Gjest Madeline Skrevet 19. mai 2007 #21 Skrevet 19. mai 2007 , jeg tror faktisk at vi slapper av for mye når ting går bra, nesten som vi tror jobben er gjort. for min del har jeg skjerpa meg ift å bruke tegn, for jeg ser at det er så virkningsfullt, men hva barnehagen faktisk gjør er jeg usikker på. Det er veldig viktig å følge opp skikkelig. Jeg er veldig enig med Kosemose når det gjelder å insistere på et møte med ppt, logoped og styrer.
Lipstick Skrevet 21. mai 2007 #22 Skrevet 21. mai 2007 Høres ut som om du er en omsorgsfull mor som gjør mye riktig for barnet ditt! Det er viktig å få hjelp av eksperter, logoped, spesialpedagog og barnehagen, men det er også utrolig mye du kan gjøre som mor. Alt rundt deg kan brukes til å stimulere språket! Det er viktig å ha gode samtaler med barnet ditt, lytte og prøve å få tak i hva han prøver å si, fremfor å rette på han. Grunnen til at vi lærer å prate, er jo fordi vi en eller annen gang finner ut at det er nyttig. Vær bevisst på kontakten med barnet ditt, at du har øyenkontakt mens dere prater sammen. Gjør ting sammen! Å spille er kjempemoro, mange barn liker memory. I tillegg til at du kan jukse litt slik at han vinner og føler seg som kongen på haugen (mestringsfølelse er bra!), kan du sette ord på hva som er på bildene. Benevning er bra hvis ordforrådet er litt dårlig. Kanskje han ikke vet hva ting heter? Det er heller ingen skam å bruke ord/pekebøker for større barn som har problemer med språket. Det å kunne peke på og snakke om det dere ser på bildene, gjør godt. Særlig hvis det er noe han er interessert i. Bøker skal visstnok være noe av det mest språkstimulerende som finnes, så bruk det! Og snakk om det dere leser. Kikk på bildene og spør han om hva han tror kommer til å skje videre. Barn som blir mye lest for, blir ofte glad i å lese selv. Dermed blir de gode språkbrukere med tiden. Lek med ord og lyder! Fortell dikt og tøys med språket. Vri og vreng på ord. Hva heter sønnen din? Er det noe som rimer? Unger elsker tulleord. Det er også forebyggende mot lese- og skrivevansker senere, men det vet ikke barna. Så det er bra å leke med ord og språk. Syng for barnet ditt, og pass på at du får med hele sangteksten. La han være med å synge. Her får han høre mye av rytmen i språket, han får rime og han får lytte til en historie. Klapp stavelser, bare for moro skyld. Så er jo det sosiale en viktig nøkkel. At han har venner på sin egen alder som han leker sammen med, det er viktig. Mange barn må hjelpes ut i lek med andre, de er usikre på hvordan de kommer inn i leken. Dette kan både dere som foreldre hjelpe til med i fritiden hans. Barnehagepersonellet har et ansvar for disse tingene mens han er i barnehagen. Håper du fikk noen nye ideer! Lykke til! Jeg er sikker på at din sønn klarer seg strålende
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #23 Skrevet 22. mai 2007 Vi har et vennepar som har en sønn som omtrent ikke snakket og når han snakket så var det uforståelig babbel. Han var også fjern og utenfor, på grensen til autistisk. Det viste seg etterhvert at han hørte veldig dårlig, de fikk fikset på hørselen, men det skjedde jo ikke så mye med språket. Gutten hadde blitt så vant til å bli forstått uten å måtte si noe at han ikke gadd å prate nå heller, selv om han hørte. Når mor og far sluttet å "jatte" med han og feks. krevde at han svarte ja på spørsmål om han var sulten eller at han måtte fortelle hva han ville ha på om han ville ha en brødskive så hjalp det masse. Han har kommet seg veldig, snakker og er en "normal" gutt.
Gjest linn terese Skrevet 11. desember 2012 #24 Skrevet 11. desember 2012 jeg har en 5-åring som er veldig forsinket med språket. folk forstår nesten ikke hva han sier, det er mye babbel og rot, problemer med begreper osv. logoped er koblet inn, med litt tegn til tale, frikartstegninger osv. framgang? tja... kanskje litt. er nå fryktelig urolig for skolestart neste år, og i hele tatt for hele hans framtid. vil han noen gang snakke så folk forstår? det er ikke noe som tyder på noe funksjonshemming av noe slag, men det spørs om det kommer en diagnose med tida. alle skal jo før eller siden snakke!? huff. er det noen som har erfaringer å dele med meg? eller tips? kan ikke se for meg barnet på en vanlig skole, må jo bli det perfekte mobbeoffer. nei, det kommer vel an på, for det går fint i barnehage. andre som har sett barn som har slitt så mye med språket som til slutt har lært å snakke?
Gjest linn teres Skrevet 11. desember 2012 #25 Skrevet 11. desember 2012 Hei jeg har en datter som når er 11 år hun har spesfikke språkproblemer og det begynte vi å finne ut rundt 2 års alderen hun har hatt spesial talepedagog før hun starte på skole og når hun startet på skolen så var det først en prøve men etter 2 uker så så vi alle at skolen var veldig bra for henne og det har det vært siden ,hun er veldig omsorgsfull og har tålmodighet og det er hennes styrke. Hun har bitt mye bedre men det er fremdels mennesker som ikke forstår henne noen ganger. Det er viktig å ha tålmodighet ,å jeg la til merke at mange andre kunne være overlegen mot henne å ikke svare henne når dem ikke skjønte hva hun sa,, å på kroppsspråket hennes så ble hun skuffa og trist da måtte jeg legge meg en vane med å si ifra at det skulle ikke dem gjøre ,i 2 klasse ble det gjort en utredning med MR og alle slags blod prøver å tester men alle ble normale utenom språktest ,i 5 klasse ville skolen ta en ny MR men det sa vi nei til jeg å min mann trenger ikke noen diagnose eller et navn vi vet at det ikke er noe farlig og at hun får den hjelpen hun trenger er det viktigste for oss ,hun er den hun er å jeg ville ikke forandre noe ved henne men jeg håper for hennes del at ungdoms skolen er like bra for henne men hvis ikke så ser vi etter andre muligheter ,....Det jeg har lært meg er å følge nøye med på kroppsspråket hennes eks hvis hun er stille etter skolen og noen dager så er det som regel et eller annet som har skjedd men det tar tid før at hun sier ifra ,det er noen barn på skolen som vil passe på henne å idet siste så har det blitt for mye av det ,,,, dem blir før dominant å skal bestemme hva hun skal gjøre i friminutt å hvor hun skal gå hvem hun skal være med å da er det min plikt til å se til at det slutter det er det eneste negativt som har skjedd på skolen ,så mitt tips til deg er å følge nøye med være veldig engasjert i skolen daglig, før en kontakt bok mellom deg på læreren daglig så blir det tillit å god kommunikasjon........
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #26 Skrevet 12. desember 2012 Siden denne tråden er over 5 år gammel har forhåpentligvis ts fått hjelp Anonym poster: bba6df739ba05beb80d5c076cf238b9a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #27 Skrevet 13. desember 2012 Hei. Vi har et barn med denne problematikken. Vi ble tipset av vår logoped til å gå inn på www.erher.no -> barnehage -> lær å lytte. Her finnes det ulike "øvelser" der man kan høre på hvordan man uttaler ulike ord, og så kan barnet gjenta dem selv etterpå. Anonym poster: 5f776f7ef219937fccb2720311c849ef
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #28 Skrevet 13. desember 2012 Min søster hadde sesifikke talevansker i ganske mange år. Jeg vet at mamma deltok på kurs på Bredvet Kompetanse senter, og at dette hjalp veldig mye i forhold til å kunne gjøre hjelpetiltak hjemme, itillegg lærte de en del om rettighetene - som var veldig godt å ha med seg videre i kampen mot skole og barnehage, for å få det som hun faktisk hadde krav på. Vet ikke om bredtvet fremdeles kjører slike kurs, men du kan jo ta kontakt med de å høre. Anonym poster: e8635985ec71c5e121865ce920e87c5d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå