Gå til innhold

Dyrke Prikkperikum ?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har sett en del poster om denne planten her inne, ang den milde virkingen mot depresjon. Det fins preparater av johannesurt å få kjøpt på apoteket.

Men.. etter å ha googlet litt viser det seg at denne planten vokser vilt her i landet helt nord til Nordland fylke ! Og, jeg har vel sett den i katalogene til diverse hagesentre også.

Så.. jeg lurer på, går det an å dyrke frem, og spise deler av denne planten, på direkten ? Altså ferske blomster eller de øverste bladene ? Det vel definert som en krydderplante, og smaken er vel heller bitter, men.. som regel er vel alle virkestoffer mest aktive jo mindre behandlet middelet er ? Ingenting er vel mindre behandlet eller ferskere, enn ett blad man nettopp har nappet av en busk og gomlet i seg ?

Hører kanskje bedre hjemme på hagegruppa dette her, men.. er det noen som har erfaring med denne planten utenom "apotekvarene" ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du dyrke johannesurt?

Hvorfor vil du ikke kjøpe det på apoteket?

Og hvor mange hundre blomster tror du at man må spise for å få noe som likner på effekt? Hint: mange.

Gjest Gjest
Skrevet

La nå henne dyrke urter i fred hvis det er det hun vil.

Jeg vet heller ikke hvordan det er å dyrke johannesurt, men har også tenkt til å begyne med det. Er det noen som vet her inne, kanskje. :)

Skrevet
La nå henne dyrke urter i fred hvis det er det hun vil.

Jeg vet heller ikke hvordan det er å dyrke johannesurt, men har også tenkt til å begyne med det. Er det noen som vet her inne, kanskje. :)

Alle kan jo dyrke det de vil.. Men hvis man tror at det er det samme å spise en johannes-urt plante som å ta en johannesurt-pille (=ekstrat fra planten) så er jo det feil. Hvis man i tillegg vil dyrke urten som et forsøk på selvhjelp, så synes jeg det rettferdiggjør mine spørsmål..

Jeg synes det er litt pussig dette med Johannesurt-piller. Hvis de hadde ekstrahert virkestoffene i planten og lagd piller av dette, så ville de vært like effektfulle som SSRI - "lykkepiller" (det ville nærmest vært en organisk SSRI). Men i stedet så koker de hele planten og lager piller av både virkestoffene og avfallsproduktene... Noe som igjen gjør at pillene blir "mildere", samt at to forskjellige brett kan ha vidt forskjellige effektmål.

Med antidepressiva vet man i hvert fall hva man spiser... Og også disse kan tas i små doser.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor vil du dyrke johannesurt?

Hvorfor vil du ikke kjøpe det på apoteket?

Og hvor mange hundre blomster tror du at man må spise for å få noe som likner på effekt? Hint: mange.

Dyrke: Hvorfor ikke ?

Kjøpe på apotek: Da trenger man vel resept fra lege først ? Opprinnelig gikk det vel an å kjøpe dette på helsekostbutikker, men så snart man fant ut at johannesurt påvirket nedbrytningen av andre medisiner, så ble det plutselig "forbudt". Slik det pleier å være med alle helsekostpreparater som tilfeldigvis viser seg å ha en virkning..

Ok, jeg visste ikke disse preparatene ble så veldig konsentrert.. da blir det vel piller på meg også.. :(

Gjest Neria
Skrevet

Du trenger ikke resept for å kjøpe johannesurtkapsler på apotek. Bare stikk innom nærmeste apotek og spør personalet der :)

Grunnen til at de bare selges i apotek og ikke på helsekost lengre er at johannesurt påvirker effekten endel legemidler, og farmasøyter har mye større kunnskap om disse effektene enn en ansatt på helsekost. Kort sagt kan man si at johannesurt påvirker enzymer i levra og kan dermed påvirke hvordan kroppen metaboliserer (kvitter seg med) en del legemidler. F.eks kan johannesurt gjøre sånn at p-piller mister effekten fordi kroppen metaboliserer p-pillene mye raskere enn nomalt.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Du trenger ikke respept for å kjøpe Johannesurt.

Men det koster MYE mer enn antidepressiva!! Hvorfor ikke heller ta legemidler i små doser..? Så slipper du å spise plantesøppel..(lukt på en slik kapsel, og du forstår hva jeg mener)

Skrevet

Men man skal være forsiktig med å ta Johannesurt hvis man går på p-piller og virkelig ikke har tenkte å bli gravid! Jeg var deprimert i høst og tenkte jeg skulle prøve Johannesurt, men de på apoteket sa at jeg ikke måtte finne på å gjøre det hvis jeg da ikke hadde lyst til å bli gravid :P

Gjest Gjest
Skrevet

En johannesurtpille er normalt et par gram tørket urt eller mindre. Varierer sterkt fra merke til merke, og sterkere er ikke nødvendigvis bedre.

Dyrker det ikke selv pga at jeg har opplevd litt forskjellig når jeg har brukt ulike merker, så jeg holder meg til et fast merke som jeg vet jeg reagerer godt på. Da slipper jeg de verste svingningene som kan forekomme om du dyrker selv. Kjøper i utlandet (tillatt å importere til privat bruk innefor EØS, også via post), så da blir det ikke så ekstremt dyrt. for meg er det absolutt verdt det, på tross av enkelte startproblemer med bivirkninger. Går heldigvis ikke på andre medisiner, så det som er et problem for meg nå er lysømfintlighet.

  • 2 år senere...
Skrevet

Hvilket merke oppfatter du som best?

Og hvor importerer du fra?

JI

En johannesurtpille er normalt et par gram tørket urt eller mindre. Varierer sterkt fra merke til merke, og sterkere er ikke nødvendigvis bedre.

Dyrker det ikke selv pga at jeg har opplevd litt forskjellig når jeg har brukt ulike merker, så jeg holder meg til et fast merke som jeg vet jeg reagerer godt på. Da slipper jeg de verste svingningene som kan forekomme om du dyrker selv. Kjøper i utlandet (tillatt å importere til privat bruk innefor EØS, også via post), så da blir det ikke så ekstremt dyrt. for meg er det absolutt verdt det, på tross av enkelte startproblemer med bivirkninger. Går heldigvis ikke på andre medisiner, så det som er et problem for meg nå er lysømfintlighet.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Jeg tror nok du får virkning av urten du dyrker selv også jeg da.

Det er jo en grunn til at man har brukt urten helt fra gammelt av..

Mamma dyrka faktisk denne urten for noen år siden, hun drakk ikke ekstraktet på daglig basis, men hun lagde et oppkok i ny og ne, og hun mente det hjalp.

Det blir nok en lettere virkning enn med pillene,men en hvirkning det er det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...