Gå til innhold

Anskaffelse av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare undrer.. Vi har så kjempelyst på en katt men vi bor i en leid leilighet i en stor bygård og det er ikke lov med dyr her.

Vi leier gjennom et eksternt utleiefirma og de er jo aldri i leiligheten her uansett, så sjansen for at de finner ut at vi har en katt her er små. Veldig fristende å gå til anskaffelse av kattunge og skulle de mot formodning komme inn i leiligheten for å foreta en eller annen reperasjon så kan vi jo bare si vi er kattevakt...

Huff, kjipt å ikke være sin egen herre over leiligheten. Noen andre som har tatt sjansen på å kjøpe katt mens man egentlig ikke har lov å ha husdyr??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at du skal vente til du vet at du kan ha katt på en forsvarlig måte.

Gjest Deception
Skrevet

Hvis dere bor i en bygård, har dere dessuten naboer, og de vil nok ikke like at dere går til anskaffelse av katt.

Som forrige innlegger, synes jeg dere bør vente.

Skrevet

Men naboene vet jo ikke om vi har katt eller ikke. Den skal jo være inne. Vi har hatt katt før i blokk og det var ingen "plager" for naboene ved det. En hund lager mye bråk, men ikke en katt...

Skrevet

Hvis dere vil ha katten inne for at naboene ikke skal oppdage det, så vil jeg råde dere til ikke å skaffe dere katt før dere bor et sted hvor den kan få gå ute. Ellers synes jeg dere bør respektere kontrakten dere har skrevet under på, og heller se dere om etter et annet sted å bo hvis dere har veldig lyst på katt. :)

Skrevet

Enig i at dere burde vente med å anskaffe dere katt til dere bor et sted der det faktisk er lov. Tror ikke det er noe problem for naboene å finne ut at dere har katt, mine visste iallefall det ganske fort etter at jeg skaffa meg katt da jeg bodde i bygård (vi hadde lov til å ha katt da.)... I værste fall kan de klage til huseieren og kreve at dere kvitter dere med katten.

Skrevet

Selv om katten er inne, blir den lett "oppdaget" av naboer - den må vel f eks få lov til å kikke ut av vinduet?

Og hva med kattesanden? Kattematbokser osv som sikkert synes i søppelkasser.

Skjønner godt frustrasjonen din, men jeg hadde nok ventet til jeg eventuelt flyttet før jeg hadde gått til anskaffelse av katt - både fordi kontrakten er i mot dyrehold - og fordi jeg synes katter skal få lov til å være ute.

Skrevet

Jeg skal love deg at jeg hadde "sladret" på dere dersom jeg oppdaget at dere hadde skaffet dere husdyr, og da spesielt katt, uten tillatelse. Grunnen er at den dagen dere flytter ut kan det være en allergiker som flytter inn, og katteallergener kan sitte i leiligheten i åresvis etter at katen er borte.

En annen ting er at jeg mener at innekattehold er dyremishandling, og jeg er tilbøyelig til å lure meg til å slippe stakkars innestengte pusen ut i friluft.

Skrevet
Skjønner godt frustrasjonen din, men jeg hadde nok ventet til jeg eventuelt flyttet før jeg hadde gått til anskaffelse av katt - både fordi kontrakten er i mot dyrehold - og fordi jeg synes katter skal få lov til å være ute.

En annen ting er at jeg mener at innekattehold er dyremishandling, og jeg er tilbøyelig til å lure meg til å slippe stakkars innestengte pusen ut i friluft.

:klappe: Er så enig, så enig.

Skrevet

Vi kommer ALDRI til å skaffe oss noen utekatt uansett hvor vi bor. Vi har alltid hatt innekatter og det er deilig å vite at de er fri for skitt og lort som kommer utenfra, og kattene våre har ikke tatt skade av å være innendørs. Så issuet vårt er hvorvidt vi skal skaffe oss kattepus nå eller senere. Jeg tipper det ikke blir før til høsten uansett, da vi skal bestille rasekatt.

Skrevet
. Så issuet vårt er hvorvidt vi skal skaffe oss kattepus nå eller senere. Jeg tipper det ikke blir før til høsten uansett, da vi skal bestille rasekatt.

Regner med at dere flytter til høsten?

Jeg synes ingen som har usikre boforhold bør anskaffe seg katt. Finn dere en leilighet hvor utleieren ikke har gyldig grunn til å si opp leieforholdet pga katten.

Skrevet
Vi kommer ALDRI til å skaffe oss noen utekatt uansett hvor vi bor. Vi har alltid hatt innekatter og det er deilig å vite at de er fri for skitt og lort som kommer utenfra, og kattene våre har ikke tatt skade av å være innendørs. Så issuet vårt er hvorvidt vi skal skaffe oss kattepus nå eller senere. Jeg tipper det ikke blir før til høsten uansett, da vi skal bestille rasekatt.

Beklager, ikke meningen å kuppe tråden. Jeg synes fortsatt dere bør respektere kontrakten dere har skrevet under på.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet du hva som er grunnen til at kattehold er ulovlig? Det er fordi at en husvert som tillater dyrehold ikke vil få fem flate øre igjen på forsikringen dersom dyret ramponerer leiligheten. F.eks. hvis du mishandler katten eller lar den være alene slik at den driter ned hele leiligheten og de må vaske den eller leie inn byrå til å gjøre det så må de altså dekke denne kostnaden selv.

Dessverre finnes det ikke noe sertifikat som sier at din katt ikke kommer til å gjøre sånt, eller at du som leietaker er en fantastisk katteelsker. Dermed gjør husverten det tryggeste og det er å ikke tillate dyrehold.

Hadde jeg vært din husvert og oppdaget katt (enten du passet den eller hadde den selv) så hadde du blitt kastet ut pga brudd på husleiekontrakten. Du skal ikke se bort fra at naboene dine har samme syn på saken og ville angitt deg uten å blunke.

Skrevet

Utleier har egentlig ikke lov å nekte dere å ha dyr, så juridisk sett kan du bare drite i det punktet i kontrakten. Men dersom du ønsker å opprettholde ett godt forhold til utleier kan det jo lønne seg å følge det. Men det vil altså ikke kunne få noen konsekvenser for det å bryte dette punktet, med mindre det kan dokumenteres at katten er til bry for naboene dine.

Skrevet

Ja, veldig hyggelig for den leietakeren som overtar på et senere tidspunkt og tilfeldigvis har katte-allergi. Vedkommende får selvfølgelig beskjed om at det aldri har vært dyr i leiligheten. Allergener sitter i huset lenge. Aldri i verden om jeg hadde hatt samvittighet til det.

Skrevet
Utleier har egentlig ikke lov å nekte dere å ha dyr, så juridisk sett kan du bare drite i det punktet i kontrakten. Men dersom du ønsker å opprettholde ett godt forhold til utleier kan det jo lønne seg å følge det. Men det vil altså ikke kunne få noen konsekvenser for det å bryte dette punktet, med mindre det kan dokumenteres at katten er til bry for naboene dine.

Jo da, utleier har full rett til å nekte husdyr på sine eiendommer. Det er noen spesielle regler i forbindelse med dette, så vidt jeg husker, men i utgangspunktet har utleier full rett til dette.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Et minimumskrav ved anskaffelse av dyr er vel at man kan ha dem (lovlig!) der man bor.

Selv bor jeg et sted jeg absolutt har lov til å ha dyr, men velger likevel å ikke ha det, da livet mitt ellers ikke ligger godt nok til rette ennå. Det er bedre å vente litt lenger enn å kompromisse dyrets leveforhold.

Skrevet

Hvis jeg var deg, så ville jeg skrevet et brev til utleier og søkt om dere kunne ha katt selvom det i utgangspunktet ikke er lov.

Når jeg fikk katten min for snart 8 år siden, var det egentlig ikke lov til å ha dyr i den bygården der jeg leide leilighet, men når jeg spurte pent så fikk jeg lov likevel..

Selvom katten er innekatt, så kan det godt tenkes at naboer etc. hører at dere har katt. Vår katt er for eksempel veldig glad i å mjaue når vi står ute i gangen og han venter på at vi skal låse opp og komme inn.. Det er veldig kjedelig om dere plutselig kommer i en klemme der dere enten må flytte eller gi bort katten.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det ser ut som jeg tok feil og at det er kommet nye regler og lover:

http://www.dbth.no/Nektes%20katt.htm

http://home.no.net/huskatt/emmelinedommen.htm

Dette er hva loven sier:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

- - -

Jeg vil imidlertid på det sterkeste advare mot å gjøre det uten å avtale med huseier. Se den andre linken min om det - http://home.no.net/huskatt/emmelinedommen.htm

Skrevet

Emmelinedommen som det ble linket til her er i aller høyeste grad aktuell. Den gjaldt en borettslagsleilighet, altså et leieforhold. At den gikk helt til høyesterett skyldes at den er så prinsipiell viktig: hvor mye kan huseier bestemme hva som foregår inne i en leilighet? Borettslag (som utleiere) har tradisjonelt kunne lage altfor vidtgående regler for beboerne sine, noe som utviklet seg i tråd med en likhets- og enrettingstankegang. I dagens samfunn er ikke dette noe vi vil la enkeltindividet måtte utsettes for. Bestemmelsen i husleien befester dessuten dette.

For hvordan kan det å ha en katt inne i en leilighet være plagsomt for naboer? Argumentet om allergi kan jeg ikke skjønne skal kunne være holdbart i så måte, hvis man er så hyperallergisk må man nesten bli en "bubble-boy".

Så lenge man ikke er til sjenanse for naboer kan man ikke nekte utleier å bruke leiligheten, såframt det ikke er til kriminell virksomhet. Om det blir skader på leiligheten er det noe leietaker må erstatte i ettertid. Jeg har selv drevet med utleie og hatt kontakt med mange andre utleiere, og kan love at det ikke var de som hadde dyr som hadde etterlatt seg mest skader eller generelt var til mest bry. Skal man nekte folk med barn å leie leiligheter, eller nekte dem å få barn, siden det kan bli skader på leiligheten?

Når dette er sagt vil jeg på det sterkeste fraråde TS å få seg katt uten å avklare dette med huseier. Det er ikke nødvendig å få et dårligere forhold til vedkommende enn nødvendig. Men du kan samle sammen dokumentasjon på at du faktisk har jussen på din side (husk at en høyesterettsdom har veldig sterk presedens).

Om innekatter er katteplageri eller ikke hører egentlig ikke hjemme i denne tråden, synes gnålet til Tabris i denne tråden kan klassifiseres som spam.

Det er altså en betingelse for å kunne få seg katt at man ikke får problemer med huseier. Selv om man har juridisk har rett til å ha katt, kan det være en lang vei til å få besfestet det (gå gjennom rettsapparatet), og hvor skal katten være i mellomtiden da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...