Gå til innhold

Potetsalat


breece

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne får alltid bein å gå på. :)

Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, hakket gressløk og maiskorn. Pleier ikke å følge noen oppskrift, men til fire personer bruker jeg vel 10 store poteter, 4-5 egg, en stor rødløk, en hel potte gressløk og en boks maiskorn.

Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en teskje god sennep. Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje til sammen, og jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytral olje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med litt balsamicoeddik, salt/pepper og lettrømme. Kjempegodt!

Ikke la deg skremme av å lage hjemmelaget majones hvis du ikke har gjort det før. Det er enkelt å lære. Skulle den mot formodning skille seg er det ingen katastrofe, bare ha en ny eggeplomme i en ny bolle og visp gradvis inn den "ødelagte" majonesen før du fortsetter med oljen som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått veldig mye skryt for denne:

8 kokte poteter, noen vårløk og så mye gressløk du vil ha

Dressing laget av 1 pk majones og rømme (her bestemmer du mengder selv, jeg bruker å ha litt mer rømme enn majones, da blir den litt friskere), 1/2 ts sitronpepper, 2 ss sitronsaft, 1/2 ts salt, 2 ts sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...