gaja Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Vi har akkurat kjøpt et stort hus som nesten har stått for forfall de siste årene. Nå dukker det opp ei og anna melbille et par ganger i uka, men jeg finner ikke kilden Det er liksom ingen logiske steder de kan komme fra, det er bare ei på badet, et par i gangen, ei på soverommet, og i dag var det ei i kjøkkenskapet. Men det er aldri flere på samme sted. Jeg skjønner ikke hvor de kommer fra. Fryktelig irriterende, for da er det helt umulig å bli kvitt dem Har dere noen tanker? Må vi rive ut alt av vegger og gulv for å bli kvitt dem? Kommer de utenfra?
Rainbow Brite Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Du må: Støvsuge hver eneste krinkelkrok LATTERLIG nøye, for deretter å vaske over, latterlig nøye. Deretter sprayer du med en innsektsspray (du kan få tilsendt fra skadedyrskontrollen, den er veldig drøy). Så kaster du støvsugerposen ut av huset, og så gjentar du samme prosedyre etter to uker, tror jeg det var. Kan være en idé å ha mel, sukker og annen tørrmat i krukker, for å hindre at de sniker seg inn der. Ring skadedyrskontrollen. Dersom det ikke funker med denne oppskriften, kommer ekspertene til unnsetning, men det er svinedyrt, så de anbefaler at man gjør det man kan selv først. Men ring, og hør hvor mange uker etter det var meningen at man skulle gjenta, jeg tror det var to, men husker ikke helt.. Lykke til:)
Rainbow Brite Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Og du bør gjøre det så fort som overhodet mulig, før de blir flere. De reproduserer seg i helt sinnsyke antall!! Få skadedyrskontrollen til å forklare det for deg! Det er helt sykt!!!
murray Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Veldig viktig det med å putte mel og brød i beholdere. Sulte dem ut. De spiser alt av smuler de finner. Og hold det superrent på kjøkkenet.
gaja Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2007 Problemet er at vi har et SCHVÆRT hus, og de som bodde her før var ikke akkurat superrenslige. Så hvis vi må vaske overalt latterlig nøye kan vi likeså godt begynne med oppussingen med en gang, for da bør nok begge kjøkkenene og alle teppene hives ut, blant annet. Men hvorfor finner vi flest på badet? Burde de ikke trives best på kjøkkenet? Der har vi bare funnet én hittil...
Rainbow Brite Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Du bestemmer selvfølgelig selv, men jobben kommer bare til å bli større, så er du i det minste advart! Ta en telefon til skadedyrskontrollen for litt info i allefall! Når det gjelder at du finner flere på badet, lever billene av mer enn smuler, de lever nemlig også av hud- og hårrester i tillegg til vann. Noe man gjerne finner en del av på et bad! Herlige dyr?
gaja Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2007 mm skikkelig deilige. Har hatt dem andre steder jeg har bodd og, men da har det vært små leiligheter hvor de har vært sentrert i kjøkkenskapa. Har en anelse om at vi ikke har funnet kilden, og at om noen uker kommer vi til å komme over et bol der vi minst venter det. Soverommet kanskje Har uansett planer om en skikkelig nedvask med mye bruk av klor. Ikke noe særlig å vite at man bor i en svinesti. Slik det er nå orker jeg ikke oppbevare noe mat utenom i kjøleskapet og fryseren :gross:q
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 Har vært bort sånne kryp, og mener å huske at støvsuging var tingen, ikke vasking - de likte visst fuktighet også!
Gjest billegjest Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Du er helt sikker på at det er melbiller, da? Vi har noen pelsbiller i huset vi bor i, og selv om disse også er vanskelige å bli helt kvitt, er de i hvert fall ikke noe stort problem på kjøkkenet. Ville hørt med skadedyrkontrollen både for identifisering av dyra, og for råd om utrydding.
Flua Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 hm.....høres ikke ut som melbiller hvis du finner dem på badet. Jeg har hatt melbiller to ganger i tidligere hus, og da er det bare å kaste ALT i skapet, vaske-klore og la det stå tomt noen dager, vaske-klore en gang til for å være sikket. Kan være støvlus (eter mugg og liker fukt), fleskebiller (hvit stripe på magen). Høres ut som det er verd å ringe skadedyrkontrollen ja...... Uff.......lykke til, sånne greier er ekkelt.
gaja Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2007 Nå har vi funnet kilden. Det står en kompostbinge rett utenfor husveggen, og når vi tok ut det som lå på toppen oppi der, var hele bunnen levende :spy: Har spraya oppi en hel boks med radar og helt oppi et par dl med klorin. Bingen veier et tonn, men vi skal nok finne en eller måte å bli kvitt den på. Fyttefaen så kvalmt å ha noe sånt utenfor soveromveggen Håper vi har rukket å drepe alle som kom inn før de har lagt egg, men vi kommer uansett til å vaske ned og være obs noen måneder framover. Livssyklusen er visst omtrent 2-3 mnd, og 1 hun kan legge 200 egg, så det er vel ganske stor sjanse for at dette ikke er det siste vi har sett til dem. Billene foretrekker visst halvråtna kjøtt og fisk, og oppi bingen så mannen små beinrester. Hvem er det som kaster kjøttrester/dyrerester i en kompostbinge rett ved huset
Flua Skrevet 23. mai 2007 #12 Skrevet 23. mai 2007 Grøss........så hæslig!! Bra dere fant kilden da, og kan bli kvitt svineriet. Fant dere ut hvilken type bille det er da? (nysgjerrig....)
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #13 Skrevet 23. mai 2007 Sikkert lurt å fjerne/flytte kompostbingen, ja. Og husk at når dere har sprayet masse insektgift nedi den er det rimelig å anta at dere har ødelagt balansen i mikrobiologien i bingen, slik at videre kompostering kan bli et problem, det er tross alt smådyr, sopp og bakterier som bryter ned hage- og matavfallet til jord. Ekkelt å kaste kjøtt og fiskerester i en (åpen?) binge; det er vel ikke lovlig engang?
gaja Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2007 Sikkert lurt å fjerne/flytte kompostbingen, ja. Og husk at når dere har sprayet masse insektgift nedi den er det rimelig å anta at dere har ødelagt balansen i mikrobiologien i bingen, slik at videre kompostering kan bli et problem, det er tross alt smådyr, sopp og bakterier som bryter ned hage- og matavfallet til jord. Ekkelt å kaste kjøtt og fiskerester i en (åpen?) binge; det er vel ikke lovlig engang? har ingen planer om å beholde den gamle råtne bingen, nei. Den går på dynga straks vi finner en måte å frakte den på, for den veier et halvt tonn.
gaja Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 23. mai 2007 Grøss........så hæslig!! Bra dere fant kilden da, og kan bli kvitt svineriet. Fant dere ut hvilken type bille det er da? (nysgjerrig....) Det var melbiller. De hadde alle kjennetegnene. De vi vanligvis kaller melbiller er egentlig fleskeklannere (Dermestes lardarius), og er mer glad i råtnende kjøtt enn mel.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Jeg blir kvalm av å lese mer enn første innlegg i denne tråden, så beklager hvis noe lignende er spurt om før, og svart på: Jeg skulle bake i går, og helte mel fra mel-papirposen oppi et litermål. Blant det hvite melet så jeg noe lite og brunt.. Jeg fikk fisket tak i det og fant ut at det var en bille. Den var brun over det hele, litt mørkere på hodet enn resten av kroppen. Var det en melbille? Har aldri sett en sånn ekling før... Jeg kastet alt melet... Må alt det andre som står i samme skap som melet stod i, kastes også? Hvordan bør mel og andre tørrvarer oppbevares? Link til bilde av en konkret boks som er super å bruke, og som det nesten garantert ikke kommer noe dritt oppi? Jeg blir så fortvilt når jeg finner sånt. Vil aldri bake igjen... Har sett noen litt større biller før, men ikke på kjøkkenet. De er lysere (mer beige enn brun) på kroppen og har svart hode. Det er vel en annen billetype, og det er ikke disse jeg mener.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Er det fare for sukker- og mel-papirposer som ikke er åpnet ennå også? Hva med åpnet knekkebrød? Bakepulver og vaniljesukker? Jeg så såvidt på et bilde av en melbille nå (google) og det er nok en slik jeg så. Ble helt uvel jeg... Er det noen biller som ligner på denne, eller kan jeg være sikker på at det var melbille jeg fant?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Folk med kompost altså... Jeg syns ikke noe om kompostering av mat, kast det heller i vanlig søppel. Så slipper dere biller og kakerlakker.
Gjest Lazy Dazy Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Kan være en idé å ha mel, sukker og annen tørrmat i krukker, for å hindre at de sniker seg inn der. Åssen krukker?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Husk at i åpen kompostbinge skal det bare kastes avfall fra hagen - aldri matavfall. Det tiltrekker seg rotter....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå