Tabris Skrevet 14. mai 2007 #21 Skrevet 14. mai 2007 Om innekatter er katteplageri eller ikke hører egentlig ikke hjemme i denne tråden, synes gnålet til Tabris i denne tråden kan klassifiseres som spam. ← Som du kanskje også leste så beklaget jeg og skrev at jeg ikke mente å kuppe i tråden - i tillegg til at jeg også ga TS råd om det hun spurte om. Det var også andre enn meg som sa det samme, men det var kun meg du hang deg opp i. Synes tonen din var unødvendig ekkel og negativ.
la Flaca Skrevet 14. mai 2007 #22 Skrevet 14. mai 2007 Det er altså en betingelse for å kunne få seg katt at man ikke får problemer med huseier. Selv om man har juridisk har rett til å ha katt, kan det være en lang vei til å få besfestet det (gå gjennom rettsapparatet), og hvor skal katten være i mellomtiden da? ← "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. " Ingen har juridisk rett til å ha dyr. Men man kan søke om dispansasjon dersom huseier i utgangspunktet har forbud. Det er huseier som har vetoretten uansett, skulle bare mangle.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2007 #23 Skrevet 14. mai 2007 Så lenge man ikke er til sjenanse for naboer kan man ikke nekte utleier å bruke leiligheten, såframt det ikke er til kriminell virksomhet. Om det blir skader på leiligheten er det noe leietaker må erstatte i ettertid. Jeg har selv drevet med utleie og hatt kontakt med mange andre utleiere, og kan love at det ikke var de som hadde dyr som hadde etterlatt seg mest skader eller generelt var til mest bry. Skal man nekte folk med barn å leie leiligheter, eller nekte dem å få barn, siden det kan bli skader på leiligheten? ← Jeg har sett en leilighet som var skadet etter uforstandig dyrehold. Det luktet utrolig vondt for ikke snakke om hvordan det så ut. Selv om leiligheten var vasket ut av profesjonelt byrå satt lukten i og det var kun nye beboere med deres bruk av leiligheten som kunne drive siste rest av lukt ut, sa de. Så jeg har full forståelse for at utleiere ikke åpner for generell tillatelse av dyrehold, men samtidig må de også føye seg etter gjeldende lover. Det betyr ikke at man ikke skal forsøke, men jeg ville aldri ha tatt inn et dyr uten å avklare det med husvert slik at denne har anledning til å kontrollere at dyreholdet er forsvarlig.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #24 Skrevet 15. mai 2007 Jeg skaffet meg katt i høst i et borretslag og spurte pent og fikk beskjed om at nei, de kan egentlig ikke nekte meg, men man skal si ifra, og blir katten til sjenase for naboer må man kvitte seg med den.. Så hvis det viser seg at naboen er så allergisk at han reagere når han går forbi kan han klage.. Men det er flere som har dyr i borettslaget mitt, en del små hunder og slikt.. Men de skal bæres ut og inne og ikke oppholde seg på borettslagets eiendom i heletatt..
la Flaca Skrevet 15. mai 2007 #25 Skrevet 15. mai 2007 Jeg skaffet meg katt i høst i et borretslag og spurte pent og fikk beskjed om at nei, de kan egentlig ikke nekte meg, men man skal si ifra, og blir katten til sjenase for naboer må man kvitte seg med den.. Så hvis det viser seg at naboen er så allergisk at han reagere når han går forbi kan han klage.. Men det er flere som har dyr i borettslaget mitt, en del små hunder og slikt.. Men de skal bæres ut og inne og ikke oppholde seg på borettslagets eiendom i heletatt.. ← Men det er en bolig du eier selv vel, ikke en du leier?
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #26 Skrevet 15. mai 2007 Om du eier eller leier har vel sjelden noe og si.. Man kan komme opp med en så enkel grunn som at man er deprimert og må ha et dyr der og få legeerklering på det, da kan de fortsatt ikke nekte deg..
rangi Skrevet 15. mai 2007 #28 Skrevet 15. mai 2007 Jeg syns du burde vente med å få deg katt til du bor et sted hvor det faktiske er lov i utgangspunktet å ha katt. Skjønner ikke helt vitsen med å sette igang et helt rabalder der du bor nå, hvis du allikevel skal flytte om et halv år (var det ikke det TS skrev at hun skulle?)
Frey Skrevet 15. mai 2007 #29 Skrevet 15. mai 2007 Tja, dette handler vel først og fremst om normal folkeskikk og å stå for det valget man har tatt tidligere.. For TS kan jo forsåvidt skaffe seg katt med bakgrunn i Emmelinedommen og komme unna med det. Men da viser TS samtidig total mangel på respekt overfor huseier i og med at de faktisk har skrevet under på en leieavtale som presiserer at dyr er uønsket. Men for noen er det kanskje ikke så viktig å stå for det man tidligere har "sagt"?.. Det redelige her er jo å forespørre huseier (man kan gjerne referere til Emmelinedommen) om de kan få tillatelse til å anskaffe katten. Får de nei til svar så bør de vente til de flytter til et sted hvor det er tillatt. Jeg leier selv ut bolig (del av egen bolig) og jeg har restriksjoner på dyrehold selv om jeg har hund selv. Jeg krever også større depositum av de som har dyr kontra de som ikke har med tanke på økt slitasje bl a. Slikt må også TS være forberedt på i såfall. Rangi: jeg har forstått det slik at det ikke er noe flytting på gang, men at i og med at det er rasekatt som skal anskaffes får de ikke denne før til høsten. .
rangi Skrevet 15. mai 2007 #30 Skrevet 15. mai 2007 Frey: Ja, det var bare meg som hadde misforstått. Det var noen som skrev at de regnet med at de skulle flytte til høsten siden TS hadde tenkt å skaffe rasekatt da:) Ellers er jeg enig med deg, Frey. Gjort på riktig måte er det greit å prøve å få tillatelse fra huseier til å ha katt, man bør ikke bare skaffe seg en katt og håpe det beste.
Gjest Pax Skrevet 16. mai 2007 #31 Skrevet 16. mai 2007 (endret) Borettslag (om det er hva dere bor i) har ører, og det finnes alltid en eller annen kjip, gammel dame uten sosialt liv som lever og ånder for opprettholdelsen av regelverket dere har i blokka. Vent med katt. Det kommer til å bli oppdaget, og da får dere - og katten problemer. Endret 16. mai 2007 av Pax
Gjest Tanita Skrevet 19. mai 2007 #32 Skrevet 19. mai 2007 Så lenge det ikke plager de andre beboerne, så er det ingenting i veien for å anskaffe seg katt i borettslag.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #33 Skrevet 26. august 2007 Hør med huseier. Jeg leier og fikk lov av eier å anskaffe katt. Det finnes dyrekjære utleiere der ute, og det kan jo hende dere får lov å holde husdyr. Tror ikke borettslaget kan nekte det, men eier kan.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå