Gå til innhold

barnehage foreldre


Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

Vi opplever stadigvekk at foreldre sender unger i barnehagen som ikke burde vært der. Ungene er ikke friske - og da er det rett og slett for maset for de å tilbringe dagen i en aktiv barnegruppe. Og når foreldrene i tillegg stapper i de paracett - og sier at ungen ikke har feber - da er det ille.

Noen foreldre er flinke og får med seg det meste - men så er de de da som aldri gidder å lese på en eneste lapp uansett hvor fine vi lager de - og hvor oppfinnsomt vi henger de opp. De gidder ikke følge med på hva barna har gjort om dagen - og får ikke med seg beskjeder. Dette er slitsomt - og skaper sur stemning - og det er flaut for barna som opplever å komme totalt uforberedt til aktiviteter eller annet. Og de merker jo også irritasjonen ....selv om vi prver å skjule det for dem - det er jo foreldrene vi er irriterte på.

Vi har en grense på når ungene skal være kommet på tur dagen. Da gjør vi så godt vi kan med å få ungene påkledd og klare til dette klokkeslettet - slik at vi kan komme oss avgårde på tur og bruke dagen. Men når vi så er klare til å gå - ringer telefonen for å si fra at den og den komer senere ... :-?

Kankskje skal vi nå en buss - eller har en avtale ...

eller vi bli innhentet av løpende foreldre som forkynner at deres barn står og venter i garderoben ........Så blir alle forsinket. De andre ungen må vente ....og vi må inn og kle på et barn som ofte slår seg vrang for at alt ble feil den morgenen.

eller de kjører etter oss og kommer og dumper ungen i fanget på oss - "vær så god - hadet" ...og kjører igjen . Så står vi der da - kanskje med redusert gruppe og redusert personale - men med rett antal barn slik at vi har lov å gå på tur ( seks barn pr voksen på stor avdelig og tre per voksen på småbarnsavdelingen)- og så har vi nå ett for mye barn i forhold til forskriftene - ok ikke lov å gå på tur med de.

Når klokka nærmer seg stengetid - vil vi hjem. Men får vi gå? Nei . Da er nemlig ennå ikke alle ungene hentet. Og når den eller de siste foreldrene endelig ankommer forventer man at de med en ærlig unskyldning til oss tar med seg barn og sekk og raskt er ute av dørene. men nei. Da skal det PRATES ...med personalet - med de andre foreldrene. Klokken passerer tiden for stenge tid .....vi venter og venter ......ser på klokken ..søren og - der mista jeg bussen .....men det gjør jo ikke noe i det hele tatt - må jo baaaaare stå ute og vente i minusgrader en halvtime ....brrrrrrrrrr og det er jo ikke noe man heller vil (liksom hmf :x )

eller ungen slår seg vrang. hyler og skriker - og foreldrene lar det skje .....vi venter og enter ..prøver å hinte ..si at nå må ungen kle på seg ..neida ....venter og venter ...blir mer og mer irriterte og sinna inni oss ...og triste ..det føles som mangel på respekt for vår fritid .....

Kunne de ikke bare tatt ungen i armen og sat at "nå er det nok! på med klærne - vi SKAL HJEM !" Og så tatt ungen under armen hvis ikke det nyttet. Hadde de gjort det noen ganger så ville ungen funet ut at den ikke trengte å forsøke engang på slike fakter. Men de er alt fro ettergivende - og tørr nok ikke.

Vi hadde faktisk sett mer opp til de om de viste seg som tydelige voksne som vågde å sette grenser selv om det var andre tilstede - enn når de lar ungen styre alt.

Er de uheldige og blir forsinket så er det ok - bare de viserat de er leie for det - og at det ikke hender ofte....men problemet er at det er ikke sånn det er alle steder ....

Nå er det vinter - været skifet mye - det er vått, det er kaldt , ungene blir våte ....det hadde vært SÅ FINT om vi fant det vi trengte av bytteklær - men ofte ligger det bare en drøss truser i kurven - eller en haug umake vanter. Eller klær som er for små. mangler det barnet trenger. Å si fra at vi ønsker to til tre fulle bytt for barna - hjelper ikke. Og så forlanger de at vi skal gå ut? Stakkar ungene - skal de være ute og bli våte - så må foreldrene sørge for å ha med tørre klær til de - og til mer enn et skift for ofte er vi ute to ganger. Vi prøver å følge med - og henger opp lapper om at " sjekk i bytteklærne - er det noe som mangler?" og vi sier muntlig til de vi husker på - men med 18 barn er ikke dette lett.

Strikker under støvlene er et evig problem. Strikkene er sååå uunnværlige! Og vi setter så pris på de. De hindrer at dress/regnbukse sklir opp og at ungen mister skoen mens den leker. Så vær så snill ..en instendig bønn fra en assisstent (heter ikke barnehagetante lenger hehe) . Vær så snill å passe på at striken er hel - evt sett på ny strikk. Og pass på at dress / regnbukse er passelig - ikke for stort og ikke for lite. Ungene blir så hemmet i leken av klær som ikke passer. Og vi vil jo at de skal kunne utfolde seg fritt og leke med glede og humør ute ..ikke vagge rundt i for små eller det som like ille er - for store dresser.

Og ha med klær tilpasset årstiden. Varmegenser er obligatorisk nå ...vi har så vondt av de ungene som ikke her med dete hver dag - og det er ikke sikekert at barnehagen har liggende akuratt dette heller. Og vi låner ikke ut andre barns klær. Da tar vi jo på det barner måtte ha av andre gensere - eller jakken kanskje ....men det blir ikke det samme.

Ser at mat har vært diskutert. Vi prøver å holde en god dialog med foreldrene om hva og hvor mye barna spiser. Det er ikke lett å følge med på 18 barn . men vi prøver. Og er det unger som det er spesielt ønske om at vi skal følge med - så gjør vi det så godt vi kan. Men må også legge til - tank på hva dere legger i matpakken. Tjukke, tørre skiver med digre skorper oppmuntrer ikke akkuratt en liten tas til å spise. Det er uoverkommelig for de. Da er det medre med tynnere skiver - og ferskt mykt brød - ikke slike tørre man ikke ville spist selv. Og ha på pålegg de liker. Det nytter lite å smørre på noe de ikke vil ha i den tro at de da spiser det. Da lar de heller være å spise, og vi kan ikke tivnge de.

Mange foreldre er hyggelige og greie og omgås - og de følger opp barnet sitt på beste måte - følger med og viser interesse ....men noen er ike slik. Har hendt at vi gruer oss for å gå på jobb for vi tenker på at den og den kommer da - og vi vet at de har noe å klage på hver gang.

Klart dette er sånn som går begge veier. Det er sikkert personale også som foreldrene ikke synes like godt om.

Men en ting er vi vel enige om . vi er der for ungene. Det er de vi brenner for. Og da er alle best tjent med at man legger tilrette for at de skal ha det bra. Det innebærer at vi viser omsorg og informerer dere foreldre - og at dere følger med - viser interesse for hva ungene deres faktisk gjør den lange dagen mange tilbringer i barnehagen. Og at dere hjelper oss med å sørge for at barnet har de ting det trenger. At det følger reglene.

Det ble fryktelig langt dette - men det er ikke ofte man får ut slike ting - det er sånn man tier om - eller diskuterer på pauserommet når man er passelig irritert ........Så om jeg virker fryktelig neagtiv så er det for at det er mye av dette jeg har irritert meg på over lengre tid nå ....

For klart jeg elsker å jobbe i barnehage - hvis ikke hadde jeg ikke utdannet meg til det - og ei heller vært der - for lønnen er iallefall ikke årsaken ..*ler*

Ha en fin helg alle sammen - både dere som er foreldere - og dere som på jobber i barnehage/har jobbet der - ser det er en del ...-)

klemmer fra Virgo.

og en annen ting på tampen - barn sier det den voksne øsnker å høre. Man skal ikke kjøpe alt de sier. Vi har flere eksempler på at vi vet hva som har skjedd i en situasjon - og spør barnet - og det som det sier stemmer ikke. Spør vi to ganger og på ulikmåte har vi fått ulikt svar. Forteller barnet at den og den bare er slemt meddet - og man begynner å trøste og spørre - så får man svar etter hvordan man spørr. man skal ikke bruke ledende spørsmål til barn. Og det er utrolig mye løye vi får høre i løpet av den tiden vi jobber også ...*ler*....og klart vi ikke tror på alt ...DA skulle man virkelig begynt å lure. :o *ler*....Og snakker dere om andre barn på en negativ måte så er dette med på å forme barnets meninger til denne. Ikke lurt altså dersom det er unger som har det litt vasnkelig - da rettes det bare mer fokus på det barnet. Lurer dere på noe - så ta det opp med personale - når ungen ikke er tilstede - det er ikke bra å snakke over hodet på de. Personalet skal også være obs på dette. Neppe lurt med alvorlige diskusjoner i en overfyllt garderobe med små og store ører .. :wink:

Ok ..NÅ skal jeg gi meg ...er helt stiv i skuldrene av å skrive *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Jeg kom til å tenke på noe lærerinna sa på min sønns første skoledag:

"Hvis dere lover å ikke tro på alt ungene forteller om oss, så skal vi love å ikke tro på alt de forteller om dere. " :wink:

Jeg var forresten så heldig at de serverte alle måltider i min sønns barnehage, så vi trengte aldri sende med matpakke. De fikk også frokost dersom de kom før 9. :) Desverre tok den ordningen slutt, men ikke før min sønn var ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Jeg kom til å tenke på noe lærerinna sa på min sønns første skoledag:  

"Hvis dere lover å ikke tro på alt ungene forteller om oss, så skal vi love å ikke tro på alt de forteller om dere. " :wink:  

...

DEN er verdt å merke seg !!!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare henge meg på her og si at Virgo hadde et utrolig bra innlegg!!!! :D

Kjenner igjen absolutt ALT du skriver!!!

Men uansett hvor forbanna og irriterte vi er på foreldrene, så håper jeg at ALLE ansatte i barnehagene husker på et par små ting...

IKKE LA DERES IRRITASJON GÅ UTOVER BARNET!

TIL LAGS ÅT ALLE KAN INGEN GJERA! Vi greier ikke oppfylle ALLES forventninger og krav til enhver tid, uansett hva foreldre sier så gjør vi faktisk det vi til enhver tid tror er best for barna, og ikke det som måtte passe foreldrene best!

Ha en god helg!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hei Lillian:-)

Skulle til å si "så bra du kjenner deg igjen" - men så slo det meg at det er det jo egentlig ikke da :o .... :-? For det var jo mye nagativt jeg skrev - og det er jo slik man ikke ønsker at skal være utbredt. Selv om jeg nok desvere tror at dette er vanlige iritasjnsmomenter i de aller fleste barnehager. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Skjønner det du skriver Virgo og dette ER foreldrenes ansvar.

Å sende feberhete unger i barnehagen grenser opp mot omsorgssvikt!

Jeg jobber selv med utviklingshemmede og strekker meg alt jeg kan for å møte foreldrenes behov !

Har opplevd ting av personal i barnehager som jeg ikke har vært i nærheten av å DRØMME om å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna
Har opplevd ting av personal i barnehager som jeg ikke har vært i nærheten av å DRØMME om å gjøre selv.

Oi - Håper ikke det er negative ting du mener :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Nei Virgo, har faktisk opplevd å se min sønn bli filleristet av et personal som da det ble spurt om hvorfor dette hadde skjedd kunne personalet ikke oppgi noen annen årsak enn at han hadde gått inn fra utelek.....

Har også opplevd at barna på en hel avdeling ikke har fått noe å spise mellom kl 8 og kl 14.

Det jeg mener å si er at det faktisk ikke alltid er like ok å være forelder heller. Stort sett har jeg positive opplevelser med barnehager, men jeg synes mye i denne tråden har vært fremstilling av dårlige foreldre og ikke mye åpenrom for at personalet ikke alltid er av beste sortering !

(MUlig siste setning i forrige innlegg ble litt omvendt eller no sånt ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at personalet kan være "lett blanding" ja.

Det kan kanskje forklares med at det er vanskelig å få ta i assistenter og andre ansatte.

Dessuten er det sjelden mye penger å ta av, så det blir tatt inn "praktikanter" eller personer som trenger arbeidstrening. Disse bør ikke ha ansvaret for barna uten at det er andre til stede.

Da jeg sluttet å jobbe i barnehage ble stillingen min lyst ut og jeg var med på å finne den "rette". Det kom inn masse søknader, men det var nesten ingen som var kvalifisert til jobben. Enten var det folk som var tvunget til å søke stillinger av arbeidskontoret, personer som ikke snakket et kvekk norsk, unge jenter på 16 år eller personer som viste seg å være helt apatiske (viste seg på intervjuet).

Vi strevde også i evigheter med å få tak i en førskolelærer/pedagogisk leder, men den stillingen var det ingen som søkte. (Dette er flere år siden og det kan jo ha forandret seg).

Dette er jo ikke noen unnskyldning for å filleriste barn akkurat, men det kan forklare noe av grunnen til at nivået blandt personalet er lavt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Virgo; jeg har merket meg punktene dine, og jeg lover å følge dem når lillemann skal begynne i barnehage. :wink: Seriøst, for oss foreldre som ikke aner hva det vil si å jobbe i barnehage er det viktig å få slik informasjon. Jeg vil gjerne at vår sønn skal trives i barnehagen, men like mye ønsker jeg at barnehagen skal trives med oss.

Får vi "barnehagetanter" som deg og *Lillian* tror jeg at vi skal bli veldig fornøyde. Dere virker begge som om dere trives med jobben og er knyttet til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

og filleriste barn er ikke helt min stil , jeg spenner heller bein på de jeg :hoho: (det var fleip)

det er som det sies her at noen få av foreldra er helt støvsugd i hode når det gjelder egene barn.

en gutt i min barnehage er lit bedageli annlagdt kan man si.

ber du han kle på seg så ser han rart på deg før han begynner med noe helt annet.

han gjør det ikke for og være slemm eller noe han bare er slik.

en dag hans mor skulle hente så spørr hun da hvordan det har godt i dag , og jeg sier at han måtte sitte på eget bord under frukten i dag siden han bare dreiv og tullet og ikke ville slutte når jeg ba han om det.

hvorpå mor begynner og gråte!!!!hele hennes verden og all stoltheten ovenfor ungen forsvant vist i to minutter så det ut som...

en annen gutt hadde slått noen en dag , når far henter sier jeg det at xxxx slo en av de små i dag , hvorpå far da sier "ja det er ikke mange som klarer og dukke unna en høyre fra han , han har tekniken på plass" og rusker pjokken på hode stolt!!!!!

og du skal forholde deg til begge på en profesjonell måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Kjenner til den type foreldre også, Skidrow.

Fikk beskjed fra naboene at min sønn og hans kompis ikke hadde oppført seg noe særlig mot de andre og MINDRE barna i nabolaget. Jeg tok det opp med min sønn og hans kompis som lovte å være sååå snille. Deretter ringte jeg kompisens mor som bare spurte om ikke det var jobben til gutter på seks år, og dette var jo ikke noe å ta på vei for osv.

Det jeg har prøvd å si, ( blir alltid vanskeligere når man skal skrive istedet for å diskutere muntlig ) er at jeg er enig i det som blir skrevet her av Virgo m flere. MEN at det ikke alltid er greit å være forelder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vi "barnehagetanter" som deg og *Lillian* tror jeg at vi skal bli veldig fornøyde. Dere virker begge som om dere trives med jobben og er knyttet til barna.

Å, det var koselig sagt, Frøken Dings!! :D

Jeg kan iallfall skrive under på at uansett hvor sliten jeg er og hvor lei jeg er survete unger innimellom, så ELSKER jeg jobben min! Jeg vil egentlig ikke bytte den ut for alt i verden.

Hvilke arbeidsplasser er det egentlig man får en slik velkomst når man kommer på jobb? Alle de små som løper imot deg med utstrakte hender og roper "Jijjaaaaan" eller "Lillaaaaan" mens de klamrer seg til beina dine?? :hoppe: Det er ingen andre steder enn i barnehager, tror jeg... Bare den velkomsten der er jo verdt hele jobben omtrent!! :wink:

Håper at foreldrene i barnehagen jeg jobber i er fornøyde med meg også. (Jeg vet jo at flere er det, men noen er flinkest til kun å komme med de negative tingene og ikke de positivte...)

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Jeg også liker jobben min kjempegodt - og jeg føler at jeg gjør en viktig jobb. :wink:

Det er så koselig å bli møtt av løpende unger som vil ønske god morgen - og unger som står og hopper og kjemper om å komme nærmest for å gi meg en god klem når jeg skal hjem etter endt arbeidsdag :P

det er nok ikke mange arbeidsplasser hvor man møter slik ekte glede for den man er ..... :roll:

Og mange foreldre er heldigvis også flinke til å gi oss posotive tilbakemeldinger - noe som varmer veldig.

Bare det at de husker på oss til jul foreksempel - at vi får julekort - eller en pose twist på deling - DET setter vi stor pris på - da føler vi at vi verdsettes og huskes på .....

så det er et godt tips til foreldre som har eller de som snart skal ha unger i barnehagen - gi personalet litt oppmerksomhet iallefall til jul *ler*...de setter så stor pris på det - og man får et mye bedre forhold foreldre/personale imellom ... :D

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Det med positiv oppmerksomhet er viktig, enig der Virgo.

I min sønn sin barnehage har avdelingene navn etter kunstnere. Når han bytter avdeling til sommeren har jeg tenkt å gi en billedbok av kunstneren. Det fortjener de for de er utrolig flinke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Hvis vi er så heldige å få barnehageplass skal jeg prøve å minne meg selv på hver dag hvor vanvittig stort ansvar jeg overlater til barnehagens personale, og hvilken utrolig viktig jobb de gjør. Det tror jeg mange glemmer. Flere ganger har jeg hørt foreldre klage på at barnehageassistenter er så lite engasjerte, at de kun gjør det for pengene osv.

For det første; man blir ikke rik av å jobbe i barnehage. For det andre; jeg jobber da også for pengenes skyld! Jeg gjør det ikke bare fordi det er så himla gøy! (Selv om jeg trives i jobben min da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig med fleste prten av dere, knall og fall og litt små slossing mellom barna skal godtas. Men jeg synes alikevel at det er greit å vite hva som har skjedd, men sønnen min er heldigvis flink til å fortelle, men er det litt uvist og jeg føler det går inn på min sønn, så spør jeg.

Når det gjelder mat og matpakke, er jeg litt uenig. Det er ikke alle dager barna er like sultne, så selvfølgelig skal en ikke tvinge ungene til å spise matpakka si. Men som regel spiser vel ungene matpakka til frokost?? Ja, jeg har blitt frustrert når jeg titt og ofte har hentet ungen min og matpakka nesten ikke er rørt.

Til slutt fikk jeg forklaring på hvorfor. Barna går fra bordet når det passer dem til frokost og mitt barn hadde ikke tid til å spise opp sin mat, siden han ikke spiser så fort som de andre. Heldigvis så personalet at dette var et problem, ikke bare for min gutt, og har dermed tatt tak i det.

Så idag spiser han 2-3 skiver til frokost og så spiser han resten til frukten.

Jeg har også forståelse for det dere sier om påkledning, men alle er ikke like flinke til å følge med på hva barna tar på seg og dermed kan ungene fryse på seg eller svette på seg en forkjølelse.

I vår barnehage har vi hatt problemer med at ungene går våte i timesvis etter at de har vært ute å lekt.

Jeg fant ut til slutt at vi og vår unge har mer igjen for at vi gir beskjed enn at vi holder kjeft, så jeg ba dem om å bare se over ham før han gikk ut, slik at han ikke gikk opp i sømmene og at de ivertfall spurte ham om han var tørr når de kom inn igjen. Det har fungert kjempe greit siden.

En ting må også nevnes. Det er forskjell på det å ta ting opp med personellet i barnehagen, jeg har alltid prøvd å si ting på en blid måte, vært lydhør for hva de mener og ikke ta opp bagateller. Jeg ønsker selvfølgelig at mitt barn skal ha en kjekk hverdag i barnehagen og da er det viktig at personellet heller ikke blir neddynget av negativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sløveste og vanskeligste foreldrene er oftest lærere og førskolelærere etter min erfaring.... Blir litt oppgitt der... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sløveste og vanskeligste foreldrene er oftest lærere og førskolelærere etter min erfaring.... Blir litt oppgitt der...  :roll:

Etter en hel dag på jobb med barn (og vanskelige foreldre) er

de kanskje så slitne når de kommer hjem fra jobb at de

ikke har overskudd til å ta seg av sine egne barn... ?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

er veldig aktiv med unga på jobb , går turer i skauen , sparker fotball , lekesloss osv.

kommer himat og lager midag , vasker klær og hus ordner og styrer.

i helgenne prøver jeg og gå turer på ski med ungen eller andre "kvalitetstid" ting.

men iuka må jeg innrømme at overskuddet ikke altid blir brukt på ungen..

men jeg har lært utrolig mye av og jobbe i barnehagen , både om hvordan barn skal behandles og hvor heldig jeg er som har en forholdvis snill unge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...