Gjest vimselot Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Nå har jeg spist johannesurt i to mnd og merker at humøret er lysnet litt. Men så lurer jeg på om jeg ikke tar det på to-tre dager, om det da blir som å begynne på nytt? Har hørt at det tar noen uker før det virker... Betyr det da at det tar noen uker før virkningen går over også, eller bør jeg ta det daglig for å få full effekt (litt effekt mister jeg nok, men taper jeg flere "uker"?) Noen som vet? Grunnen til at jeg tenker å ta par dagers pause er at jeg tok den siste pillen i dag, og skal til utlandet i midten av uka der jeg får kjøpt det mye billigere...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Jeg hadde en bråstopp som varte i 3 dager, og fikk problemer med at jeg gikk ned for fort. I tillegg så reagerte jeg annerledes på det andre merket jeg fikk tak i enn det nye, noe som gjorde at jeg fikk en ny runde med bivirkninger. Så generelt vil jeg ikke anbefale deg å skifte merke, og heller ikke å ta en bråstopp. Men om du er i virkelig knipe, ta halv dose, eller ta annenhver dag.
Gjest vimselot Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Takk. Det var dette jeg trodde, men jeg får ikke kjøpt det merket jeg har brukt her i Norge, så vet ikke hva som er best. Vente par dager eller gå på apoteket her og kjøpe et annet merke..? Det merket jeg har brukt nå, innebærer at jeg må ta to piller daglig, men det merket på apoteket anbefaler en tablett per dag... Jeg har forresten bare tatt en tablett daglig i tre dager nå for jeg trodde jeg skulle reise i dag, men reisen er blitt utsatt noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Det som er problemet er at 1 sterk tablett på for eksempel 900 mg tilsvarer ikke automatisk 2 svake på 450 mg. Det er ulike variasjoner i sammensetningen som gjør at det kan bli individuelle reaksjoner på å bytte merke. Så om du kjøper andre så kan du i verste fall få bivirkninger når du starter på de fra apoteket, og så omstilling når du går tilbake på de du har brukt. Det jeg personlig ville gjort hadde vært å tatt de du har igjen med lengst mulig mellomrom, for å i det minste ikke få sterke seponeringsproblemer. Spesielt siden du allerede har trappet ned så BØR dette gå, iverfall om du ikke hadde store problemer med å gå ned fra 2 til en. Men jeg må understreke at dette er kun personlig erfaring, og at mye av grunnen til at jeg tenker slik er at jeg har svært dårlig erfaring med bråstopp.
Gjest vimselot Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Ok, så det mest smarte jeg kan gjøre er å kjøpe på apoteket og ta halv dose (dele en pille i to) til jeg får tak i det merket jeg har brukt. Og da kan jeg ta litt av hver, f.eks. annenhver dag? Jeg trodde ikke johannesurt kunne gi bivirkninger ved brå slutt, har ikke tenkt på det, før nå når jeg må velge om jeg skal ha en pause eller bytte merke... Hvilke problemer fikk du da du sluttet brått? Jeg vil helst ikke tilbake til den hengemyra jeg var i. Jeg er ikke sprudlende av energi nå om dagen heller, men det går bedre i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 Så du er helt tom? Det jeg vurderte i samme knipe var å se etter noe som hadde omtrentlig det samme i standardisert ekstrakt, og regne meg frem. Omtrent som det virker som du vurderer. Ikke optimalt, men tror jeg hadde forsøkt det nå om jeg hadde gått tom. For å si det pent: Jeg krasjet. Før medisinering var jeg dypt deprimert, suicidal, vekslet mellom søvn og gråt osv. Etter ca 3 døgn uten medisin så var jeg tilbake til start. Fikk ikke tak i det jeg pleidre bruke, så etter ca 2 dager jeg tok en tablett som var alt for sterk (fikk ikke tak i vanlig merke), og sovnet. Sov mer eller mindre til jeg fikk tilbake gamle merket mitt, og etter ca 2-3 døgn i fin form igjen. Men jeg hadde ekstrem uflaks, og gikk tom akkurat når livet var på årets mest stressende (familiesammenkomst…). I en normal periode tror jeg ikke reaksjonen hadde vært så ekstrem. I tillegg har jeg hatt en uvanlig god virkning av det. Gikk som sagt fra å ikke være fungerende i samfunnet, til å være nær normal. Så tror fallhøyden er større enn for de som får en mer normal reaksjon og bedringen er mer moderat.
Gjest vimselot Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Er helt tom nå ja...tok den siste i dag tidlig. Var veldig trett da jeg begynte med dette merket, men jeg var jo trett fra før...helt null-energi...og veldig lite tiltakslyst. Tidligere har jeg brukt det merket som fås kjøpt på apoteket (2 år siden) og da ble jeg ikke trett, men fikk mer energi fra dag 1 omtrent. Kan ha vært placebo-effekt, men jeg fungerte bedre i alle fall så da var det likegyldig om det var placebo fra dag 1. Da jeg sluttet, merket jeg ikke noe men tror det hadde noe med livssituasjonen å gjøre også. Men nå tør jeg ikke slutte med johannesurt fordi jeg opplever at de har en god effekt på meg (sover bedre, ser litt mer lyst på ting, mer energi osv) Jeg er singel og må ofte DRA meg igang for å gjøre ting i fritida, og før jeg begynte med johannesurt hadde jeg dager og uker hvor jeg ofte ikke orket å ta telefonen engang.
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Kan jeg spørre deg om hvorfor du tar Johannesurt og ikke antidepressiva? Du kan ta antidepressiva i like små doser som Johannesurt. De virker på nærmest identiske måter, bare det at antidepressiva er syntetisk, mens Johannesurt er organisk. Med antidepressiva så er du alltid sikret at en pille har samme innhold som den forrige, det er du IKKE med johannesurt. Det er morsomt at noen tror at Johannesurt er noe helt annet enn lykkepiller, men sannheten er faktisk at det er SSRI light.. Fra naturen. Bivirkningene er akkurat de samme. Samt at antidepressiva er MYE billigere!
Gjest vimselot Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Kan jeg spørre deg om hvorfor du tar Johannesurt og ikke antidepressiva? Du kan ta antidepressiva i like små doser som Johannesurt. De virker på nærmest identiske måter, bare det at antidepressiva er syntetisk, mens Johannesurt er organisk. Med antidepressiva så er du alltid sikret at en pille har samme innhold som den forrige, det er du IKKE med johannesurt. Det er morsomt at noen tror at Johannesurt er noe helt annet enn lykkepiller, men sannheten er faktisk at det er SSRI light.. Fra naturen. Bivirkningene er akkurat de samme. Samt at antidepressiva er MYE billigere! Egentlig kan du ikke spørre, jeg kan bare svare at jeg har valgt det og jeg vil helst ikke at denne tråden skal handle om mine meninger og synsinger rundt SSRI-preparater som fås gjennom legen. Så lenge joh.urt bare koster par hundrelapper i mnd. og hjelper for meg, er jeg fornøyd. Jeg tar helst ikke medisiner i det hele tatt, men velger en kopp kaffe hvis jeg er veldig trett om morgenen, framfor f.eks. en svak dose amfetamin, selv om sammenligningen ikke er helt i samsvar siden amfetamin ikke blir gitt gjennom legen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Er helt tom nå ja...tok den siste i dag tidlig. Var veldig trett da jeg begynte med dette merket, men jeg var jo trett fra før...helt null-energi...og veldig lite tiltakslyst. Tidligere har jeg brukt det merket som fås kjøpt på apoteket (2 år siden) og da ble jeg ikke trett, men fikk mer energi fra dag 1 omtrent. Kan ha vært placebo-effekt, men jeg fungerte bedre i alle fall så da var det likegyldig om det var placebo fra dag 1. Da jeg sluttet, merket jeg ikke noe men tror det hadde noe med livssituasjonen å gjøre også. Men nå tør jeg ikke slutte med johannesurt fordi jeg opplever at de har en god effekt på meg (sover bedre, ser litt mer lyst på ting, mer energi osv) Jeg er singel og må ofte DRA meg igang for å gjøre ting i fritida, og før jeg begynte med johannesurt hadde jeg dager og uker hvor jeg ofte ikke orket å ta telefonen engang. Virker som du har hatt en raskere effekt enn det jeg hadde (hadde kun bivirkninger i ca 3 uker, og merket bedring etter 4-6 uker når jeg plutselig kom på at jeg gråt ikke hver dag lengre, og det faktisk var et par uker siden siste selvmordstankebølge). Skal egentlig ikke vært mulig å få noen virkning så raskt, men jeg vet enkelte har det. På nyoppstarten tok det som sagt ca 2-3 døgn før jeg var i fin form igjen, og de 2-3 var svært lite hyggelige. Men når du ikke fikk problemer forrige gang så er kanskje sjansen for at du slipper lettere unna store seponeringsproblemer større Det er flere merker på apoteket, men det er visstnok et som er mest vanlig. Se på felleskatalogen om du finner et som er mest mulig likt det du har nå, eller som er mest mulig likt dobbelt så stor eller halv dose slik at det er lettere å regne ut. Selv om nå har du vel vært av gårde allerede.
Gjest Grets Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Har brukt Johannesurt over lengre tid, har begynt å miste mye hår, og da mener jeg mye, har noen erfaringer med dette og bruk av Johannesurt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå