Gå til innhold

Har folk som sitter i fengsel stemmerett?


honey21

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting her om dagen. Har folk som sitter i fengsel stemmerett ved kommune- og stortingsvalg? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Jeg kom til å tenke på en ting her om dagen. Har folk som sitter i fengsel stemmerett ved kommune- og stortingsvalg?  :klø:

Ja. Hvorfor skulle de ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på om de beholder den rettigheten mens de sitter i fengsel eller ikke.

Jeg har ingen spesiell mening om det, men bare lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at de mister retten til å stemme, men at folk blir fulgt til valglokalene under soning er vel heller tvilsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CharlotteYork

Jeg kan ikke fatte og begripe hva innsatte i norske fengsler skal med stemmerett? Den burde de etter min mening miste for evig og alltid når de gjør så alvorlige feilgrep at de må fengsles! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fatte og begripe hva innsatte i norske fengsler skal med stemmerett? Den burde de etter min mening miste for evig og alltid når de gjør så alvorlige feilgrep at de må fengsles!  :overrasket:

:overrasket:

Hva med demokrati?

Og du, alle som sitter i fengsel har ikke gjort noe så alvorlig som tilsier at de bør bli straffet for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe hva innsatte i norske fengsler skal med stemmerett? Den burde de etter min mening miste for evig og alltid når de gjør så alvorlige feilgrep at de må fengsles!  :overrasket:

Så du mener at en person som har gjort noe galt feks kjørt for fort og som har sonet straffen sin skal straffes resten av livet ved å miste stemmeretten :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Jeg kan ikke fatte og begripe hva innsatte i norske fengsler skal med stemmerett? Den burde de etter min mening miste for evig og alltid når de gjør så alvorlige feilgrep at de må fengsles!  :overrasket:

Det var svært så korttenkte vi var, da? Fengsel er jo ikke bare en straff, men også rehabilitering, dvs. at man etter at straffen er sonet skal kunne tre inn i samfunnet som fullverdig borger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CharlotteYork
:overrasket:

Hva med demokrati?

Og du, alle som sitter i fengsel har ikke gjort noe så alvorlig som tilsier at de bør bli straffet for resten av livet.

Så du mener at en pedofil avviker skal premieres ved å få velge statsminister når han slipper ut?

Så du mener at en person som har gjort noe galt feks kjørt for fort og som har sonet straffen sin skal straffes resten av livet ved å miste stemmeretten  :overrasket:

Ja

Det var svært så korttenkte vi var, da? Fengsel er jo ikke bare en straff, men også rehabilitering, dvs. at man etter at straffen er sonet skal kunne tre inn i samfunnet som fullverdig borger.

Det er da alldeles ikke korttenkt, det er derimot en langsiktig tenkning så vi beskytter samfunnet mot at kriminelle får for mye de skulle ha sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at en pedofil avviker skal premieres ved å få velge statsminister når han slipper ut?

Det er faktisk prisen man må betale for demokrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Det er da alldeles ikke korttenkt, det er derimot en langsiktig tenkning så vi beskytter samfunnet mot at kriminelle får for mye de skulle ha sagt!

OK, noen ganger tenker jeg i mitt stille sinn at folk burde gjennomgå en generell kunnskapsprøve for å få lov til å stemme. Men jeg VET at det ikke er sånn demokratiet fungerer. Men å hevde at alle, fra folk som har sonet for fartsovertredelser og oppover, skal miste stemmeretten for evig tid er vel i overkant drastisk? Jeg tror det er mange andre som er mye mer skadelige for demokratiet enn forbrytere som har sonet sin straff, for å si det sånn. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir fratatt friheten og verdigheten i måneder og år(kanskje for resten av livet) tror jeg det vil utgjøre en minimal forskjell for de stakkars menneskene om de mister stemmeretten også.

Men når de har sonet dommen sin, ja, da skal de faktisk få lov til å gå tilbake til det vanlige livet igjen. Det betyr rettigheter, ikke minst.

Når man snakker om pedofile finnes det vel tiltak som kan gjøre at de får en innskrenket frihet også etter soning i fengsel, noe jeg mener er mye smartere enn å akkurat ta fra dem retten til å stemme. Det er ikke så mange pedofil- partier for en pedofil å stemme på.

Endret av Alou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man blir fratatt friheten og verdigheten i måneder og år(kanskje for resten av livet) tror jeg det vil utgjøre en minimal forskjell for de stakkars menneskene om de mister stemmeretten også.

(Ser du har lagt til mer etter jeg har svart, men lar innlegget stå likevel).

Skal vi ta fra dem andre grunnleggende menneskerettigheter mens vi først er i gang?

Bør det ikke være en motivasjonsfaktor at når du er ferdig med å betale den straffen samfunnet mener du skal betale så er du helt ferdig? Hvordan hadde det gått med Norge om vi skulle ha fjernet stemmeretten for de som har gjort noe straffbart? Ville vi ikke bare da lagd en større kløft mellom de som har sonet og de som ikke har det? I forbindelse med dette spørsmålet så kan vi jo også spørre oss om hvem som havner i fengsel. Det er mange som har psykiske problemer og en tøff oppvekst, uten at samfunnet har tatt ansvar for dem.

Jeg tror du tar grundig feil når du sier at det for dem ikke utgjør så stor forskjell å miste stemmeretten. Har din stemmerett noen gang blitt truet? Hvis ikke, tror jeg du bør tenke grundig over det du sier her.

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg. Med det første jeg skrev i innlegget mitt mente jeg at disse menneskene de får en hard straff og det er nok vanskeligere enn vi kan tenke oss. Med det jeg skrev mente jeg at vi kan fortsette å ta fra dem både det ene og andre, men "kun" soningstiden og det de mister den perioden og kanskje for resten av livet er ille nok. Det vil være en vanskelig situasjon uansett.

Det er selvfølgelig forskjellig; en voldteksforbryter og en fylle-kjører vil selvfølgelig ha to ulike utgangspunkt.

Jeg er absolutt ikke for å fjerne stemmeretten til fengselsfugler, som sagt, men jeg tror heller ikke det er det som vil bety det meste for dem. Å miste verdighet og kontakt med dem som står deg nær betyr noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å miste verdighet og kontakt med dem som står deg nær betyr noe helt annet.

Det er vel nettopp verdighet (i norsk ordbok: "det å være verdig") du mister når du mister stemmeretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror allikevel ikke at det ville vært det første en innsatt ville nevnt, hvis du spurte ham hva han syntes var verst ved straffen sin(hvis det var slik da.)

Jeg ser at innlegget mitt over kan mistolkes, jeg ville egentlig bare få frem at disse menneskene mister så utrolig mye i livet sitt "bare" ved å være under soning. Mer enn vi aner.

Endret av Alou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja la oss tenke oss hva det vil si at dersom du sitter i fengsel så mister du stemmeretten.

Hvis man da ikke liker f.eks. FRP så er det bare å forby det partiet og gjøre det straffbart med minimumsstraff en uke og så hive alle som har stemt, eller er medlem, eller som ytrer sympati med FRP rett i fengsel og voila så har vi ikke det partiet lenger.

Det hører med til det norske statsborgerskapet å ha stemmerett når man er over 18 år. La oss for all del ikke - fordi en pedofil kan komme til å stemme pedofilvennlig, eller en vinningskriminell kan komme til å stemme på lavstraffvennlige partier - endre dette. Det tror jeg vil koste mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror allikevel ikke at det ville vært det første en innsatt ville nevnt, hvis du spurte ham hva han syntes var verst ved straffen sin(hvis det var slik da.)

Om det var det første en innsatt ville nevne eller ikke spiller vel egentlig liten rolle. Uansett så er det fryktelig krenkende å skulle miste stemmeretten, og det er et tydelig signal fra samfunnet at man ikke er verdig nok å stemme.

Selvsagt er det mange som stemmer ved det norske valg som har dårlig dømmekraft, da også inkludert mennesker som soner. Men skal man begynne å trekke fra mennesker stemmerett fordi man er redd de har dårlig dømmekraft (for det er jo egentlig det det bunner i, at man tror en pedofil/drapsmann/voldtektsmann/etc har for dårlig dømmekraft pga ugjerningen de har gjort), hvordan skal det da gå?

En som stemmer FrP vil nok tenke at de på motsatt side av den politiske skalaen har dårlig dømmekraft, og en hardbarket SV'er vil nok tenke det samme om de som mener det "motsatte" av dem.

Syns vi skal se på historien vår jeg, og tenke på hvor mye vi og andre har kjempet for stemmeretten og hvor mye blod det har involvert. Når man har stemmerett er det ikke sikkert at den betyr så mye, men så fort den blir fratatt en, så betyr det uendelig mye mer.

Jeg ser at innlegget mitt over kan mistolkes, jeg ville egentlig bare få frem at disse menneskene mister så utrolig mye i livet sitt "bare" ved å være under.

Ja, de mister så uendelig mye i fengsel at jeg ikke syns de bør miste enda mer, spesielt ikke en grunnleggende menneskerett som stemmerett er. Jeg er for demokrati og vet også at en pris må man betale for demokrati, alle og enhver av også. Det kan bety at man må svelge dypt når en drapsmann fra nabolaget kan stemme akkurat som du kan, men det er da prisen for at vi alle kan stemme her i Norge.

(Ser du har klargjort synet ditt på dette litt i de neste innleggene og det er jo bra, men det jeg skriver er også rettet til de som eventuelt må mene at mennesker i fengsel ikke bør ha stemmerett :) )

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig i mye av det du sier, Rhiakath.

Å heller aldri bli godtatt av naboer, arbeidsgivere, utleigere, familie osv. tror jeg vil være MINST like vanskelig. Jeg har vært i fengsler og snakket med innsatte flere ganger i forbindelse med studier, og det er det de alle trekker frem. Mye handler om verdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...