Gå til innhold

barnehage foreldre


Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard

når mann jobber i en barnehage treffer man mange foreldre , noen bryr seg lit mye mens andre gir egentlig faen.

de fleste som jobber i en barnehage har selv barn , mange har utdanelse i det de gjør og vi lærer alle noe om barn hvær dag , men enkelte foreldre trur tydeligvis ikke det.

når en mor sier at datteren begynner og bli syk så hun skal ha på den tykke genseren så må vi holde den genseren på selv om vi ser ungen svetter som en maraton løper i sahara,valget er da og nekte ungen og leke og det har vel egentlig få hjerte til pluss at det står klart i forskriftene at barn som er for syke til og delta i barnehagens akteviteter skal holdes hjemme.

nå er det vår snart og da er det enkelte foreldre som sier barna skal ha på lue , greit det om de sender med en lue du kan bruke i 10 varme grader , unga svetter og blir syke når du tar av lua er håret helt bløtt.

en mor i barnehagen komm og kjefta forde barnet ikke hadde spist matpakka si og slang ut av seg at vi måtte slutte og proppe ungen full av frukt,,vi prøver og si at ungen umulig kan klare og spise hele matpakka si da hun får med 4 brødskiver og youghert,,ungen er 4 år men får da beskjed om ikke og unskylde oss.

sier ikke at barnehagepersonell vet best bestandig , men vi veit hvor mye klær en unge trenger , ca hvor mye en på 4 år spiser og at vi ikke kan tvinge ungen til og spise for mye mat.

vi vet at om våren blir svette unger syke mens kalde kan ta på mere klær og vi vet at de fleste unger tåler så utrolig mye mere en foreldra trur!

et v de mest groteske eksemplene er når vi ringte en mor og sa at barnet har feber på 38,36 , hun svarer da at hun veit det forde han hadde det i dag tidlig også ,,vi sier hun må hente han nå da han ikke skal være i b-h når han har feber , hun sier ja og kommer 5 timer eterpå og sier da at hun kjenner sit eget barn så bra at hun veit han ikke blir slått ut av så lite i feber!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Måtte flire for meg selv da jeg leste innlegget.

Jeg har en venninne som oppfører seg akkurat slik mot personalet i sin sønns barnehage. Hun skal stå på krava og kritiserer i øst og vest.

Barnehagen sønnen hennes går i er støtt og stadig på tv og i aviser med reportasjer om alt det kreative de finner på der; "beach-party" innendørs i november, hesteridning, verksted i naturen, sankthans-barnebryllup, overnatting i barnehagen, hytteturer, grilling etc.

Synes de er kjempeflinke i den barnehagen. MEN med en gang HENNES sønn er litt for varm, litt for kald, kjeder seg, får et skrubbsår/blåmerke el. - passer ikke personalet godt nok på hennes sønn. :ler:

Kjenner henne veldig godt og kan levende forestille meg hva barnehagepersonalet må gå igjennom med henne.

Hun har krevd møte på møte med styrer og pedagogisk leder. Nå sa de nei for noen uker siden, men da gikk hun i taket og skulle klage saken inn for barnehagekontoret.

Kjenner ingen andre som er så misfornøyd med alle andre sin innsats for deres barn.

De som jobber i en barnehage må en tålmodighet som ikke ligner noe. Jeg kunne ikke ha jobbet i en barnehage, hadde ikke hatt tålmodighet til det. Jeg var kjempefornøyd med barnehagen min sønn gikk i, men de hadde ikke en brøkdel av alle aktivitetene som min venninnes sønn har.

Noen blir vel bare aldri fornøyd. :-?

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noen sier at "foreldre er ekspert på sine barn". Vel, den setningen går ikke jeg god for. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente meg godt igjen jeg.

Dette er faktisk en av grunnene til at jeg sluttet å jobbe i barnehage.

Mange barn er oppvokst med store, myke puter under armene og et skrubbsår krever en temmelig god forklaring.

Det samme gjelder matpakker som ikke er spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke alltid at de ansatte i den barnehagen vi bruker, vet hverken hvor mye sønnen vår spiser eller hvor mye kær han trenger.

Når det gjelder spising så opplevde vi nettopp som følger: De skulle ha grønnsaksuppe til lunch (de får av og til varm mat i bhg.) og det liker ikke sønnen vår. Vanligvis så får de som ikke vil ha den varme maten skiver i stedet. Denne dagen var det en vikar som ofte er der. Jeg sa at han nok ikke kom til å spise suppen, men passet på at han ikke hørte meg for det kunne ikke skade at han prøvesmakte. Da jeg hentet ham spurte jeg henne hvordan det hadde gått og hun svarte: "fint". Vi reiste for å hente faren på jobb. Det er et stykke å kjøre. På vei hjem igjen ble han kjempedårlig. Skikkelig kvalm og klaget på vondt i magen.

Det viser seg at han ikke hadde spist suppe. I stedenfor skiver hadde han fått beskjed om at: "da kunne han bare sulte i hel".

Vi ble skikkelig sinte og tok det opp med barnehagen, men fikk beskjed om at det var typisk denne vikare å si noe slikt. Det var ikke noe å gjøre med.

Han pleier å spise 4-6 hele skiver til lunch og det vet denne vikaren. Er det rart han blir dårlig da?

Er forøvrig veldig fornøyd med at han lærer å spise forskjellige ting som han ikke har spist tidligere. Både når det gjelder frukt, grønsaker og middag.

I denne barnehagen betaler vi for at barna skal få mat hver dag, så slipper de matpakke.

Når det gjelder klær så hender det ofte at han har på seg det motsatte av det han burde. Er det kaldt er han tynt kledd, er det varmt har han gjerne både varmedress og kjeledress....

Det er ikke fordi han ikke har med seg riktige klær i forhold til været. Han pleier å ha både tykke og tynnere klær på plassen sin.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

gå til styret og be de forklare seg , det er styre sin jobb og ta opp slikt med avdelingslederen.

kan være at den vikaren har fåt klager før og at hun da før sparken , vil si jeg finner det rart at en barnehage ikke bryr seg om at en vikar sier at en unge kan sulteihjel..om ikke du har misforstått da ?at hun har sakt det på spøk og at ungen din ikke ville ha brømat?

henner unger kommer med historier som foreldra steiler av men det viser seg i de fleste tilfellene at det er fri fantasi eller tatt ut av samenheng av barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja...

Det er SÅ ufattelig mange folk som jobber

i helt feile yrker..

Spesielt når det gjelder barn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Ja, og ikke for å snakke om alle de busssjåførerne, taxisjåførene, rimiansatte, sykepleier, psykologer, hjelpepleier, leger, vernepleiere, sosionomer, kapteiner, sjøfolk, butikkansatte, lærere osv. som er i feil yrker - det er noe å tenke på det. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vel, har litt ymse erfaringer med personalet i barnehager !

Som oftes går det greit å diskutere seg fram til gode ordninger.

Jeg stiller opp på alle foreldremøter, kaffer, samtaler osv, men forventer også å bli hørt.

Dette er tross alt et tilbud vi betaler for !

Jeg er helt enig i at unger med feber ikke skal være i barnehage og holder faktisk ungene mine hjemme en feberfri dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mye rare historier!!

Men hun som skrev om venninnen sin her, hørtes jammen ut som om den mora hørte til i barnehagen jeg jobber i... :lol: Men vi er ikke på TV for vår kreativitet, så det er nok ikke oss lell.

Noen foreldre tror at barnehagen er en fornøyelsespark, og noen setter enormt høye krav til personalet. Forventer nestne at vi skal være superkvinner eller supermenn!!

Noen blir aldri fornøyd, dessverre.

Vi har på hele barnehagen 1(!!) mor/far som er misfornøyd, alle andre er enten fornøyd eller meget fornøyd. Men det er utrolig hvor PREGA vi er av det ene foreldreparet som er så misfornøyd, fordi de tilfeldigvis er på den avdelingen jeg jobber på. Faktisk så har det foreldreparet vært årsaken til at et par av oss har vurdert å si opp jobben vår, og DA er det ille.

Til lags åt alle kan ingen gjera, det er et ordak som er VELDIG sant!

Kjenner iallfall veldig godt til dette med foreldre som aldri er fornøyd!!

Lillian - glad det er helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Da min gutt gikk i barnehagen valgte jeg å stole på at de ansatte kunne jobben sin, og det gikk bare godt. :briller: Men jeg tror også vi var heldige med barnehagen. Har aldri hørt noe negativt om akkurat den. De ansatte var greie, og lette å snakke med.

Men at det er en god del bitcher og trollgubber der ute, både blant foreldre og ansatte, det tror jeg på! Jeg husker jo selv foreldre som kom inn i barnehagen mens jeg var der for å hente poden, som så rundt seg med et lete-etter-feil-blikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvsagt at personalet skal ha kunnskaper og vise ansvar.

Yrket er viktig og krever mye av de som jobber i barnehager og på skolefritidsordninger. Men hvis man føler at foreldrene ikke stoler på arbeidet man gjør, så blir det uutholdelig.

Det er klart at barna skal få på seg varmt tøy når det er kaldt ute og at de ikke skal nektes mat når det er noe de ikke tåler osv.

Men foreldrene må tåle at barna slår seg, at de havner i konflikter med hverandre, at de ødelegger klærne sine og at de blir utsatt for prøvelser.

Det er noe alvorlig galt med foreldre som skåner barna sine for alt mulig (mener jeg da). Kan selv huske alle de gangene jeg satte fast tunga i gjerdet, falt ned fra huska, fikk leker slått i hodet, ble bitt og dyttet av andre barn osv. Men jeg kan ikke huske at foreldrene mine reagerte negativt på dette.

Jeg har opplevd at et foreldrepar i barnehagen krevde å få et møte med foreldrene til et barn som hadde slått sønnen. Det var snakk om en liten slosskamp om en leke, som endte med at den ene dunket til den andre med en litt stor leke. En kul i hodet og noen tårer ble det, men ikke noe mer alvorlig enn det.

Det har også skjedd at personalet ble konfrontert med et skrubbsår og et blåmerke på et foreldremøte der alle var tilstede.

Det er ikke mange foreldre som er sånn, men de som er det gjør hele jobben utrivelig. Man er konstant redd for at dette barnet skal slå seg, snuble eller komme i konflikter. Dette går gjerne ut over de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også skjedd at personalet ble konfrontert med et skrubbsår og et blåmerke på et foreldremøte der alle var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Akk, sånt blir jo bare for tåpelig.. Hvorfor ikke utstyre ungene med hjelm og skumgummidress før de sender ungene til barnehagen? :roll:

Sønnen min kom da titt og ofte hjem med synlige spor etter aktiv lek. Jeg anser det som fullstendig normalt. En gang hadde han slått seg ganske ille, over et øye. De tok ham med på legevakta i full fart fordi det så ille ut, men det var bare å tørke blod og klistre på en "sommerfugl"-plasterlapp. Det vil si, legen fikk ikke komme nær ham, så barnehagetanta måtte gjøre det. Etterpå var guttungen strålende fornøyd igjen.

Jeg skulle selvsagt i ettertid ønsket jeg hadde mobil dengangen, slik at de kunne fått tak i meg, men da hadde kanskje hendelsen blitt gjort mer dramatisk ovenfor min sønn, og det er jo ikke alltid like nødvendig... Ikke at det ikke var "dramatisk" å stikke innom legekontoret, da.. Men det blir vel noe annet dersom det kommer en lettere panisk mamma løpende. I tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Blåmerker og konflikter mellom barna bør foreldre akseptere. Ingenting er så ille som foreldre som påstår at alt rundt deres barn er alle andres feil !

MEN dersom barnet mitt ofte havner i konflikter forventer jeg at personalet i barnehagen forteller meg litt rundt det hele. På den måten er jeg orientert og kan ta opp saken med mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Huff ja ..har vært borti en del håpløse foreldre jeg også ......kommer innom senere og skriver litt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Her var det mange innlegg om hvor håpløse vi foreldre er! Jeg syns dere som jobber i barnehage/-park/SFO stort sett gjør en kjempejobb, er tålmodige og kreative. Men... samtidig kan vi ikke lukke øynene for at det finnes mye rart der ute også! Jeg tror at en del av grunnen til at foreldre "bitcher" litt mer enn før er rett og slett det at de er blitt mer opptatt av kvaliteten på tilsynet barna deres har og ikke bare er så glade for i det hele tatt å ha fått barnehageplass at de lukker øynene for hvordan poden opplever dagene sine nettopp i denne barnehagen. Jeg hadde gutten min i en super barnehage der han stortrivdes. Over sommeren ble mesteparten av personalet byttet ut (1 gikk ut i sv.sk.permisjon, 1 flyttet og 1 gikk ned til halv stilling). Det nye personalet fungerte overhode ikke. Det gjaldt ikke bare vårt barn, men mistrivselen ble kollektiv. Etter å prøvd samtaler med både avd.leder og styrer uten hell, valgte vi en annen løsning. Etter 6 mndr. bedret situasjonen seg noe etter at flere foreldre hadde klaget helt til kommunen. Skulle det bli nye endringer til høsten flytter vi ham gjerne tilbake. Så stå på dere som er opptatt av barna våre og gjør en god jobb. Dersom disse "hønemødrene" (og fedrene) ikke lager i stand mye bråk, men bare maser, ville jeg prøvd å overse dem og bare ta det med det gode. Selv er jeg sånn "midt-i-mellom" mamma; beskyttende og røff etter som. Og selv om jeg ikke alltid var like enig med valg av påkledning på gutten, var jeg veldig fornøyd med barnehagen! Det får da være måte på å være sneversynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er nok en del hysteriske foreldre der ute ja.

I barnehagen til gutten min synes jeg at forholdet mellom personal og foredre er helt perfekt.

Jeg stoler fullt og helt på at gutten har det bra i barnehagen, noe som han også mener selv.

Hvis det er noe som han har klaget på f.eks det var en annen gutt som hele tiden "puffet" til min gutt, så tok jeg en liten prat med barnehagetanten hvor jeg fortalte hva min gutt hadde sakt og ba henne holde et lite øye med det. Men som sakt tidliger er det ofte både knuffing og knurring på barn, og det er jo absolutt normalt.

Skrubbsår ol, ser jeg på som normalt hos en 4 åring.

Barn klarer ofte å skvære opp seg i mellom, og det er vel viktig at ikke barnehagepersonale blander seg opp i alt heller.

Barn blir sterkere av å klare seg selv, samtidlig som de vet at det er voksne tilstede som passer på.

Synes som regel at barnehagepersonalet gjør en glimrende jobb med barna jeg, og de fortjener virkelig ros for den tålmod og jobben de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Dersom en avdeling har 20 barn og tre ansatte vil det være bortimot 40 foreldre. Når man statistisk ser på disse forholdstallene er det vel kanskje naturlig at det finnes en eller annen vanskelig forelder blant disse 40 ?

Når det gjelder de tre ansatte så FORVENTES det at de skal kunne den jobben de gjør, noe som ikke ALLTID er tilfelle !

Dersom det finnes 40 greie foreldre og EN av de tre ansatte er urimelig dårlig i å utføre yrket sitt..............

Bare en liten tanke som slår meg - at da er 33 % av personalet dårlig men dersom en av 40 foreldre er dårlig er prosenten rundt omkring 2 ?

Videre i tankerekken ; hvor mange går det utover dersom et personal er dårlig ; 20 barn, 40 foreldre og to ansatte !

Om en foreldre er dårlig går det utover tre personal som er ansatt i en jobb som innebærer å yte det beste for barn og foreldre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...