Gå til innhold

Hvordan vite om man har allergi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Smarties_*
Skrevet

Jeg går og lurer på om jeg muligens har fått allergi... :forvirret: Men hvor får jeg sjekket dette? Bestiller man bare time hos fastlegen og sier man ønsker å få tatt en allergitest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tror det er det du gjør. Legen vil kanskje snakke med deg om hvorfor du tror du har fått allergi osv. Hvis det er snakk om kryssallergi (pga. pollenallerig er du også allergisk mot entkelte matvarer), så er min erfaring at disse testene ikke er så veldig pålitelige. Men bestill en time hos fastlegen, så ordnes det!

Skrevet

Jeg tok en sånn "rispetest" for mange år siden (at man lager mange risp i armen og tester mot masse forskjellig) og den viste ingenting. I år var jeg hos fastlegen min da jeg var så veldig tett og helt utenfor og han spurte meg om hvilke symptomer jeg hadde og vi fant ut at jeg er veldig allergisk. Fikk medisiner og det er en helt annen hverdag. Som legen min sier så er det ikke så lett å fastslå allergi med tester, men symptomene forteller han ofte om man er allergisk eller ikke.

Skrevet

Sønnen min tok blodprøve hos fastlegen, den slo skikkelig ut. Legen hadde aldri sett maken så han ble sendt videre til øre, nese og hals spesialist.

Der ble det tatt pirkeprøver i armen med de forskjellige tingene han var allergisk mot.

Det ble da et helt annet resultat, javisst var han allergisk men ikke på langt nær så ille som blodprøvene viste. Spesialisten sa at blodprøver ikke var til å stole på.

Derfor kan det nok lønne seg å kontakte en spesialist med en gang.

Gjest Gjest
Skrevet

man må nok få henvisning, tror jeg ellers må man betale det hele.

Jeg har aldri slått ut på noen som helst prøver på allergi. Må ha allergimedisin hvert år i pollensesongen.

Dere som har barn som er allergiske: husk at vi som er allergiske da i allergisesongen ofte reagerer veldig på all parfyme (og røyk), slik som i skyllemiddel, såpe, og vaksepulver. Jeg har ryddet alt som lukter ut og lagt i garasjen nå. Kan ta det inn senere når det ikke er noe pollen lenger.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Det er visst ikke noe poeng i å sjekke det nå i sesongen - for da kan du kommer ut som ekstremt allergisk - også er du kanskje bare litt allergisk. Vent til høsten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...