Gå til innhold

Smerter i kroppen. Psykosomatisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sm i litt over en mnd nå. Smerter i ledd, fingre, håndledd, tær, knær, nakken, bekken.Begynte så vidt for tre år siden, kommet periodevis, men aldri så ille som nå. Tåler ikke å fryse, og det virker som regn har en medvirkende årsak. Våknet en natt, med ett håndledd jeg nesten ikke greide å røre på, og det var hovent. Problemer med å gå for langt, for jeg får utrolig vondt i bekkenet og det kjennes ut som jeg til tider stivner i ryggrad og brystkasse.

Røntgen bilder er fine, revmatiske bl.prøver bra.

Slitt mye med depresjoner og angst før, siste to årene har jeg vært helt fin. Greier fint å jobbe, har det veldig bra.

Var hos legen i dag, han mener det kan være at jeg jobber så hardt med å holde meg psykisk bra, at jeg får vondt i kroppen?????

Jeg har det jo så bra som jeg aldri har hatt det? Går til Psykolog jeg har hatt i mange år, en gang i mnd nå. Hun er strålende fornøyd med meg. Forferdelig å føle at jeg ikke blir trodd av legen.

Jeg har vært hos denne legen to ganger. Noen som har vært borte i lignende??

Jeg kjenner kroppen min såpass at jeg vet at dette ikke har med psyken å gjøre.

Dumt å si til en lege at man har slitt psykisk, dessverre, da ser de ingen andre muligheter når man har vondt noe sted.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har dessverre ikke noe godt svar på hva det kan være. Men jeg har et tips til en behandling/utredning du kunne prøvd.

Psykomotorikere er fysioterapeuter som har videreutdannet seg med fokus på helhetlig behandling (se på hele kroppen i en sammenheng) og psykologiske årsaker og innvirkninger på fysikken. De fokuserer også på bevistgjøring av kroppen, at man blir mer bevist på hvor kroppen er i forhold til omgivelsene rett og slett. Litt vanskelig å forklare men man knytter på en måte hodet til kroppen.. Blir kjent med sine fysiske grenser og rett og slett hvor kroppen slutter. ok, det hørtes rart ut men.. men det er en måte å si det på. Trygghet i å vite hvor man er i forhold til omgivelsene.

Mange tar ut følelser som stress eller andre psykiske belastninger i kroppen, f eks spenner seg, puster dårligere fordi de spenner seg, endrer holdning osv. En psykomotoriker kan kanskje se på om det er noe av det du plages med i det daglige som påvirker kroppen din.

Man behøver ikke ha store pskiske problemer for å gå til en sånn altså. Deres helhetlige behandlingsform er like verdifull for personer som sliter med f eks stressrelaterte plager ol.

Endret av siebaeo
Gjest Gjest
Skrevet
Dumt å si til en lege at man har slitt psykisk, dessverre, da ser de ingen andre muligheter når man har vondt noe sted.

Har du ikke mulighet til å oppsøke en annen lege?

Men siden du sier du har slitt med angst/depresjon, har du brukt eller bruker du medisiner? Kan være verdt å se om noen av de kan utløse noe.

Ellers kan kanskje en kiropraktor/naprapat finne ut mer på bekkenet og brystområdet enn det som normalt oppdages på røntgenbilder.

Skrevet

Du er sikker på at det ikke er noe i de legen sier da?

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du forteller...har slitt mye med depresjon og problemer i forholdet til min mann, føler at ting er mye bedre men har slike smerter som du forteller om.. Min lege finner heller ingenting og jeg tror selv det er psykisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...