Gå til innhold

Farlig å svelge bensin?


Maja_83

Anbefalte innlegg

Kompis klarte å få i seg litt bensin da han skulle suge opp bensin med en slange fra en tank for å få det ut.... Han kastet opp med en gang etterpå og føler seg litt uvel, men lurer på om det er farlig? Hva bør han gjøre nå? Drikke vann og melk?? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har vi ringt både legevakten og gifttelefonen, de sa at så lenge man ikke har pusteproblemer er man utenfor fare, men at man skal få i seg fløte, matolje eller tran og ta det med ro. Bensin kan skade slimhinnene og lungene, og føler man seg verre skal man dra rett på legevakta. Huff, ikke hyggelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra. Min tidligere samboer drev med kjøp og salg av bil, han kunne ikke finne på å selge en bil som hadde mye bensin på tanken så da tappet han tanken nesten tom før salg. Han slukte en del bensin mens han drev med dette. Men han lever fortsatt i beste velgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Han fikk vel kastet opp det meste. Medisinsk kull er greit å ha i tilfelle han skulle fine på å drikke mer bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok bra. Min tidligere samboer drev med kjøp og salg av bil, han kunne ikke finne på å selge en bil som hadde mye bensin på tanken så da tappet han tanken nesten tom før salg. Han slukte en del bensin mens han drev med dette. Men han lever fortsatt i beste velgående.

he he, hva er greia med dette egentlig ? de gangene jeg har kjøpt bruktbil så har jeg alltid krevd full tank ved avhenting uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gnier, han bruktbilselgeren der.

Tror faktisk han ville tape på det i lengden. Det sier litt om firmaet når bilen du har kjøpt har tom tank.

Han som solgte meg min bil lot meg først ta en prøvetur. Han ga meg bensinpenger siden tanken nærmet seg tom. Selv om det var en 9 år gammel bruktbil, føler man seg mer "velkommen" som kunde.

Men nok om det.

Hvis en som stod meg nær hadde svelget en potensiell gift, er nok ikke hobbysynserne på KG de første jeg ville finne på å spørre.

I omslaget på telefonkatalogen finner du nummeret til giftinformasjonssentralen, som tidligere påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg tro det er verst å få dette ned i lungene. Magen vil fort si ifra om den ikke har lyst til å holde på stoffet. Da slipper den det ut begge veier om nødvendig. Å kaste opp er egentlig ikke så bra da det da er større fare for å få det ned i lungene.

Ok, fant litt info også.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId...orstehjelp.html

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest magicme
Kompis klarte å få i seg litt bensin da han skulle suge opp bensin med en slange fra en tank for å få det ut.... Han kastet opp med en gang etterpå og føler seg litt uvel, men lurer på om det er farlig? Hva bør han gjøre nå? Drikke vann og melk?? Noen tips?

Kom tilfeldigvis over dette mens jeg leitet etter noe annet på nettet og tenkte jeg skulle ligge igjen ett svar:)

Bensin er ikke så ekstremt farlig å svelge i forholdsvis små mengder

men det er med en gang man får dampen (Benzen gass) i lungene at ting begynner å bli kritisk.. avhengig av om man får lungene fylt helt opp eller bare puster inn mindre doser vil det være farlig, små mengder som pustes inn (når man fyller bensin etc) gjør minimal skade, men kan ved lang tids eksponering føre til kroniske lidelser som: Hoste og astma liknende tendenser samt hodepine og andre lidelser i løsemiddelskade kategorien.

dersom større mengder benzen pustes inn kan det føre til en rekke være scenarioer og i værste fall død.

når det kommer til kun å svelge en liten dose som en halv munnfull eller der omkring bør uansett altid kyndig personell kontaktes for rådgivning, det er tross alt ett ganske kraftig stoff som har en voldsom tæreevne på organisk vev.

så å svelge bensin er vel i grunnen en potensiell stor fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnier, han bruktbilselgeren der.

Tror faktisk han ville tape på det i lengden. Det sier litt om firmaet når bilen du har kjøpt har tom tank.

Han som solgte meg min bil lot meg først ta en prøvetur. Han ga meg bensinpenger siden tanken nærmet seg tom. Selv om det var en 9 år gammel bruktbil, føler man seg mer "velkommen" som kunde.

Men nok om det.

Hvis en som stod meg nær hadde svelget en potensiell gift, er nok ikke hobbysynserne på KG de første jeg ville finne på å spørre.

I omslaget på telefonkatalogen finner du nummeret til giftinformasjonssentralen, som tidligere påpekt.

Det finnes da person bruktbilselgere. Far har ofte fått en kjøper på telefonen rett før han har fyllt full tank, da pleier kjøper ofte å betale for tanken. Så det er veldig forskjellig du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kom bruktbilselgere inn i bildet her da??

Jeg ville uansett ha funnet en bedre metode for virkelig å tenne ham på...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...