Gå til innhold

Mangler plutselig forlover, gifter oss om en uke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gifter oss neste helg, å forloveren til mannen min r forhindret i å delta i bryllupet, hva gjør vi???

Må vi ha ny forlover til ham eller holder det med det papiret han signerte tidl.?

Trenger sårt hjelp og raske svar!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Neria
Skrevet

Er bryllupet i kirken eller på tinghuset? For hvis det er på tinghuset kan hvem som helst stille som vitne under selve handlingen så lenge papiret er underskrevet. Du kan t.o.m be kontordama der om å være vitne hvis du vil, det eneste som kreves av vitnene er at de er over 18 år.

I kirken vet jeg ikke hvordan det stiller seg, ring presten og spør?

Gjest Dallandra
Skrevet

Forlover er vel den som har skrevet under, men dere trenger nok et vitne til å stille i forlovers sted.

Skrevet
Forlover er vel den som har skrevet under, men dere trenger nok et vitne til å stille i forlovers sted.

Ok, mange takk, skal ringe presten i morgen å høre

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å få en nabo, slektning eller bekjent fra gamle tider av til å steppe inn som forlover? Alle har vel en eller annen fjern bekjent de kan spørre?

Skrevet

vi trengte ikke å ha med forlovere når vi giftet oss.

da stilte evt kirken med vitner og disse skrev under papirene i kirken.

Dette var jo i utlandet, mulig at det er anderledes da

Skrevet
vi trengte ikke å ha med forlovere når vi giftet oss.

da stilte evt kirken med vitner og disse skrev under papirene i kirken.

Dette var jo i utlandet, mulig at det er anderledes da

Mannen min har nå fått tak i ny forlover, men jeg må ringe i kirken i morgen, for å høre om vi trenger nye forloverpapirer, eller om det holder å bruke ham som vitne, siden at den tidligere forloveren allerede har signert.....

Gjest lillebøll
Skrevet

Hva blir det til? Må dere ha nye papirer?

Skrevet

Trenger kun vitne i kirken, ny forlover erklæring kan evt. sendes i etterkant til folkeregisteret, om den tidligere forloveren ønsker å strykes fra den allerede signerta erklæringen :)

• 1 år senere...
Skrevet

Trenger man vitner i kirken. Trodde ikke forloverne skulle skrive under på noe i kirken. Noen som vet om den som signerer forloverærklæring og den som er med i kirken trenger å være samme person? Min forlover bor utenlands og får ikke signert papirene, jeg må nok sende dem avgårde da det kun er 2 mnd igjen nå. Kan jeg få f.eks en i familien til å skrive under erklæringen og likevel ha min forlover med i kirken til å gjøre forloveroppgavene på bryllupsdagen.

Skrevet (endret)
Vi gifter oss neste helg, å forloveren til mannen min r forhindret i å delta i bryllupet, hva gjør vi???

Må vi ha ny forlover til ham eller holder det med det papiret han signerte tidl.?

Trenger sårt hjelp og raske svar!!!

Ta det helt med ro. Forlover behøver strengt tatt ikke være med på bryllupet i det hele tatt. Det som trengs er to vitner. Disse kan være hvem som helst som er myndig og norsk statsborger. Det er ingen grunn til uro. Juridisk sett er forloverens oppgave å fylle ut forlovererklæring som skal brukes til prøvingen av ekteskapsviklårene. Når det er gjort, da er det ikke lenger behov for forloverens person hvis man ikke vil at vedkommende skal være med også som vitne. Dere har jo allerede ordnet forlover, forstår jeg, at vedkommende ikke kan stille som vitne under vigselen er ikke noe problem i det hele tatt. Finn en annen :-) Det er ikke uvanlig at kirketjener eller annen ansatt stepper inn som vitne når noe skjærer seg med de som opprinnelig var tiltenkt oppgaven. Hvis du ikke selv finner noen som kan stille som vitne, så ta en telefon til presten og spør om ikke kirketjeneren kan stille opp :-)

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Noen som vet om den som signerer forloverærklæring og den som er med i kirken trenger å være samme person?

Det kan godt være forskjellige personer.

Skrevet (endret)
Mannen min har nå fått tak i ny forlover, men jeg må ringe i kirken i morgen, for å høre om vi trenger nye forloverpapirer, eller om det holder å bruke ham som vitne, siden at den tidligere forloveren allerede har signert.....

Slapp av. Dere trenger ikke nye papirer. Det mannen din har skaffet er et vitne - ikke en ny forlover :-) Det er vitne som er med på vigselen. Det vanlige er at personen som er forlover også blir den som er med som vitne, men det behøver ikke være slik. Når dere har mottatt prøvingsattesten, da er alt greit og ingen nye papirer behøver skaffes. Det dere trenger er et par vitner som kan være med på vigselen. Om det er forlover som fungerer som vitne eller noen annen er det sammen. Så mannen din har skaffet seg et nytt vitne istedenfor forloveren som skulle opprinnelig være vitne. Det går helt sikkert greit.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...