Gå til innhold

Marsipankake.


Helen

Anbefalte innlegg

Jeg er såå utrolig treg med alt jeg skal gjøre, skal bestandig ordne alt i siste liten. Det værste er at jeg aldri lærer :sur:

Saken er den at jeg har konfirmasjon den 2 juni. Jeg tenkte jeg skulle bestille marsipankake til den dagen. I dag fikk jeg høre at jeg kanskje var litt sent ute så jeg fortet meg å ringe rundt da jeg kom hjem.

Men jammen hadde de damene som mente jeg var for sent ute rett, de har fullt opp av bestilinger alle steder.

Så da må jeg lage en selv.

Jeg lurer på hva som er vanlig å bruke inni ei kake, jeg tenkte jeg skulle ha ett lag med valnøttkrem. Men jeg er så usikker på hva jeg skal ha i det andre laget.

Noen som har forslag?

Jeg mener jeg brukte et tynt lag med bringbærsyltetøy under valnøttkremen da jeg lagde marsipankake for mange år siden på husmorskolen, kan jeg huske rett :klø:

Så kommer problemet med pynting, jeg har en haug av utstyr som jeg har kjøpt gjennom cacas så å lage blomster og roser er ikke noe problem, det som er problemet er å få det pent :sjenert:

Tenkte jeg skulle ha firkantet kake så jeg har lett på nettet etter forslag, men de fleste er på runde kaker. Derfor håper jeg noen har bilder eller linker så jeg kan få forslag til hvordan jeg skal gjøre det.

Alle forslag til fyll og pynt mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes bringebærmousse er det perfekte fyll til marsipankake. Alkurat passe søtt, syrlig og friskt på en gang, og lekker farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aprikosvalnøtt- fyll er min favoritt.

Jeg fant en fin pynt i gratisbladet MAT du kan ta på f.eks ICA butikker. Kjevl ut et lag marsipan, så legg over smeltet sjokolade og la det stivne. Når det har stivet skjæres det er i små "kakestykker" eller andre "figurer" og legges/settes på kaken. Dekorativ OG godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En firkantig kake kan du pynte som en bok, (finnes egne bokformer hos cacas (jernia, tilbords forhandler). Pynt med blomster i Royal Iceing eller marsipan og skriv navn og dato i RI. Du kan også lage en kirke i RI (colourflow) om det er kirkelig konfirmasjon.

Arkana: Har du oppskrift på bringebærmousse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pyntet med bilde av konfirmanten på "sukkerpapir" - det var veldig fint.

Ellers er jeg enig med Arkana, bringebær passer veldig fint i marsipankake. Jeg pisker krem og har oppi bringebærsyltetøy og et par plater gelantin, pleier å bli veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: Har du oppskrift på bringebærmousse?

Bringebærmousse

5 dl bringebær

3 ss vann

4 ss sukker (jeg synes den trenger litt mer)

4 plater gelatin

3 dl kremfløte

2 ss sukker

Rør bringebær, vann og sukker godt sammen så bærene blir knust. Du kan godt bruke en food processor eller hurtigmikser. Gni blandingen gjennom en sikt slik at du får fjernet de små steinene. Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 10 minutter. Klem det meste av vannet ut.

Legg gelatinplatene i en kopp og smelt dem i vannbad. Du kan også bruke mikrobølgeovn til dette.

Visp kremfløten stiv med 2 ss sukker.

Rør gelatinoppløsningen i bærmosen, og bland kremen forsiktig i. Jeg lar den stå kaldt litt før jeg brer utover kakelagene. Evt hvis du bruker den som dessert fordeler du bare moussen i porsjonsskåler og setter kaldt til den har stivnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=

Friske fromasjer er godt som fyll, det er også godt med f.eks et lag med syltetøy (eller rørte bær med litt sukker i) og krem med frukt blandet i over syltetøyet (hermetisk fruktcocktail eller friske frukter i biter).

Enkelt pynteforslag: Ekte roser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode forslag:)

Bringebærmousse høres kjempegodt ut Arkana.

Enkelt pynteforslag: Ekte roser :)

:overrasket: Går det ann å spise kaken når det har ligget en ekte rose der da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Går det ann å spise kaken når det har ligget en ekte rose der da??

Plukker du rosene i egen/andres hage, eller kjøper økologiske kan du faktisk spise dem også... i hvertfall kronbladene. Selv om de kanskje ikke er direkte gode er de i hvertfall ikke vonde. Bare pass på at de er usprøytede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
:overrasket: Går det ann å spise kaken når det har ligget en ekte rose der da??

Det gjør det, roser er ikke giftige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått et par gode tips om fyllet, men jeg slenger likevel innom med vår families spesialitet. Det er rabarbrasyltetøy blandet med jordbærsyltetøy. Blir passe friskt og godt, ikke for søtt. For å få litt substans i kaka har jeg også pleid å bake med raspede mandler i røra, men det fordrer selvfølgelig at ingen i selskapet er allergisk.

Ellers er det jo et bra triks å bake kaka allerede nå dersom du er bekymret for at det skal bli travelt rett før konfirmasjonen. Bunnen kan fint fryses, så har du bare pyntinga å tenke på i siste liten.

Ferdig kjøpte marsipanlokk er forresten for tynne til å dekke skikkelig. De blir gjennomsiktige, og det er ikke pent. Man kan selvfølgelig smøre et lag krem under marsipanen for å få et hvitt underlag, men det er vanskelig å få det bra til. Anbefaler heller å kjøpe ferdig marsipan (eventuelt lage selv om du gidder), og kjevle den ut mellom to lag bakepapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...