Gå til innhold

Hva med yoghurt, prim, juice etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av de andre trådene om sukker, lurer jeg litt på hvordan dere ser på yoghurt, juice og prim f.eks?Gutten min får vann som drikke men noen ganger blander jeg i litt eplejuice. I barnehagen spiser han hver dag en yoghurt sammen med brødmåltidet, og hver dag etter middag hjemme får han også en yoghurt. Er dette for mye?Er yoghurt sundt, eller er det bare dessert?Har vært litt usikker, da jeg jo vet at det inneholder sukker. Og hva med prim?Det er jo også anbefalt på helsestasjonen å gi barna pga jernet. (gir også leverpostei).

Som førstegangs forelder er det jo ikke alltid man gjør det som er riktig, jeg følger egentlig litt strømmen og det alle andre gjør, men vil gjerne ha noen synspunkter.

Endret av Jens
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 20 mnd får yoghurt med seg i bhg nesten hver dag.

Han får frokost hjemme, men det blir for lenge fra frokosten hjemme til lunsjen i bhg. Så synes jeg det er godt at han får litt annet enn brødskive. Av og til får han frukt i stedet. Jeg har også lurt på om yoghurt er "sunt" eller for søtt... Men jeg begrenser det til 1 yoghurt om dagen. Har han fått med seg i bhg, så er det ikke mer den dagen. Jeg prøver heller å gi ham frukt hvis han har lyst på noe mellom måltidene. Prim gir jeg også når han har lyst på. Men ikke hver dag. Det er ikke noe jeg gjør bevisst, men jeg prøver å variere pålegget hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøper yoghurt til barna mine. Men helst ikke barneyoghurt for det er så mye sukker i.

Skrevet
Jeg kjøper yoghurt til barna mine. Men helst ikke barneyoghurt for det er så mye sukker i.

Hvilken yoghurt kjøper du da?

Gjest Deception
Skrevet

Biola er bra å få i seg pga. melkesyrebakteriene. Så selv om den inneholder endel sukker, oppveier fordelene ulempene.

Ang. prim, vet jeg ikke: inneholder dagens prim virkelig jern? Dette ville jeg sjekket, for prim/brunost er i grunnen lite annet enn en sukkerbombe, og da er leverpostei en mye bedre jernkilde.

Juice er OK som erstatning for brus, pga. at det er et naturlig produkt som inneholder nyttige ting (fiber, vitaminer). Men som tørstedrikk er vann fortsatt det beste.

Men det er liten vits i å bli hysterisk, og nekte ungene alt som kan inneholde litt sukker. Sukker er i hvertfall bedre å få i seg enn kunstige søtstoffer.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilken yoghurt kjøper du da?

Vanlige. Det er jo mye sukker i alt da. Men de barneyoghurtene er ekstreme.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ingen grunn til å gi melkeprodukter i det hele tatt, alle den tid både melkesyrebakterier og annen næring fint kan fås gjennom andre kostkilder som er tryggere med tanke på allergi og ikke minst diabetes.

Men vanlig naturell yoghurt med frukt er neppe direkte ille heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Ang. prim, vet jeg ikke: inneholder dagens prim virkelig jern? Dette ville jeg sjekket, for prim/brunost er i grunnen lite annet enn en sukkerbombe, og da er leverpostei en mye bedre jernkilde.

Barneprimen har så vidt jeg kan huske fått fritak for regelen om å ikke tilsette ekstra vitaminer og mineraler i matvarer.

Skrevet

Litago Prim inneholder i allefall jern

Skrevet

Alt med måte, mener jeg. Yoghurt hver dag er nok i overkant. Gi heller frukt eller grønnsaker som et mellommåltid. Naturell yoghurt med eller uten fruktbiter er et bedre alternativ om det må spises en daglig.

Juice og prim er heller ikke noe som trengs i kosten til daglig. Særlig ikke om barnet drikker godt med vann og spiser annet pålegg, fx leverpostei.

Men å unne barnet noe godt innimellom er lov. Det er når man begynner å unne barna noe hele tiden at det kan gå ut over både tenner og øvrig helse.

Skrevet

Etterat det virkelig gikk opp for meg hvor mye sukker det er i barneyoghurter - er det blitt meget begrenset bruk her. Den "vanlige" yogurten med frukt inneholder faktisk mindre. Ellers bruker vi naturell yoghurt. Der blander jeg oppi litt hjemmelaget syltetøy el. lignende. (selvsagt er det sukker i det, men i mindre mengder).

Prim setter jeg i samme kategori som sjokoladepålegg og "kjøpe" syltetøy. Det er ok en gang i blant, men vi har det egentlig ikke i kjøleskapet vårt....

Juice er et alternativ de gangene vi ikke har melk, eller hvis vi har varm lunch. Orker ikke melk sammen med noe varmt....

Skrevet
Inspirert av de andre trådene om sukker, lurer jeg litt på hvordan dere ser på yoghurt, juice og prim f.eks?Gutten min får vann som drikke men noen ganger blander jeg i litt eplejuice. I barnehagen spiser han hver dag en yoghurt sammen med brødmåltidet, og hver dag etter middag hjemme får han også en yoghurt. Er dette for mye?Er yoghurt sundt, eller er det bare dessert?Har vært litt usikker, da jeg jo vet at det inneholder sukker. Og hva med prim?Det er jo også anbefalt på helsestasjonen å gi barna pga jernet. (gir også leverpostei).

Som førstegangs forelder er det jo ikke alltid man gjør det som er riktig, jeg følger egentlig litt strømmen og det alle andre gjør, men vil gjerne ha noen synspunkter.

Ville bare påpeke at prim ikke inneholder jern lengre, men litago primen er tilsatt jern. Så vær obs på dette om det er pga jern dere gir barna prim !!!!

Skrevet
Vanlige. Det er jo mye sukker i alt da. Men de barneyoghurtene er ekstreme.

Er det mere sukker i barneyoghurter enn vanlige med frukt og bær??

Gjest Deception
Skrevet
Er det mere sukker i barneyoghurter enn vanlige med frukt og bær??

Jepp, det er mer sukker i barneprodukter. Absurd nok. Selv etter at Tine reduserte sukkermengden i de vanlige yoghurtene med 20%, er de mer enn søte nok.

Skrevet

Her spiser gutten både yoghurt og prim, men bare en sjelden gang. Han er mer glad i makell i tomat og Biola, så det får han.

Gjest Elastica
Skrevet

Etter at jeg hørte at en yoghurt dekket det daglige sukkerbehovet, har jeg kuttet ut yoghurt. De får det selvsagt innimellom, men ikke hver dag slik som tidligere. I barnehagen er det heller ikke anledning til å ta med yoghurt. Der severer de nå istedet frukt og knekkebrød/skorper med ost til måltidet kl to.

Juice koser vi oss med i helgene, prim vil de ha en sjelden gang.

Skrevet

Er faktisk sukker i leverposteien og makrell i tomat også...:)

Men sålenge en bruker sunn fornuft så er det ikke skadelig (mener nå jeg ;) )med prim, juice, osv....

Det er umulig å unngå sukker 100% og sålenge de får det gjennom maten og ikke snop og brus så vil jeg ikke tro de tar skade av det :)

(er ikke motstander av snop og brus til fest jeg da heller..... ;) )

Skrevet (endret)

Prim - nei. Finnes masse annet pålegg med mye mindre sukker i. Selv om det er sukker i det meste.

Yoghurt - nei. Alt for mye sukker. Er heller ikke noen stor fan av masse kumelk.

Juice - utblandet en gang i mellom går an, f.eks i stede for brus eller saft i bursdag eller som helgekos.

Endret av IsaCathrine
Skrevet

Jeg sjekket næringsinnholdet på 3 jordbær yoghurter fra Tine.

Tine yoghurt jordbær:

Næringsinnhold per 100g

energi 396 kJ (94 kcal)

protein 3,6 g

karbohydrat 12,2 g hvorav: sukkerarter 12,2 g

fett 3,4 g hvorav mettet fett 2,1 g

kostfiber mindre enn 0,1g

natrium 0,04 g

kalsium 120 mg (15 %')

vit B 12 0,42µ (42%')

Tine Litago Jordbær

Næringsinnhold per 100g

Energi 403 kJ (96 kcal)

protein 3,6 g

karbohydrat 11,3 g

hvorav: laktose 0,4 g andre sukkerarter 10,9 g

fett 4,0 g hvorav mettet fett 2,5 g

kostfiber mindre enn 1 g

natrium 50 mg

kalsium 114 mg 14 %'

Sans yoghurt jordbær:

Næringsinnhold per 100g

Energi 253 kJ (60 kcal)

protein 4,1 g

karbohydrat 10,6 g

hvorav sukkkerarter 10,6 g

fett 0,1 g

hvorav mettet fett mindre enn 0,1 g

kostfiber 4,1 g

natrium 44 mg

kalsium 115 mg 14 %'

Og iflg disse så er den vanlige yoghurten fra Tine verst?? Er ikke ekspert til å tolke næringsinnhold. Er det sukkerarter/karbohydrater man skal se på eller kalorier??

Skrevet

Heisann

Har en liste liggende her som jeg fikk på et foreldremøte, der tannpleier og helsesøster var tilstede, og jeg må si jeg ble skremt over hvor mye sukker det er i forskjellige ting. Her er lista:

* 2,5 dl juice 14 sukkerbiter

* god morgen yoghurt 16 sukkerbiter

* litago yoghurt 5,5 sukkerbiter

* Tine yoghurt 6,5 sukkerbiter

* hvetebolle 3 sukkerbiter

* 0,5 l brus 16 sukkerbiter

* 1 glass saft 7 sukkerbiter

* 4 havrekjeks 8 sukkerbiter

* 1 stk sjokoladekake 13 sukkerbiter

* 60 gr melkesjokolade 14 sukkerbiter

Og barns sukkerbehov er ganske lavt, 0-3 år: 15 sukkerbiter, og barn 4-6 år: 20 sukkerbiter

9 av 10 barn spiser for mye sukker, og sukker utgjør 10% av daglig inntak

70% av barnas sukkerinntak kommer fra brus, saft, kjeks og godterier

Og hvert år drikker i gjennomsnitt en 4 åring 47 liter utblanda saft

Dette er noen fakta å tenke på, syns det er skremmende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...