Gå til innhold

barn med store språkproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har en 5-åring som er veldig forsinket med språket. folk forstår nesten ikke hva han sier, det er mye babbel og rot, problemer med begreper osv.

logoped er koblet inn, med litt tegn til tale, frikartstegninger osv. framgang? tja... kanskje litt.

er nå fryktelig urolig for skolestart neste år, og i hele tatt for hele hans framtid. vil han noen gang snakke så folk forstår?

det er ikke noe som tyder på noe funksjonshemming av noe slag, men det spørs om det kommer en diagnose med tida. alle skal jo før eller siden snakke!?

huff. er det noen som har erfaringer å dele med meg? eller tips? kan ikke se for meg barnet på en vanlig skole, må jo bli det perfekte mobbeoffer. nei, det kommer vel an på, for det går fint i barnehage.

andre som har sett barn som har slitt så mye med språket som til slutt har lært å snakke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er hørselen sjekket? Vann i mellomøret eller nedsatt hørsel er ofte forbundet med dårlig språk.

Endret av Nasseline
Gjest Gjest
Skrevet
Er hørselen sjekket? Vann i mellomøret eller nedsatt hørsel er ofte forbundet med dårlig språk.

ja, den er sjekket, men kanskje ikke grundig nok. får ta en runde til.

Skrevet

Min ene nevø er 4 år og har dårlig språk. Dvs han skravler hele dagen, men det er ofte vanskelig å forstå hva han sier.

Skrevet

Jeg går ut i fra at han ikke bruker smokk i tide og utide heller? Dette kan også forsinke språkutviklingen i ekstreme tilfeller (har nettopp vært borti et)

Skrevet

Hmm.. Jeg synes det er veldig rart at de ikke har foretatt seg noe i barnehagen dersom språket hans er så dårlig! Dette er jo noe pedagogiske leder burde ha oppfattet for lenge siden, og gjort noe med! Har de tatt en TRAS (Tidlig Registrering Av Språk) på ham? Der kan de lett se dersom han har et språkproblem. Hvordan fungerer han sosialt? Dersom språket hans er veldig dårlig kan det jo gå ut over det sosiale.

Starter han skole nå til høsten? Hvis ikke er det veldig viktig at barnehagen gjør noe NÅ. Ofte tar det mye lenger tid før det skjer noe i skolen m.h.t. å melde opp til PPT o.l.

Gjest lillebøll
Skrevet

Sønnen til venninnen min var slik. Året før han begynte på skolen fikk han talepedagog og annen hjelp.

Nå er han snart ferdig med førsteklasse og snakker skikkelig bra. Tror det hjalp at det ble skole og annen tilnærming på ting enn i barnehage.

Skrevet

Så bra dere har fått logoped til han. Hun/han kan nok komme med masse tips til dere, men det viktigste er å bade barnet i ord. Les masse bøker, gi det mange erfaringer slik at det har noe å knytte ordene opp mot. Hører barnet selv at det snakker urent?

Lykke til

Skrevet
Min ene nevø er 4 år og har dårlig språk. Dvs han skravler hele dagen, men det er ofte vanskelig å forstå hva han sier.

Jeg skulle egentlig skrevet mer her, men måtte løpe da vi var sent ute til fotballkamp.

Det jeg skulle si var at søsteren min var i kontakt med helsestasjon og de mente at de ikke skulle gjøre noe enda. Han prata bra nok mente de.... Merkelig avgjørelse syns jeg, men vi får håpe han blir bedre etterhvert.

Skrevet

Dattera mi pratet veldig dårlig da hun var lita. Jeg kranglet med barnehagen ang dette for jeg mente de burde gjøre noe, de mente det var for tidlig. Jeg tok også kontakt med PPT men de var enige med barnehagen så da hadde ikke jeg noe jeg skulle sagt.

Da logopeden endelig kom inn i bildet gikk hun siste året i barnehagen da sa han at hun hadde så store problemer at de skulle ha begynt mye før :forvirret::frustrert:

Hun hadde logoped i mange år.

Nå er hun 15 år, jeg hører fortsatt at hun har litt problemer med noen uttaler men jeg tror ikke det hemmer henne noe, det virker ikke slik.

Skal man få i gang noe må man virkelig stå på selv, for man får neimen ikke noe gratis.

Jeg hadde mange ganger problemer med å forstå henne, husker en gang hun gikk på barneskolen så skulle hun fortelle om en drage. Jeg skjønte ikke hva hun mente, jeg prøvde så godt jeg kunne men jeg klarte det bare ikke. Det gikk lenge før jeg skjønte at det var drage hun mente.

Hun var veldig frustrert til tider, ville slutte på skolen for de de andre ikke skjønte hva hun sa :(

Men takk og pris rettet det seg. Det er såå viktig å få hjelp tidlig. Minsten min har også noe språkproblemer men der var vi så heldig med barnehagen at det ble tatt tak i veldig tidlig, han går nå i 1. klasse har fortsatt litt problemer men alle forstår hva han sier, men han mangler en del begreper.

Skrevet
Dattera mi pratet veldig dårlig da hun var lita. Jeg kranglet med barnehagen ang dette for jeg mente de burde gjøre noe, de mente det var for tidlig. Jeg tok også kontakt med PPT men de var enige med barnehagen så da hadde ikke jeg noe jeg skulle sagt.

Da logopeden endelig kom inn i bildet gikk hun siste året i barnehagen da sa han at hun hadde så store problemer at de skulle ha begynt mye før :forvirret::frustrert:

Hun hadde logoped i mange år.

Nå er hun 15 år, jeg hører fortsatt at hun har litt problemer med noen uttaler men jeg tror ikke det hemmer henne noe, det virker ikke slik.

Skal man få i gang noe må man virkelig stå på selv, for man får neimen ikke noe gratis.

Jeg hadde mange ganger problemer med å forstå henne, husker en gang hun gikk på barneskolen så skulle hun fortelle om en drage. Jeg skjønte ikke hva hun mente, jeg prøvde så godt jeg kunne men jeg klarte det bare ikke. Det gikk lenge før jeg skjønte at det var drage hun mente.

Hun var veldig frustrert til tider, ville slutte på skolen for de de andre ikke skjønte hva hun sa :(

Men takk og pris rettet det seg. Det er såå viktig å få hjelp tidlig. Minsten min har også noe språkproblemer men der var vi så heldig med barnehagen at det ble tatt tak i veldig tidlig, han går nå i 1. klasse har fortsatt litt problemer men alle forstår hva han sier, men han mangler en del begreper.

Ja, det er kjempeviktig å få hjelp så tidlig som mulig og ikke drøye det til barna begynner på skolen! Systemet går mye tregere der. Så flott at din yngste fikk hjelp såpass tidlig :)

Til TS: Kjemp med nebb og klør for å få hjelp. Ikke godta at de mener det er for tidlig. Jeg er fortsatt overrasket over at barnehagern ikke har gjort noe. Det virker litt inkompetent og lite proffesjonelt.

Skrevet
Så bra dere har fått logoped til han. Hun/han kan nok komme med masse tips til dere, men det viktigste er å bade barnet i ord. Les masse bøker, gi det mange erfaringer slik at det har noe å knytte ordene opp mot. Hører barnet selv at det snakker urent?

Lykke til

:klappe: Helt enig!! Les i masse i enkle bøker og spill enkle spill med det (eks. memoryspill). Ta imot gode tips fra logoped og bruk de! Ta gjerne litt hver dag. Det trenger ikke være de mange minuttene men det er så mye bedre med små drypp enn skippertak en gang i uka. Så er det viktig at dere ikke viser ovenfor barnet at dere stresser med dette. Det må ikke bli noe negativt men lekfyllt og positivt!

Masse lykke til og stå på kravene, spør og grav de pedagogiske lederne om tips på veien, da tror jeg dere vil komme langt!

Gjest Gjest
Skrevet

takk for masse svar alle sammen!

som sagt, logoped ER koblet inn. det ser fint ut på papiret med alle tiltakene, men det er annerledes i praksis; underbemannet barnehage, stress osv osv. men de prøver vel... synes bare det går så sakte, og det er vanskelig å se småttisene i barnehagen snakke mye bedre enn 5-åringen.

han har slitt sosialt, men det har bedret seg, heldigvis. hjemme prøver jeg så godt jeg kan. kunne nok blitt flinkere å lese enkle bøker...

mamsen: godt å høre din historie, det gir meg håp! men lett er det ikke, med papirmølla og det hele. æsj.

Lucky117: jeg tror han nå merker at han snakker dårlig.

huff, det er veldig vanskelig, det må jeg innrøme.

Skrevet

Siden logoped er koblet inn får du vel tilbakemeldinger fra denne mtp tiltak etc? Det er den daglige treningen som er viktigst, så det er viktig at det trenes slik logopeden anbefaler, hjemme og i barnehagen. Daglig! Det kan bety alfa og omega. Syns også du bør spørre logopeden om h*n anbefaler at barnet ditt får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Generelt er det slik at jo før man begynner jo bedre prognose. "Vente og se" har sjeldent vært noen god kur.

Gjest Gjest
Skrevet
Siden logoped er koblet inn får du vel tilbakemeldinger fra denne mtp tiltak etc? Det er den daglige treningen som er viktigst, så det er viktig at det trenes slik logopeden anbefaler, hjemme og i barnehagen. Daglig! Det kan bety alfa og omega. Syns også du bør spørre logopeden om h*n anbefaler at barnet ditt får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Generelt er det slik at jo før man begynner jo bedre prognose. "Vente og se" har sjeldent vært noen god kur.

møter logopeden svært sjelden, det går flere mnd mellom hver gang. men ja, spesped skal også inn i bildet, og IGJEN - flott på papiret, men i praksis ser jeg ingen ting. blir så lei av å mase.

sist oppsummerte vi med at tiltakene funket bra, noe de gjorde, men nå er det stagnasjon, føler jeg. men det er kanskje vanlig?

Skrevet
møter logopeden svært sjelden, det går flere mnd mellom hver gang. men ja, spesped skal også inn i bildet, og IGJEN - flott på papiret, men i praksis ser jeg ingen ting. blir så lei av å mase.

sist oppsummerte vi med at tiltakene funket bra, noe de gjorde, men nå er det stagnasjon, føler jeg. men det er kanskje vanlig?

Som sagt, det er den daglige treningen som er viktigst. Logopeden kan rettlede dere men det er dere hjemme som må gjøre jobben. Sammen med barnehagen. Hvis barnehagen ikke følger opp ordentlig, er det desto viktigere at dere hjemme trener daglig i henhold til logopedens råd. Hvis barnet ditt skal ha en spesialpedagogisk ressurs får dere fritak for betaling i de timene. Det spesialpedagogen skal bruke timene på skal spesifiseres i en IOP som dere hjemme skal underskrive. Er det mulig at dere hjemme og de i barnehagen slapper av litt for mye når det blir sagt at "nå går alt bra" på møter? At det blir en slags sovepute?

Gjest Madeline
Skrevet
jeg har en 5-åring som er veldig forsinket med språket. folk forstår nesten ikke hva han sier, det er mye babbel og rot, problemer med begreper osv.

logoped er koblet inn, med litt tegn til tale, frikartstegninger osv. framgang? tja... kanskje litt.

er nå fryktelig urolig for skolestart neste år, og i hele tatt for hele hans framtid. vil han noen gang snakke så folk forstår?

det er ikke noe som tyder på noe funksjonshemming av noe slag, men det spørs om det kommer en diagnose med tida. alle skal jo før eller siden snakke!?

huff. er det noen som har erfaringer å dele med meg? eller tips? kan ikke se for meg barnet på en vanlig skole, må jo bli det perfekte mobbeoffer. nei, det kommer vel an på, for det går fint i barnehage.

andre som har sett barn som har slitt så mye med språket som til slutt har lært å snakke?

Eldstebarnet hadde også store språkproblemer da h*n var liten. H*n var tidlig ute med alt utenom språket. Vi fikk hjelp av både ppt og logoped og dette hjalp noe. Etter nøye vurdering fikk vi utsatt skolestart et år slik at mer av språket skulle komme på plass. Dette er noe vi i ettertid er glad for at vi gjorde. Da h*n begynte på skolen kunne h*n gjøre seg forstått og slapp erting fra medelever (noe vi var redd for på forhånd). Vi var både bekymret og spent på hvordan leseopplæringen ville gå, men der hadde vi ikke noe å frykte. H*n lærte greit å lese og samtidig kom de fleste lyder også på plass. Vi har merket oss at h*n trenger å få det som skal læres inn gjennom både øyne og ører samtidig. Vi var derfor nøye med å få blikkontakt før vi f.eks ga beskjeder. Bøker har vi også lest veldig mye i oppgjennom årene. Noen diagnose har vi aldri fått selv om barnet nå er tenåring. Med enkle hjelpemidler som data og lydbøker går skolegangen greit.

Barnet vårt har dessverre slitt med en del komplekser i forhold til språket (en del voksne snakket om språkproblemene mens barnet var i nærheten og dette har satt sine spor. Forståelsen har det nemlig aldri vært noe i vegen med). Dette har gjort at h*n ikke snakker mer enn han må med folk han ikke kjenner og liker heller ikke å snakke så mye i store forsamlinger. Med de han kjenner derimot, snakker han både høyt og mye.

Jeg skjønner veldig godt igjen bekyringen over om barnet noen gang vil gjøre seg forstått. Det var noe som bekymret oss foreldre i mange år. Heldigvis har det gått bra. Jeg vil råde dere til å ta imot all den hjelp dere kan få av ppt, logoped og barnehage/skole. Dessverre må foreldrene ofte kjempe for den hjelpen som barnet har krav på. Det finnes god hjelp å få, men det er dere som foreldre som må følge opp i hverdagen.

Gjest Gjest
Skrevet

veldig godt å høre, Madeline! tro og håp er noe jeg trenger!

utsette skolestart ja, det er noe jeg også tenker på. men først et år til i barnehagen. håper utviklingen kommer med tiltakene.

her hjelper det også på med visuell stimulering i tillegg til det muntlige, da oppfatter han kjappere og orienterer seg lettere. hvordan er det med barnet ditt nå, klarer h*n seg uten det visuelle?

sliter litt med å finne gode, enkle bøker... har prøvd bø og bæ, og morris, de falt i smak. jo mere tekst, jo fortere ramler han av. det må være veldig få ord.

Kosemose: jo, jeg tror faktisk at vi slapper av for mye når ting går bra, nesten som vi tror jobben er gjort. for min del har jeg skjerpa meg ift å bruke tegn, for jeg ser at det er så virkningsfullt, men hva barnehagen faktisk gjør er jeg usikker på.

Skrevet
Kosemose: jo, jeg tror faktisk at vi slapper av for mye når ting går bra, nesten som vi tror jobben er gjort. for min del har jeg skjerpa meg ift å bruke tegn, for jeg ser at det er så virkningsfullt, men hva barnehagen faktisk gjør er jeg usikker på.

Insister på å få et møte med logoped, ppt, styrer og ped.leder på avdelingen. Si at du ønsker en gjennomgang av hva som gjøres hjemme, med logoped og på avdelingen og at du lurer på hvilke rettigheter barnet ditt har i forhold til IOP og spesialpedagogiske timer i barnehagen på fast basis.

Gjest Madeline
Skrevet
her hjelper det også på med visuell stimulering i tillegg til det muntlige, da oppfatter han kjappere og orienterer seg lettere. hvordan er det med barnet ditt nå, klarer h*n seg uten det visuelle?

H*n kan klare seg uten, men når det gjelder skolearbeid der det er mye å lese, er det en veldig fordel å få læringen gjennom både øyne og ører. Å bruke lydbøker samtidig som h*n har boka foran seg er en veldig fordel. Selv om h*n selv ikke merker forskjellen, ser vi foreldre stor forskjell. Utenom når det gjelder skolearbeidet, er det ikke så mye vi gjør i det daglige. En del av triksene vi lærte oss da h*n var liten, gjør vi nå uten å tenke over det. Vi er ikke lenger bekymret over framtiden til barnet vårt. H*n er veldig praktisk anlagt og kommer til å satse på en praktisk utdannelse. Nå gleder vi oss over en tenåring som klarer seg bra og som gjør oss foreldre stolte.

Du vil nok oppleve en del bekyringer og en del ekstra oppfølging, men det blir mye lettere etter hvert. Da kan du også se tilbake og si at du gjorde alt du kunne for at barnet skulle få en så god start som mulig i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...