Gå til innhold

Hva er min øyefarge?


Fremhevede innlegg

Gjest tja..
Skrevet

Jeg skal søke om nytt pass, og ser at jeg må oppgi øyefarge. Men hva i all verden skriver jeg der når min øyefarge er så sær?

De er brune innerst mot pupillen, for så å gå over i grågrønt, og så har jeg en ring av blått ytterst. Alle sier de ser mest brune ut på avstand, men når de kommer nærmere begynner de å klø seg i hodet :ler:

Noen som vet om det finnes noen betegnelse på en slik sammensurium? HETER det noe??

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Hvilken farge er det mest av, da?

Mine øyne er også et sammensurium, men av blå/grønn/grå, og de står oppført som blå i passet.

Kan du spørre noen som kjenner deg, kanskje?

Skrevet (endret)

Genetisk sett har du brune øyne. Øyefarge bygges opp av to gen, dominant (brun) og ressisivt (blå). Dominant/dominant gir brune øyne, ressisivt/ressisivt gir blå øyne, mens dominant/ressisivt også gir brune øyne. Fordi du har innslag av brunt, som er det dominante genet, vil du genetisk sett ha brune øyne, så da fører du brune øyne opp i passet ditt! :)

Edit:

For ordens skyld er grå og grønne øyne, genetisk sett, også brune :blunke:

Endret av Rainbow Brite
Gjest Gjest
Skrevet

Skal man tro irisanalytikere har du sannsynligvis blå øyne som blir "gjemt" under det brune ;) Ser det selv og at når jeg spiser dårlig i perioder får jeg brunere øyne enn det jeg har ellers. Interessant, selv om jeg ikke helt vet om jeg tror på det.

Men siden det er snakk om pass hadde jeg skrevet opp den fargen som det er mest sannsynlig tolleren ser ved 1 øyekast. Få noen til å kikke fort på deg og si hva de tror du har for øynefarge?

Gjest Gjest
Skrevet
Genetisk sett har du brune øyne. Øyefarge bygges opp av to gen, dominant (brun) og ressisivt (blå). Dominant/dominant gir brune øyne, ressisivt/ressisivt gir blå øyne, mens dominant/ressisivt også gir brune øyne. Fordi du har innslag av brunt, som er det dominante genet, vil du genetisk sett ha brune øyne, så da fører du brune øyne opp i passet ditt! :)

Edit:

For ordens skyld er grå og grønne øyne, genetisk sett, også brune :blunke:

Jeg trodde grå øyne var blå, og grønne øyne brune? :klø:

Men til trådstarter, jeg tror du trygt kan skrive brune øyne siden brunt er "hovedfargen" din. (Siden grønt også er brunt). :)

Gjest Tweek
Skrevet

DU kan jo også spør når du er hos politiet og spør dem

Skrevet

Jeg har vel nøyaktig samme (mangel på...) øyenfarge som deg, og etter å ha vært sjekket av politiet på Nedre Romerike politikammer, har vi kommet til at de offisielt er grønne. Det ble samtidig vurdert om jeg var lys eller mørk blond alternativt rødhåret... Artig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...