Serene Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Jeg vurderer å få ordnet kystbunad til mine barn til neste 17. mai, og har også lyst på en bunad selv, har alltid drømt om bunad. Det høres kanskje litt dumt ut, men det som alltid har holdt meg igjen fra å ordne meg selv bunad i voksen alder, er at jeg er litt redd for kommentarer på at jeg ikke kler det eller ikke burde gå i det, pga at jeg ikke har nordisk utseende (jeg er av sigøynerslekt)Har ikke noe problem med mitt utseende til daglig, men kvier mer altså til å gå i bunad. Jeg skal ikke halshogge noen for meninger, men hadde vært greit å vite om folk synes det er ok for "ikke-nordisk-utseende"-folk å gå med bunad, eller om noen har sterke motforestillinger over dette.
aline Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes bunad passer fint til alle som føler at bunad betyr noe for dem, uansett utseende. Har vokst opp med venner og mors venner som er av ikke-norsk opprinnelse, og synes det er helt naturlig når de kler barna (eller seg selv) i bunad, de er jo norske også.
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes alle nordmenn kan gå i bunad jeg.
Vraket Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes bunad er flott på alle! Når jeg ser barn som tydelig er adopterte i barnebunad, blir jeg rørt. Ok, alle barn i bunad rører meg. For meg er det viktigste med bunaden tilhørigheten til stedet den stammer fra, at jeg på en måte bærer tradisjonen videre og viser min stolthet over stedet slekta mi stammer fra. Hadde jeg vært deg, hadde jeg skaffet meg en bunad du liker, kler, og som (i følge mine følelser) kommer fra stedet du eller en av dine foreldre er fra. Mitt råd er såre enkelt: få deg en bunad til neste 17.mai, og så skal du se hvor mange komplimenter du får! Jeg håper du bestemmer deg for å kjøpe/sy bunad.
wind-up bird Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Selvfølgelig kan du det. Et annet eksempel jeg tenkte på er adoptivbarn, "alt" de kjenner er i Norge. Skulle ikke de kunne gå med bunad for det om de ikke ser nordisk ut? Jeg syns aline sa det godt jeg, hvis man føler en bunad betyr noe for en, så kan man gå med det.
wind-up bird Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes bunad er flott på alle! Når jeg ser barn som tydelig er adopterte i barnebunad, blir jeg rørt. Ok, alle barn i bunad rører meg. For meg er det viktigste med bunaden tilhørigheten til stedet den stammer fra, at jeg på en måte bærer tradisjonen videre og viser min stolthet over stedet slekta mi stammer fra. Hadde jeg vært deg, hadde jeg skaffet meg en bunad du liker, kler, og som (i følge mine følelser) kommer fra stedet du eller en av dine foreldre er fra. Mitt råd er såre enkelt: få deg en bunad til neste 17.mai, og så skal du se hvor mange komplimenter du får! Jeg håper du bestemmer deg for å kjøpe/sy bunad. Ja, der sa du jo omtrent det samme som meg (brukte litt tid på å skrive, jeg)
Grønt blad Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Jeg har ingen fordommer mot de med ikke-nordisk utseende som gå i bunad. De kan jo være like mye nordmann de som alle med blondt hår og blå øyne. Det viktigste (synes jeg) er at man velger en bunad fra et område som man føler seg knyttet til. Synes ikke at du er redd for fordommer skal stoppe deg fra å skaffe deg bunad. Lykke til! Er litt nysgjerrig, jeg... Hvilken bunad er det du har lyst på? Endret 19. mai 2007 av Grønt blad
Serene Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2007 Må legge til at jeg ikke selv har fordommer mot andre med ikke-nordisk utseende som går i bunad, feks adopterte, jeg er nok bare ganske enkelt litt hårsår på egne vegne. Alle svar her hjelper på selvtillitten, så kanskje det blir bunad neste år?
Serene Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2007 Er litt nysgjerrig, jeg... Hvilken bunad er det du har lyst på? Jeg har tilhørighet slektsmessig i Nordland, og den blå nordlandsbunaden synes jeg er pen. Ellers har jeg også sett på kystdrakta, synes den også er pen. Er vokst opp landet rundt, men alltid hatt bosted på kysten. Har ellers lyst til at jeg og barna skal ha samme bunad/ drakt. Mann min kan jeg bare glemme, han vil ikke bli sett død i bunad....så det blir det vel bare dress.
razmatazz Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 Har overhodet ingen fordommer mot noen som helst i bunad. Har faktisk aldri tenkt at det kunne vært et problem. Bunad er kjempeflott, og jeg er sikker på du og barna dine kommer til å se kjempefine ut!
Gjenglemt sykkellås Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 Gå for det. Jeg synes bunad er like fint på mennesker med ikke-nordisk utseendet, som på folk med nordisk utseende. Dessuten er det noe ekstra "rørende" når folk med ikke-nordisk utseende går med det, vet ikke hvorfor jeg føler det sånn. Bunaden er i hvert fall for alle med tilhørighet til Norge.
Gjest Reven Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 Har du lyst på og råd til bunad, så synes jeg absolutt du skal skaffe deg en. Skulle du liksom ha mindre rett til å bruke bunad enn andre? Du er av et folk med røtter utenfor Norge, men vi har vel noen dråper herfra og derfra hele gjengen. Se på kongehuset: En av de aller mest populære bunadene våre er oppkalt etter ei svensk prinsesse (kronprinsesse Märtha). Ingen leer på et øyelokk over at f.eks Märtha Louise bruker bunad i alle varianter, men hvor "norsk" er hun? 50% norsk, litt svensk, litt dansk og litt engelsk. Men like fullt norsk nok. Så får vi bare håpe at verden en gang blir slik at alle, også sigøynere, kan kle seg i tradisjonelle festklær med stolthet. (Det siste er alt annet enn et hint om at du skal belge bort bunaden, bare et hjertesukk på vegne av dem som ville ha valgt annerledes enn deg.)
Helen Skrevet 19. mai 2007 #13 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes alle kan gå i bunad. Synes de mørke ungene som er adoptert er så nydelige i bunad
Lillie Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 Skaff deg bunad du! Bunad er fint på alle, uavhengig av hudfarge.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. mai 2007 #15 Skrevet 19. mai 2007 I all verden. Skulle noen reagere på det? Hår- eller hudfarge har da virkelig ikke noe å si for om man kler bunad. Jeg syns alle kan gå i bunad, uavhengig av utseende.
-Simba- Skrevet 19. mai 2007 #16 Skrevet 19. mai 2007 Jeg støtter opp det de andre skriver, synes også du skal få deg bunad! Jeg har selv den blå nordlandsbunden, den er kjempevakker!
Trampe Skrevet 19. mai 2007 #17 Skrevet 19. mai 2007 Jeg har også blå nordlandsbunad, den er kjempeflott. Men kystdrakten er også en av mine favoritter, så jeg er helt sikker på at du kommer til å få en flott bunad uansett hvilken du velger! Alle som føler seg norske kan ha bunad. Utseendet har ingenting å si! Jeg har selv ei venninne som er adoptert, ganske mørk i huden og mørke øyne, langt mørkt hår - og grønn nordlandsbunad. Hun får alltid haugevis med komplimenter på 17. mai
fil Skrevet 19. mai 2007 #18 Skrevet 19. mai 2007 Jeg syns du skal skaffe deg bunad. Hev deg over det om noen skrullinger skulle komme med flåsete komentarer. Jeg har faktisk aldri hørt noen si at det ikke passer seg.
Noodle Skrevet 19. mai 2007 #19 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Jeg har ingenting i mot bunad på ikke-nordiske som har tilknytning til et sted i Norge og som kjøper seg bunad fra dette stedet. Det jeg syns blir helt feil, er når folk kjøper seg en bunad tilhørende et sted de overhodet ikke har noen som helst tilknytning til, hvor de hverken har bodd, ikke har slekt e.l... Endret 19. mai 2007 av Noodle
Vraket Skrevet 19. mai 2007 #20 Skrevet 19. mai 2007 Jeg hart også den blå Nordlandsbunaden! Jeg synes den er den fineste, men så er jeg jo forutinntatt da... Wind-up bird: hehehe! Så bra at vi er enige om dette!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå