Gå til innhold

Koffeing og sjokolde


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Finnes det koffein i sjokolade?

Jeg trodde egentlig ikke det. Men jeg leste det på et nettside og nå er jeg ikke så sikker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det koffein i sjokolade?

Sjokolade lages jo av kakaobønner, ikke kaffebønner. Hvofor tilsetter de da koffein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tilsatt, men opptrer naturlig. Koffein finnes ikke kun i kaffebønnr. Det opptrer også naturlig i bl.a. te og kakaobønner (pluss noen titalls andre vekster).

Endret av Pnin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står både det ene og andre på nettet, men hvis jeg har fått det med meg riktig er det bare litt koffein i kakaobønner. Kakaobønner inneholder større mengder av et stoff som kalles teobromin. De to hører til i samme gruppe stoffer, og påvirker kroppen ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det koffein i sjokolade?

Sjokolade lages jo av kakaobønner, ikke kaffebønner. Hvofor tilsetter de da koffein?

Det er vel ikke tilsatt, men opptrer naturlig. Koffein finnes ikke kun i kaffebønnr. Det opptrer også naturlig i bl.a. te og kakaobønner (pluss noen titalls andre vekster).

Ja, som Pnin sier, så er det ikke tilsatt, det fins naturlig i kakaobønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro sukkerinnholdet har større skyld i om man eventuelt føler seg litt gira etter en sjokolade enn koffeininnholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette var såpass interessant spørsmål at jeg har gravd frem litt mer opplsyninger.

Jeg ringte Nidar. De fortalte at det ikke er koffein i sjokolade men et stoff som lignet veldig og kalles Teobromin. Hun kunne ikke si meg mer om stoffet.

Så jeg lettet mer på nettet og fant på wikipedia.no denne beskrivelsen av stoffet.

"Teobromin (C7H8O2N4) er et kjemisk stimuli som hører til gruppen metyll xanthin alkaloider sammen med koffein og teofyllin. Teobromin stimulerer sentralnervesystemet gjennom å frigjøre efedrin. Teobromin finnes naturlig i kakaobønner. "

Så i min letting etter mer info kom jeg over nettsiden sjokoladeforeningen.no.

På deres nettsider sto det oversik over hva kakaobønner inneholder.

"Kakaobønner inneholder teobromin, C 7H 8O 2N 4, som er nært beslektet med koffein, 1,4–2,5 % i kimen (embryoet) og 0,3-1 % i skallet, samt koffein 0,1-0,8 %. Andre bestanddeler er fett (kakaosmør), 50-56 %, stivelse, 7-17 %, og proteiner. "

Så der sto det at det inneholder koffein og teobramin. Så jeg skrev brev til de og spurte om det er sant at det inneholdet koffein og hvor mye av det. Samt om at de kunne fortelle meg litt mer om Teobromin og om den hadde samme effekt som koffein.

Jeg fikk svar ganske raskt :overrasket: . Og dette svarte de.

"... Kakao inneholder litt koffein. Dermed vil en mørk sjokolade inneholde litt mer koffein enn en lys sjokolade. Hvor mye, vil avhenge både av kakao-typen som er benyttet, og hvor mye kakao det er i sjokoladen.

Jeg viser til følgende hjemmeside der du kan se omtrentlige nivåer for koffein-innholdet i ulike produkter: Som du ser inneholder en melkesjokolade omtrent 1/21-del av det en kopp traktet kaffe inneholder.

http://www.fertility.no/norway/pregnancy/M...cy/Caffeine.jsp

Når det gjelder Teobromin, så har jeg latt meg fortelle at det ikke er like giftig som koffein. Det står litt om forholdet på denne hjemmesiden:

http://www.chokladsajten.com/fakta/..."

Så jeg kikket litt på nettsidene og på den første nettsiden sto det oversikt over hvor mye koffein en sjokolade innholder.

" Omtrent 300 mg koffein eller mindre per dag anses relativt trygt selv under en graviditet, men mange leger anbefaler gravide å fjerne risikoen ved å kutte ut koffein fra kostholdet. Hvis du bestemmer deg for å kutte ut koffeininntaket, bør du begynne med forsiktig avvenning for å unngå ”abstinens”-symptomer som hodepine og tretthet.

Her er en liste over koffeininnholdet i noen vanlige drikker:

Espresso: enkelt, 100 mg

Koke- og filterkaffe: dryppmetode 184 mg; traktemetode 128 mg

Pulverkaffe: 104 mg

Trukket te: 64 mg, andre merker 96 mg

Pulverte: 48 mg

Iste: 33 cl glass, 70 mg

Cola: 33 cl glass, 35 mg

Sukkerfri cola: 33 cl glass, 38–45 mg

Varm sjokolade: 33 cl glass, 6 mg

Mørk sjokolade: halvsøt, 30 gram, 20 mg :)

Melkesjokolade: 30 gram, 6 mg :) "

Så melkesjokolade innholder ganse lite koffein.

På neste nettside sto det følgende om Teobromin.

"Choklad innehåller en mycket liten mängd koffein. Det huvudsakliga stimulerande ämnet är teobromin som inte har lika stark effekt på centrala nervsystemet som koffein har. Det ger en "kick" utan någon av de giftiga effekter som ibland förknippas med koffein. Teobromin och koffein är alkaloider (liksom stryknin, morfin, kokain m fl) av familjen metylxantiner. "

Så da er egentlig teobromin et bedre stoff en koffein og gir samme effekt.

Og alt dette fordi jeg tenkte at jeg må kanskje gi opp sjokolade når jeg blir gravid. :ler: Glad at jeg slipper det. For sjokolade er noe av det beste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...