Arbeidslivsdagene i februar, og han var veldig fornøyd med jobben sin.

Han fortalte (dessverre) at politiet, både i Oslo og de andre store byene, prioriterer eldre søkere med mer erfaring. Det er faktisk så godt som umulig å få jobb i Oslo-politiet når du kommer rett fra universitetet. Han synes ikke noe særlig om denne rekrutteringsfilosofien, fordi de ender opp med å miste mange dyktige jurister som heller søker seg til det private.

Han anbefalte derfor å søke jobb i distriktene først, så vil muligheten for å få jobb i byene muligens være større etter noen år der.

Jeg kan også tenke meg en slik jobb, så jeg ble veldig skuffet da jeg snakket med ham. Heldigvis skader det aldri å søke uansett :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, det er stor konkurranse om juristjobbene i politiet. Og uten erfaring er det komplett umulig, spesielt i de store byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma

Det var vel omtrent slik jeg trodde ja...

Men ok, jeg trenger ikke få en slik jobb med en gang jeg er ferdig, kan godt bygge meg opp en del erfaring først. Men; bør da arbeidserfaringen primært være innen strafferettslige områder?! For da begrenser det seg jo litt da... :forvirra: Eller kan man f eks jobbe en stund i forvaltning eller privat næringsliv (ex forretningsjus), og likevel anses som "kvalifisert" til politijurist?

De driver jo liksom med strafferett.... 10 år som forretningsadvokat er ikke akkurat det samme da... :vetikke:

Tror jeg får ta en prat med de på neste års arbeidslivsdager... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er i dette miljøet selv og vet at politijurist stillinger i Oslo er omtrent komplett umulig å få. De er heller ikke overbetalte (heller det motsatte)- men er kjempepopulære pga at man etter så og så mange år kan begynne å jobbe som advokat.

Du kan jo prøve å søke i f.eks. justisdepartementet o.l. steder - vet at de tar inn nyutdannede. Men det er jo rift om de plassene også. Mange jobber i dep. på deltid under studiet for å få en fot innenfor. Noen er så oppsatt på og komme innenfor døra at de faktisk søker på sekretær stillinger. Så det sier litt om konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvorfor vil dere på død og liv jobbe i Oslo? Helt ærlig tror jeg det er mye mer interessant å jobbe som politifullmektig i mindre distrikter. Du får mer variert jobb, og får stort sett jobbe med de fleste områder innenfor strafferetten. I Oslo blir det fort til at du jobber enten med trafikk, utlendingssaker, narkotika, vold og sedelighet osv. På små stedet blir man mer "allrounder". En av statsadvokatene i Oslo har fortalt at han er svært glad for at han startet sin karriere i påtalemyndigheten i et lite distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Camma
Hmmm. Hvorfor vil dere på død og liv jobbe i Oslo? Helt ærlig tror jeg det er mye mer interessant å jobbe som politifullmektig i mindre distrikter. Du får mer variert jobb, og får stort sett jobbe med de fleste områder innenfor strafferetten. I Oslo blir det fort til at du jobber enten med trafikk, utlendingssaker, narkotika, vold og sedelighet osv. På små stedet blir man mer "allrounder". En av statsadvokatene i Oslo har fortalt at han er svært glad for at han startet sin karriere i påtalemyndigheten i et lite distrikt.

Det er sikkert mye riktig i det du skriver. For min del er det utelukkende praktiske grunner. Sambo har jo jobb her, så ikke bare bare å ta med seg alt og pakke for å flytte til et lite sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye riktig i det du skriver. For min del er det utelukkende praktiske grunner. Sambo har jo jobb her, så ikke bare bare å ta med seg alt og pakke for å flytte til et lite sted :)

Da skjønner jeg at du ser etter jobb i Oslo! Det er vanskelig å få jobb som politifullmektig rett etter studiene, sats på et par år i offentlig forvaltning eller liknende først. Har du spesialfag i politi- og påtalerett? Hvis ikke bør du vurdere å ta det. Jeg har ikke det spesialfaget selv, men fikk meg nå likevel jobb i politiet et par år etter studiene. Kan absolutt anbefales, en kjempespennende og utfordrende jobb! Et tips er å søke jobb i politiet litt utenfor Oslo den første tiden, og belage deg på å pendle litt. Har du fullmektigkursene, utvidet påtalekompetanse og kjenner politiets saksbehandlingssystemer er det lettere å få jobb i Oslo etterhvert... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma
Da skjønner jeg at du ser etter jobb i Oslo! Det er vanskelig å få jobb som politifullmektig rett etter studiene, sats på et par år i offentlig forvaltning eller liknende først. Har du spesialfag i politi- og påtalerett? Hvis ikke bør du vurdere å ta det. Jeg har ikke det spesialfaget selv, men fikk meg nå likevel jobb i politiet et par år etter studiene. Kan absolutt anbefales, en kjempespennende og utfordrende jobb! Et tips er å søke jobb i politiet litt utenfor Oslo den første tiden, og belage deg på å pendle litt. Har du fullmektigkursene, utvidet påtalekompetanse og kjenner politiets saksbehandlingssystemer er det lettere å få jobb i Oslo etterhvert... Lykke til!

Takk for gode tips! Tror ikke man kan velge politi og påtalerett i oslo, tror bare det er Bergen. Men kan jo kanskje følge pensumplanen der og dra dit kun for eksamen om jeg finner ut at det er dette jeg vil! :)

Heldiggris deg som har jobben da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...