Gå til innhold

Kunne du ha giftet deg for 3. gang?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei alle sammen!

Hva tenker du om folk som gifter seg for tredje gang? Og kunne du gjort det selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulva35
Skrevet

Ja det kunne jeg og ja det gjorde jeg. Alle gode ting er 3 sier de, og i mitt tilfelle har det virkelig slått til :hjerter_rundt:

Skrevet

Det blir bare synsing, siden jeg aldri har giftet meg og i hvert fall ikke har tenkt å gjøre det igjen (men alt kan jo skje), men jeg tror ikke det, nei ...

Skrevet

Det håper jeg jammen meg at jeg slipper;=)

Skrevet

I mine øyne er ekteskapet kun en juridisk avtale på lik linje med en samboerkontrakt, bortsett fra at det gir bedre rettigheter på en hel del områder. Hvor mange ganger folk gifter seg, må de nesten få bestemme selv. I mange tilfeller er det mer anvarlig å gifte seg enn å la det være, selv om det ikke går bra, og da må man jo få prøve igjen.

Jeg kan helt klart gifte meg for 3. gang og det har jeg også tenkt å gjøre!

Skrevet

Det kommer jeg nok ikke til å gjøre, nei.

Men jeg vet om flere som har gjort det, ser ikke noe galt i det for det kan faktisk være vanskelig å treffe den rette.

Gjest lillebøll
Skrevet
I mine øyne er ekteskapet kun en juridisk avtale på lik linje med en samboerkontrakt, bortsett fra at det gir bedre rettigheter på en hel del områder.

Enig. Kunne nok gjort det for tredje gang ja.

Skrevet

Jeg håper jeg ikke kommer i den situasjonen at det blir aktuelt.

Gjest lillebøll
Skrevet
Nei jeg gifter meg kun 1 gang!

Så vis mannen din går fra deg (det kan skje, realistisk sett) og du finner en annen mann som du blir å elske, velger du da vekk å gifte deg siden du har vært gift før?

Skrevet

Hvis man først skal leve sammen i et forpliktende forhold er det vel greit å være gift?

Hvis jeg hadde levd i to forpliktende forhold etter hverandre, og det siste forholdet tok slutt (skilsmisse eller at han døde) - skulle jeg liksom forblitt enslig resten av livet da? Fordi det ikke tar seg ut å være gift for tredje gang? Som sagt, jeg ser ikke helt forskjellen mellom å være forpliktende samboere og å være gift.

Noe jeg derimot IKKE ville gjort, var å ha tre store kirkebryllup. For meg er det å gifte seg i hvit brudekjole med kirke og stor middag noe jeg ikke ønsker å gjøre mer enn en gang.

Skrevet
Så vis mannen din går fra deg (det kan skje, realistisk sett) og du finner en annen mann som du blir å elske, velger du da vekk å gifte deg siden du har vært gift før?

Eg er kristen, skulle vi gå i fra hverandre, skilles, noe som skal veldig mye til før vi gir opp siden vi begge er i mot skillsmisse, så JA jeg hadde forblitt enslig resten av livet mitt.

Hadde ikke funnet meg noen ny mann.

Vet mange ikke kan skjønne seg på det, men slik er mitt syn. Og det har folk med å respektere!

Skrevet

For meg er det vanskelig å se for meg at jeg havner i den situasjonen, men hvem vet? Jeg ser ikke noe galt i å gifte seg flere ganger, og synes at sånt må folk bestemme selv. Jeg skjønner godt de som sier at man gifter seg kun en gang, det er jo derfor man gjør det, er det ikke? Man gifter seg fordi det skal vare livet ut? Det var ihvertfall det jeg lovet da jeg giftet meg.

Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å gifte meg flere ganger om mannen min nå skulle forlate meg, finne seg ei annen dame eller noe slikt, men jeg kan såklart ikke si noe sikkert. Jeg er 24, og om han skulle dø fra meg i nærmeste fremtid kan jeg ikke slå fast at jeg aldri skal gifte meg igjen. Jeg synes det er en forskjell der også. Jeg er imot skilsmisse, og kommer til å gjøre alt for å unngå det, men døden kan man ikke råde over, og jeg mener at menneskene ikke er skapt til å leve alene.

Litt rotete det der, menmen..

Skrevet
Eg er kristen, skulle vi gå i fra hverandre, skilles, noe som skal veldig mye til før vi gir opp siden vi begge er i mot skillsmisse, så JA jeg hadde forblitt enslig resten av livet mitt.

Hadde ikke funnet meg noen ny mann.

Vet mange ikke kan skjønne seg på det, men slik er mitt syn. Og det har folk med å respektere!

Men hva hvis mannen din døde i ung alder? Er det da utenkelig at du tyve år etter kunne finne lykken med en mann igjen? Og i såfall: Tenker du slik fordi du er kristen?

Skrevet (endret)

Når man gifter seg så lover man å elske og holde av den personen til døden tar en. Hvis man feiler i å holde løftet sitt to ganger, hvorfor innbille seg at en kan holde det den tredje gangen?

For meg høres det ut som selvbedrag eller at man ikke tar løftet seriøst og ser på bryllup som noe annet. I såfall ser jeg ikke poenget med å inkludere løftet om å elske hverandre til døden skiller dere ad i ekteskapsløftene.

Endret av Top Gun
Skrevet
Når man gifter seg så lover man å elske og holde av den personen til døden tar en. Hvis man feiler i å holde løftet sitt to ganger, hvorfor innbille seg at en kan holde det den tredje gangen?

Lover man "til døden skiller dere ad" også ved borgerlig vielse?

Jeg har hørt at prognosene for ekteskap/samboerskap blir dårligere jo flere skilsmisser/brudd man har bak seg, men de fleste som gifter seg eller flytter sammen har vel en oppriktig tro på at det skal gå bra?! Skal man leve alene resten av livet fordi forholdet ikke holdt? Og hva med de som blir forlatt?

Skrevet

For meg høres det ut som selvbedrag eller at man ikke tar løftet seriøst og ser på bryllup som noe annet. I såfall ser jeg ikke poenget med å inkludere løftet om å elske hverandre i ekteskapsløftene.

I våre dager er det vel ikke så uvanlig å ha hatt en eller to samboere før man gifter seg og hva tror du er som får folk til å tro at det skal holde fordi om man gifter seg? Nå er det vel også slik at man oppriktig mener at man ønsker å holde løftet i det man gifter seg, men av og til dukker det opp ting som gjør løftet umulig å holde, man kan bli forlatt etc.

Jeg innbiller meg for øvrig ingenting og jeg hadde helst sett at jeg hadde sluppet å love å elske noen livet ut for å få den juridisk bindende kontrakten som jeg altså ser på som hovedpoenget med ekteskapet.

Lover man "til døden skiller dere ad" også ved borgerlig vielse?

I og for seg gjør man det siden det heter som følger i vigselsritualet: Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag.

Skrevet
Men hva hvis mannen din døde i ung alder? Er det da utenkelig at du tyve år etter kunne finne lykken med en mann igjen? Og i såfall: Tenker du slik fordi du er kristen?

Vist mannen min dør blir saken litt anderledes, men tror ikke jeg hadde giftet meg. Tror på the one and only love. Gud har en for meg der ute og bare han!

Men Bestefar har ei dame som nå er gift for 3 gang med han. Pga 2 av mennene hens er død fra henne. Så ser ikke med på de som finner lykken for all del.

Men for meg hadde hvertfal 3 gang vært helt uaktuelt!

Så konklusjon jeg gifter meg kunn i sommer og aldri mer :)

Skrevet
Vist mannen min dør blir saken litt anderledes, men tror ikke jeg hadde giftet meg. Tror på the one and only love. Gud har en for meg der ute og bare han!

Men Bestefar har ei dame som nå er gift for 3 gang med han. Pga 2 av mennene hens er død fra henne. Så ser ikke med på de som finner lykken for all del.

Men for meg hadde hvertfal 3 gang vært helt uaktuelt!

Vel, da ønsker jeg dere et langt og lykkelig samliv! :tommel:

Skrevet

Jeg giftet meg heller ikke første gang i trygg forvissing om at det kom til å bli både en andre og tredje gang ;). Man må jo gå til alters eller hvor det nå enn måtte være med tro på at dette skal vare! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...