lidia Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Vi trenger en ny grill, men er litt usikre på hva slags grill vi skal kjøpe. Vi er litt uenige..Jeg vil helst ha en gassgrill, mens samboern vil helst ha vanlig kull-grill. Noen erfaringer, hva er best?
Arkana Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Jeg synes kull er det eneste som er "virkelig grilling", gass og elektrisitet gir absolutt ikke samme smaken. Kullgrilling tar kanskje litt lengre tid, men det er vel verdt det.
Drua Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Kullgrill gir best smak på maten, helt klart. Men, gassgrill er så utrolig enkelt, og er varm nesten med én gang, så det går an å være impulsiv og ha middagen klar om ti minutter. Det beste hadde vel vært å ha begge deler.
Infinity Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Kullgrill gir best smak, men jeg orker ikke det styret lenger, så i år kjøper jeg meg gassgrill.
Gjest bada Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Enig med alle her! Du får tenke over hva du prioriterer: den gode smaken man får fra grilling på kull, eller lettvintheten (og også kontrollen) du får med en gassgrill. Jeg vet forresten at Bent Stiansen foretrekker gassgrill.
lidia Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2007 Takker for svar. Det var det med smaken som samboern også brukte som argument. Men det er jo jeg så må rengjøre den da... Jeg vil ha det som er lettest å rengjøre. Det med at den blir fort varm var et godt poeng! Tar gjerne i mot flere synspunkter:-)
Gjest bada Skrevet 14. mai 2007 #7 Skrevet 14. mai 2007 Jeg er veldig glad i kullgrillet mat, og ville absolutt ha valgt kullgrill. Hvis du imidlertid er ute etter flere gode argumenter for gassgrill, vil jeg si at du får en helt annen kontroll med varmen, da den kan reguleres på et blunk. Og som sagt - Bent Stiansen foretrekker gassgrill (det har han skrevet i boka "Stiansen til hverdags").
Gjest Vampyra Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 (endret) Jeg har aldri forstått det der med at kullgrill gir så godt smak på maten :klø: Jeg tror jeg ville fokusert på hvor usunt tennveskegassene som antagelig trekker seg inn i maten er jeg Vi hadde kulegrill en liten stund, men den ble raskt byttet ut med gassgrill. Jeg hater å måtte vente for å grille. noen ganger griller vi fordi vi plutselig får lyst på pølser eller maiskolber på sommerkveldene, og da er det kjekt å slippe å vente en evighet på varm grill! Jeg synes også det er mye søl med kullet, bytte og styre... Og siden klimaendringer er et hett tema om dagen: Gassgrill er nok en del mer miljøvennlig enn kullgrill! Alle monner drar.... Endret 14. mai 2007 av Vampyra
Arkana Skrevet 14. mai 2007 #9 Skrevet 14. mai 2007 Jeg tror jeg ville fokusert på hvor usunt tennveskegassene som antagelig trekker seg inn i maten er jeg ← Det er mye som er usunt her i verden, tror de fleste spiser betydelig mer usunn mat enn noen kullgrillede måltider i løpet av årets få sommermåneder.
Gjest Vampyra Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Det er mye som er usunt her i verden, tror de fleste spiser betydelig mer usunn mat enn noen kullgrillede måltider i løpet av årets få sommermåneder. ← Men skader det å skrenke inn på det? Mange griller enromt mye i sommermånedene! Vi kan finne på å grille hver eneste dag fra påske til oktober når snøen kommer. Det blir 6-7 måneder det! Om jeg skal innta tennveske hver dag i 6 mnd så er det ganske så skadelig ja!
lidia Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2007 Men disse gassgrillene er jo ganske dyre da, er landmann et bra merke? Disse som var på denne linken kosta jo rundt 5000 kr og oppover. Jeg kunne tenkt meg en litt mindre og ikke så dyr, tror det var landmann den het, den jeg har sett. Jeg gleder meg sånn til grillsesongen, forrige gang vi grilla ( for en uke siden) brukte vi engangsgrill
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 Jeg foretrekker kullgrill, men jeg bruker ikke tennveske. Jeg har kjøpt en elektrisk tenner som legges i kullene. Da tar det ca. 15 minutter før kullet gløder, og den tida tar det å forberede det som skal legges på grillen.
Gjest Vampyra Skrevet 14. mai 2007 #15 Skrevet 14. mai 2007 Vi har den minste webergrillen og den ble solgt til halv pris i vinter flere steder (999.-) Jeg er kjempefornøyd med den! (jeg er oppvokst med store fancy gassgriller siden pappa jobber med gass)
Gjest lazuli Skrevet 14. mai 2007 #16 Skrevet 14. mai 2007 Jeg har som de fleste andre her vært en svoren kullgriller. I fjor fikk vi imidlertid en gassgrill som jeg i grunnen bare gikk og kikket på mens kulegrillen flittig ble brukt. Så hadde det seg sånn at vi en gang hadde gått tom for kull og ble nødt til å bruke den, måltidet var vellykket, og i år har vi ingen kullgrill Jeg syns ærlig talt at maten er like god på gassgrillen, og kommer ikke til å velge kullgrill i fremtiden.
ToveM Skrevet 14. mai 2007 #17 Skrevet 14. mai 2007 Vi har hatt gassgrill de siste årene, og er fornøyd med det, det at det går an å tenne på bare for å grille seg et par pølser eller hamburgere, og så slå av, det nytter ikke med kull
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 15. mai 2007 #18 Skrevet 15. mai 2007 Gass ruler!! Den er varm på få minutter, du slipper å søle rundt med kull både før og etter.. Og ikke minst: du slipper smaken av tennveske. Dersom man skal få bedre mat på kull enn på gass forutsetter det at man ikke bruker tenneveske.. Og det igjen krever sin and å få godt fyr på. Så hos oss er det bare gass som gjelder. Billigere blir det også..
Pasha Skrevet 15. mai 2007 #19 Skrevet 15. mai 2007 I følge smakstester er det ingen forskjell på gassgrill og kullgrill når det gjelder smaken på kjøttet. Selv har jeg en weber silver b gassgrilll (3 brennere.. denne tilsvarer da summit e-310 i år) og er storfornøyd med den. Det er stor priskrig på gassgriller i år og da spesielt weber griller, så den trenger ikke å bli så dyr
Ludvig sin mamma :) Skrevet 15. mai 2007 #20 Skrevet 15. mai 2007 Hvis man griller riktig med kullgrill så får man ikke i seg tennvæske. Først har man i kullet, så spruter man på tennvæske, lar det stå i ca 1 min slik at det trekker inn i kullet. Så tenner man på og lar det brenne i 20 25 min før man har på maten. Da har grillen perfekt temperatur, og tennvæsken er forduftet. Med gassgrill er ting mye raskere og enklere, så jeg går for gass. Men så er jeg skrekkelig utålmodig da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå