Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Løsningen min har vært å ta en skikkelig opprydning og pælme ut hele Windows.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne fjernet hele Windass jeg også, men det vet jeg ikke om jeg tør...

Gjest Gjest
Skrevet
Skulle gjerne fjernet hele Windass jeg også, men det vet jeg ikke om jeg tør...

Du trenger ikke fjerne noenting, bare for å teste om f.eks Ubuntu (en av mange linux versjoner) funker bra, du kan kjøre hele operativsystemet fra ei DVDr plate ! Kalles for en "Live-CD"

Les litt her.

Skrevet

Takk for link.

Jeg prøvde Ubuntu for et par år siden, men jeg likte det ikke. Syntes det var tregt og uforståelig. (Det var Windows den første tiden også, men da hadde jeg noen å få hjelp av hele tiden, men jeg kjenner ingen som bruker Linux, så jeg vet ikke om jeg tør å gå over til noe ukjent)

Gjest Ubuntu-bruker
Skrevet

Hvis det gikk tregt kan det være at du hadde litt lite RAM? Man bør ha 512, minimum 256. Ubuntu krever litt mer minne enn XP. XP er tross alt fra 2001.

Ubuntu har utviklet seg mye de siste par årene. For to år siden måtte man bruke terminalen bare for å installere programmer. Nå finner man det aller meste fra "Legg til fjern" og "Synaptic", som begge er grafisk brukergrensesnitt for installering av programmer. I tillegg kan man nå, i motsetning for et par år siden, laste ned en .deb-pakke fra for eksempel Opera og dobbeltklikke den.

I stedet for 6.06, ville jeg heller ha brukt Ubuntu 7.04, som kom ut i April (år 7, måned 04). Jeg har ikke trengt å bruke terminalen en eneste gang. :) Du kan også ha både Windows og Linux på PC-en. Installer på hver sin partisjon og installer Linux sist.

Hvis du ser på forsiden av http://ubuntu.com , ser du at Dell nettopp har begynt å selge med Ubuntu. Det kommer forhåpentligvis til Norge om ikke så altfor lenge.

Skrevet

Da jeg prøvde Ubuntu sist så hadde jeg det i tillegg til Windows, sånn at jeg måtte velge hva som skulle starte. Husker det var endel kluss med å skjønne dette med brukernavn og passord og hva som var i rot og hva som var bruker.

Men, det rare var at om jeg brukte Ubuntu og så restartet for å bruke Windows så var Windows-klokka skrudd seg fram (eller tilbake) to timer. Jeg måtte alltid manuelt stille klokka i Windows igjen.

Og så bruker jeg MSN masse. Og det er vel ikke like greit med Ubuntu, eller? Når andre bruker msn og jeg bruker det som "hører" til Ubuntu, så blir det ikke helt likt med smilier og sånt?

Og er Gimp virkelig like greit som Photoshop?

Gjest Ubuntu-bruker
Skrevet

Akkurat det med Photoshop vs. Gimp er ikke jeg den beste til å svare på. Men de som har greie på det, sier at Gimp er veldig tett opp til Photoshop, men ikke helt helt helt på høyde.

Gaim, som følger med Ubuntu, støtter mottak av egendefinerte smilies, men du kan ikke lage selv. aMSN er en annen messenger-klient som skal støtte det meste, utenom winks. Selv liker jeg best de som støtter minst mulig fra MSN, men det er en annen diskusjon. :P

Det med klokka har jeg aldri opplevd, så det kan jeg ikke svare på.

Du får bare prøve det ut, hvis du ønsker det, og se om det er noe for deg. Om du finner ut at det ikke er det, er det i alle fall verdt forsøket. Det er deilig å slippe produktnøkkel, registrering, anti-ditt og anti-datt og reinstallering 4 ganger i året. Men selvsagt skjønner jeg at Ubuntu ikke oppfyller alles krav. ;)

Take it for a spin and enjoy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...