Gjest Lei av alt Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Jeg orker ingenting og vil bare sove.Jeg har ny eksamen om en uke. Jeg føler meg deppa,alt er meningsløst og alt jeg vil er å sove,surfe på nettet og deretter sove igjen.Hjelp! Jeg vil ut av denne ekle transeaktige tilstanden.Jeg vil våkne og være frisk,opplagt og samfunnsengasjert igjen.Jeg har kort lunte for tiden også og slenger gjerne et glass i veggen dersom jeg blir sinna(gjorde det når jeg var på besøk i barndomshjemmet mitt for en uke siden) Kan noen gi meg et tips om hvordan jeg kommer meg ut av dette? Ikke nevn psykolog eller noe sånt for jeg trenger noen tips som virker fort. Jeg har prøvd vitamintilskudd, og omega3 men det funker ikke på sinnstilstanden min eller på trettheten. Finnes det noen enkle mentale tenikker som ikke er altfor kompliserte? Ikke nevn meditasjon for det vet jeg ingenting om.
Gjest Kira Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Jeg bruker rosenrot, det hjelper meg. Og så tror jeg det er kjempeviktig å ha en regelmessig døgnrytme, og å sørge for å få nok søvn
Miami Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Sett opp en leseplan for hver dag, sørg for jevnlige pauser der du gjør noe helt annet. Gjerne en rask tur i frisk luft. Viktig med et godt og variert kosthold, regelmessige måltider. Og som Kira sier; regelmessig døgnrytme og nok søvn.
Rainbow Brite Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Gi deg selv pauser. Klarer du å lese hjemme? Da kan du lese en time, og sove en time. Sitt litt på internett og så leser du litt igjen. Gå deg en tur og få litt frisk luft. Tenk på noe helt annet. Og så leser du litt igjen. Ta deg tid til å lage ordentlig mat, selv om det er eksamensinnspurt. Helsen din er viktigere, en eksamen kan du ta opp igjen. Gi deg selv litt slack! Du kan også laste ned meditasjonspodcasts fra itunes, da går du inn på itunes store og skriver meditation podcast i søkefeltet. Det er gratis. De varer i rundt 10-15 og du skal bare ligge rolig, puste og følge instruksjonene. Noen av dem er også helt fjerne, så du får deg en god latter. Det hjelper det og! :blunke: Det hjelper faktisk, mest fordi man husker å puste og slapper av i kroppen. Når panikken tar én, spenner man hele kroppen og glemmer ofte pusten, så den blir kort og overfladisk høyt oppe i brystet. Pust langt ned i magen og sakte ut igjen. Det høres kanskje enkelt ut, men det virker. Og det virker akutt. Noe det høres ut som om du trenger :blunke: Og så er det en gulrot, at om en uke, så er du faktisk ferdig. Og selv om det føles ut som om verden revner nå, så vil den se helt annerledes ut om en uke. Du er ikke den første som har hatt eksamensangst, og du er i hvertfall ikke den siste! Men ta hensyn til deg selv og det kroppen og sinnet ditt trenger. Resten er det egentlig ikke så farlig med! Lykke til
razmatazz Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 I det siste har jeg når det er fint vær tatt med meg faglitteratur, et pledd og litt god frukt og sittet ute. Ingenting hjelper på sinnelaget som litt sollys! Ellers synes jeg ofte det hjelper å trene. Kan du ikke planlegge noe ekstra hyggelig for dagen etter du er ferdig med eksamen? Som en liten gulrot du kan se frem til? F.eks. en massasjetime, et restaurantbesøk e.l. som klapp på skulderen? Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 Jeg orker ingenting og vil bare sove.Jeg har ny eksamen om en uke. Jeg føler meg deppa,alt er meningsløst og alt jeg vil er å sove,surfe på nettet og deretter sove igjen.Hjelp! Jeg vil ut av denne ekle transeaktige tilstanden.Jeg vil våkne og være frisk,opplagt og samfunnsengasjert igjen.Jeg har kort lunte for tiden også og slenger gjerne et glass i veggen dersom jeg blir sinna(gjorde det når jeg var på besøk i barndomshjemmet mitt for en uke siden) Kan noen gi meg et tips om hvordan jeg kommer meg ut av dette? Ikke nevn psykolog eller noe sånt for jeg trenger noen tips som virker fort. Jeg har prøvd vitamintilskudd, og omega3 men det funker ikke på sinnstilstanden min eller på trettheten. Finnes det noen enkle mentale tenikker som ikke er altfor kompliserte? Ikke nevn meditasjon for det vet jeg ingenting om. ← Tror det er slik for de aller fleste studenter, stå på det hele er snart over for denne gang også.
Cata Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Selvdisiplin og en dagsplan... Fra klokken 9-14 (for ekesempel) leser du, deretter tar du en pause på et par timer og så leser du videre i et par timer. Så tar du deg fri om kvelden hvis du synes du kan. Og da gjør du hva som helst som du synes er OK. Gå på kino, gå en tur, heng ved PC'n, lei en film, gå på trening.... Det er tross alt bare snakk om en uke så er det over. Mens du leser så ta notater enten du trenger det eller ei. Det gjør det lettere å konsentrere seg og forhindrer at tankene glir over på andre ting. Er det et fag med oppgaver som skal løses så jobb med oppgavene på morgenen og gå over til lesing utover dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå