Gå til innhold

KG der alle vet best..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes at det i det fleste tråder sjelden er noen som faktisk interesserer seg for hva andre mener, såfremt de andre ikke har samme mening. Dessuten er det alltid en hel haug med folk som vet alt best, og de er helt urokkelige... Mange her inne fremhever seg selv, de forteller hvor flinke de er, hvor sunne de er, hvordan de oppdrar barnet sitt på den eneste og beste måten... Når de er ferdig med det forteller de at venninnene deres ikke er like gode som dem selv, og at mange trenger hjelp.. Videre påstås det at man vet best når det kommer til potteplanter og mascara, og at man slett ikke kan gå i jeans på 17. mai.. Etterpå fortsetter de med sine påståeligheter om hundemat og kattesand.

Dette er jo satt litt på spissen, men jeg føler at debatten i noen av disse forumene ikke er reelle diskusjoner, og at det kun gjelder å si hva en selv mener, uten å tenke over hva andre sier... Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg mener at noen her inne burde reflektere litt over andres mening også (NB mener ikke at de alltid skal være enige).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange der og da ikke skifter mening, med god grunn, for om man skifter mening eller vedgår at den andre parten sier noe fornuftig, så er jo det også galt.

Men sånn over lengre tid så tror jeg nok mange tenker over og tar til seg det som blir sakt i diskusjoner.

Husker spesielt godt en diskusjon en gang om bruk av Time Out. Jeg og to til diskuterte, 2 for og 1 mot. Vi diskuterte og forklarte og kom med eksempler, hadde forståelse for hverandre og var "snille" mot hverandre. Så kom det en som mente at TO var helt forferdelig og på grensen til barnemisshandling.. og diskusjonen ble plutselig en slik "diskusjon" som du nevner, hvor begge parter vet best og lukker øra for den andre parten.

Dessuten tror jeg det har noe med at man lett føler seg angrepet når man leser på ett forum. Man hører ikke tonefall og ser ikke ansiktsutrykk, og jeg tror mange fort tolker det som angrep på egne meninger, holdninger og kunnskap. Og ingen liker det, så da "tar man igjen".

Gjest Frysepulver
Skrevet

:ler: Tror det er mye sant i det TS sier, om det så er satt litt på spissen. Jeg har det ikke med å fire jeg heller, for all del.

Kommer vel også litt an på saken. Er det noe man brenner for og er enormt engasjert i har man vel for det første gjort seg opp en klar mening på forhånd, eller man har så mye følelser og kunnskap knyttet til temaet at det blir vanskelig å mene noe annet ;)

Kommer jo nye tråder hele tiden, og følger man en bruker gjennom trådene kan man jo til en viss grad se endringer. Jeg har f.eks. vært veldig begeistret for Lash Queen-maskara fra HR, men så falt jeg for DiorShow fra CD. Nå er jeg ikke så begeistret for den lenger heller, så om ikke så lenge ser dere meg sikkert hylle enda en ny maskara ;)

Skrevet

Litt enig med TS, og kjenner meg nok igjen i det hun skriver. For meg er det slik at jeg ofte skriver i tråder der jeg har en mening eller oppfatning av tema på forhånd. Og da forfekter jeg den meningen. Slik jeg ville gjort i en muntlig diskusjon. Det hender imidlertid at jeg ser at de som mener noe annet har gode poeng, men ofte er det snakk om meningsforskjeller der det ikke finnes noe fasitsvar. For eksempel hvorvidt tenåringer kan gå i jeans på 17. mai: Hvis a) mener at dette er helt forkastelig og b) mener at det går bra - da regner jeg ikke med at noen av de vil komme til å skifte mening eller innse at de tar feil gjennom en KG diskusjon. Så en slik diskusjon blir jo mer en meningsutveksling. Mange av trådene på KG startes jo også med spørsmål om "hva mener dere?".

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig i det at mange vil forsvare seg, og at mange svar man får her inne virker som angrep... Men hva er vitsen med at alle er så aggressive? Jg skjønner ikke hvorfor vi hele tiden skal forsvare oss..

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg merker at på dårlige dager så tar jeg ting som andre skriver mye mer til meg (altså oppfatter det som kritikk) og skriver krassere selv. ER jeg i godt humør så er tonen mye lettere -også i tema som engasjerer meg!

Forøvrig er diskusjon med høyt tempo og engasjement mye mer spennende enn "kosemose der alle er enig med alle...

Det er lettere å svare "frekt" når man skriver enn i en vanlig diskusjon ansikt til ansikt. På samme tid er det lettere å oppfatte ting mer frekt enn det var ment. Fordi man nettopp ikke ser ansiktuttrykk, stemme, etc.

Skrevet

Det er nok sant det TS hevder.

Men sånn er det nok overalt, ikke bare på KG. Det ligger vel litt i menneskers natur :) Vi er noen påståelige beist! :slåss:

Det er virkelig tøft når folk kan endre mening basert på andres argumenter, men det skjer vel sånn omtrent aldri.

Skrevet
Helt enig i det at mange vil forsvare seg, og at mange svar man får her inne virker som angrep... Men hva er vitsen med at alle er så aggressive? Jg skjønner ikke hvorfor vi hele tiden skal forsvare oss..

Kanskje aggressiviteten egentlig er en misforståelse?

Du har gjort opp din mening på forhånd, og skriver den, også kommer neste person og skriver noe som du føler er ett inndirekte angrep på det du skrev. Så da forsvarer du deg, også må person 2 forsvare seg igjen. Også blir man mer og mer aggressive for hver post. Selv om person 2 svar egentlig var helt uskyldig og bare hennes personlige mening om temaet, akkurat som person 1.

Som Frysepulver sier så er det jo ofte man svarer på noe man brenner for og som man har gjort opp meninger om på forhånd. I "sukker" tråder blir jeg fort engasjert, men dette fordi det engasjerer meg til daglig.

I "dongri" tråden skrev jeg min mening og har ikke tittet innom senere. Om dongri er pent nok til 17 mai bryr meg egentlig ikke. Kanskje er det heller ikke et tema som bryr andre så mye at de gidder å lage noe styr utav det om jeg mener noe annet enn dem.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har f.eks. vært veldig begeistret for Lash Queen-maskara fra HR, men så falt jeg for DiorShow fra CD. Nå er jeg ikke så begeistret for den lenger heller, så om ikke så lenge ser dere meg sikkert hylle enda en ny maskara ;)

Bare så du vet det, så er mascaraen fra YSL den eneste som gjelder.

Gjest Frysepulver
Skrevet

:ler: Har lest det, så tenkte å prøve ut noen råd herfra neste gang :tommel:

Skrevet

Begge mascaraene dere nevner suger jo bigtime da! Skal dere ha noe som varer så er det shisheido som gjelder da....

Gjest Elastica
Skrevet
Begge mascaraene dere nevner suger jo bigtime da! Skal dere ha noe som varer så er det shisheido som gjelder da....

*knis*

Skrevet

Og hva med meg da :overrasket:

Jeg bruker ikke mascara jeg :klø:

Bedreviter og bedreviter.

Mange er veldig strie og stae - og vil ikke "fire på krava" uansett. Virker som det for mange er et nederlag å ta feil - eller å måtte skifte standpunkt. Hvis jeg diskuterer og i løpet av diskusjonen får mot-argumenter som jeg synes er gode/fornuftige, så kan jeg da godt skifte mening. Man lærer jo noe hver dag...........så det som var sant idag, trenger slettes ikke være sant i morgen. FORDI man har lært/erfart/fått høre nye argumenter.

Være åpen for nye meninger og innspill er faktisk ikke så dumt :popcorn:

Skrevet

Jeg utdanner meg til å bli pratmaker og bedreviter :tommel:

(samfunnsvitenskap, ja)

Men det er nok noe i det, jeg tror mange av mine innlegg kan tolkes som langt mer påståelige og stae enn de i utgangspunktet er fra min side, og så blir jeg utfordret og blir enda staere :ler:

Gjest Emera
Skrevet
:. Jeg har f.eks. vært veldig begeistret for Lash Queen-maskara fra HR, men så falt jeg for DiorShow fra CD. Nå er jeg ikke så begeistret for den lenger heller, så om ikke så lenge ser dere meg sikkert hylle enda en ny maskara ;)

Jeg for min del bruker KUN økologisk maskara fra helsekost. For JEG tenker på MILJØET, jeg, og det er det tydeligvis ikke alle som gjør...:roll: Jeg vil også med dette påvirke DATTEREN min, slik at hun blir miljøbevisst og ikke så EGOISTISK at hun bruker DONGERI på 17. mai. For øvrig lager jeg ALL MAT fra grunnen, og har egen biodynamisk kjøkkenhage. Fra den får datteren min sitt eneste LØRDAGSGODTER, og dette godtar hun uten å kny, fordi hun vet at det er JEG som BESTEMMER, skal man ikke ha kontroll på sine egne barn?

;)

Jo, jeg synes nok også at TS har mye rett. Livet er vel mye en kamp for tilværelsen, hvor posisjoner og glatte overflater har mye å si. Disse overflatene forsvarer vi til vi stuper, fordi de er så viktige for oss.

Her på KG representeres vi av en profil, hvor vi kan skrive akkurat så mye eller lite om oss selv som vi ønsker. Profilen min er ikke hele meg. Den er kun det jeg velger å formidle. Sånn er det sikkert for andre her også. Og det tror jeg er viktig å huske. Bak hver meningsytring ligger det erfaringer vi andre ikke vet om.

Når noen, slik jeg gjør i eksemplet øverst, mener å ha full kontroll på ungene sine, så er det helt sikkert andre ting de ikke lykkes like mye med. Kanskje de har kjempeproblemer med sinnemestring, og brøler og kjefter rundt seg for den minste ting? Det skriver de ikke noe om på KG, sant? Dermed får vi inntrykk av at de er nærmest perfekte.

Jeg tror vi vinner mye på å ikke ta alt vi leser her så tungt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror vi vinner mye på å ikke ta alt vi leser her så tungt.

Gjest Emera
Skrevet
TS her. Helt enig i at man ikke skal ta alt man leser er inne spesielt tungt. Det jeg likevel ikke skjønner er at man har behov for å fremstille seg selv som perfekt på et anonymt forum? Er vi blitt så egoistiske at det eneste vi ønsker er at andre skal misunne oss? At vi alltid selv må være best?

Nja... Det er vel nettopp anonymiteten som gjør det enklere å komme fram med kun sine positive egenskaper. Sammen med mine beste venner viser jo jeg hvem jeg er, med både gode og dårlige sider. Her kan jeg vise akkurat hva jeg vil. Ingen kjenner meg. For noen er KG gjerne et fristed, der de kan fokusere på det gode i livet.

Jeg tror vi har altfor lett for å glemme at alle har mørke sider. Et innlegg her er endimensjonalt, vi ser ikke hva som er bakom.

Skrevet
Det jeg likevel ikke skjønner er at man har behov for å fremstille seg selv som perfekt på et anonymt forum? Er vi blitt så egoistiske at det eneste vi ønsker er at andre skal misunne oss? At vi alltid selv må være best?

Jeg tror at noen av disse holdningene reflekterer dagens samfunn. Det er ikke lov å gjøre feil, eller å ikke få til noe, man skal alltid klare alt. Dersom man ikke er best er man mindre verdt. Jeg liker ikke å gjøre feil, men det er ofte at jeg i grunnen ikke hadde brydd meg hadde det ikke vært for kravet om at alt skal være perfekt...

Kanskje fordi "alle" ønsker å være perfekte, og ett anonymt forum er det eneste stedet hvor du kan være "perfekt".

Og du sier jo selv at det i det virkelige livet er sånn at det "ikke er lov" til å feile eller ikke være best, og da kan man vel neppe forvente at det skal være annerledes her inne.

Som nevnt tidligere tror jeg "jeg vet best", "jeg er perfekt", "jeg gjør ting riktig" kommer av at vi faktisk er på ett skriftlig forum.. Ting misforståes. Man blir oppfattet mer bastant, aggressiv, sta, sint osv, enn man egentlig er.. og derfor også som en bedreviter..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er greit å få flere syn på en sak f.eks. når mannen og jeg ikke er enige. Når jeg ønsker andres mening, kan det være for å sjekke om jeg er helt på jordet (som det blir påstått), eller kanskje kan ha rett i noen av mine meninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...