loppelure Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 har datter på 15 som sårt ønsker å legge på seg. hun er 158 høy og veier 40 kg. hun driver ikke med noen form for idrett men er sunn og frisk. hun spiser mye men klarer ikke legge på seg og nå er hun fortvilet fordi hun får daglig kommentarer om hvor tynn hun er. dette fra andre venner... hva kan hun gjøre?
loppelure Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2007 tenkte jg ikke på. kan vi prøve. tusen takk
Tusseline Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Hva betyr "mye"? Jeg har slitt med det samme, og hevdet også at jeg spiste mye. Det hadde seg slik at jeg egenlig spiste alt for lite i forhold til hva som var optimalt, men jeg var ikke oppmerksom på det selv. Spiser hun nok sunt fett? Det er kaloririkt og veldig sunt.
Gjest Frysepulver Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Jeg tror jeg ville gjort mye annet før jeg proppet en tenåring i vekst full av hormoner... Jeg er også tynn (alltid vært det), 167 cm. høy og veier mellom 48 og 50 kg, alt ettersom. Jeg spiser dagen lang, men går ikke opp i vekt uansett. Jeg har vel bare forsonet meg med at det er slik jeg er (og gruer meg til den dagen jeg går opp 40 kg i et svangerskap slik min mor gjorde ). Trening er sikkert ikke dumt - det har vel alle godt av. Men ettersom hun er så ung bør hun vel begynne på en eller annen organisert idrett, mange treningssentre nekte så unge jenter/gutter å trene der. Sjekk hos legen om hun får i seg det hun trenger og be om hjelp til en kostholdsplan (her kan sikkert også helsesøster være behjelpelig). Selv har jeg vært hos ernæringsfysiolog på Riksen to ganger for å få noen matråd, men det har vært i altfor generelle vendinger for min del (jeg var ute etter "spise to slike brødskiver med sånn pålegg da" osv., noe jeg ikke fikk). I farten husker jeg ihvertfall at Biola med blåbær var en av de tingene jeg ble anbefalt.
Saeria Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Jeg var også den tynne tenåringen. Den som folk tillot seg å kommentere at var SÅ TYNN! Disse kom særlig fra andre tenåringer. Jeg er 1,60 høy og var ca 43 kg. Mora mi var også tynn som ei sild gjennom hele ungdomstida, så jeg fikk det nok fra henne. Jeg var aktiv, dog ikke organisert etter fylte 15. Jeg syklet mye, gikk og var generelt mye ute med venner. Jeg kunne spise alt jeg orket, og apetitten min var god, uten at jeg la på meg et gram. Mora mi er fra den generasjonen som serverer husmannskosten de lærte å lage på husmorsskolen. Ikke slankemat for å si det sånn. Heldigvis hadde jeg ei tynn og høy venninne som også fikk slengbemerkninger etter seg, så vi allierte oss litt og vi kunne prate sammen om hvor lite gøy det var å oppleve dette. Bare det å ha noen å prate med gjorde alt lettere. Vi spurte sågar om hvorfor det var greit å kommentere oss som var tynne når det er galt å kommentere de som er overvektige og da fikk vi noen flaue fjes i retur. Rådene om å ta en tur til legen, begynne organisert trening er nok gode. P-piller ville jeg ikke gitt henne. Å stappe i seg hormoner er ikke bra. Selv har jeg slitt med bivirkninger av p-piller og jeg tåler faktisk ikke kunstig østrogen. Det gikk mange år før legen fant ut av dette. Er hun ikke seksuelt aktiv, så har en ikke behov for prevensjon. Har hun en eller flere gode veninner hun kan betro seg til og som hun virkelig kan stole på? Kanskje de vil være med henne å trene. Kanskje et treningssenter faktisk vil ha henne hos seg og de har sågar kanskje gode veiledere som kan anbefale og fraråde henne enkelte typer trening? Snakk med lege, hør med et treningssenter, hør med dattera di om hun kunne tenke seg å ha en fritidsaktivitet? Hos meg var ridingen mitt fristed til jeg var 15. Jeg var fortsatt tynn, men hestene kommenterte ikke meg. Ei heller ridelæreren. Jeg hadde en sunn kropp, fikk sterke armer, bein og rygg av å ri og stelle med hester. Etter fylte 20 begynte jeg å legge på meg, og nå er jeg ikke lenger undervektig, men normalvektig. Håper dere finner en løsning på dette og at dattera di får det bedre. Det er nemlig ikke gøy når "alle" skal mene noe om kroppen din, selv om det langt i fra er deres sted å mene noen ting som helst. Endret 13. mai 2007 av Saeria
Gjest Eir Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Jeg tror jeg ville gjort mye annet før jeg proppet en tenåring i vekst full av hormoner... ← Samme her, hormonell prevensjon til tenåringer er vel strengt tatt ikke anbefalt, og da ser jeg ingen grunn til å bruke det så lenge de ikke er seksuelt aktive. I tillegg er det også en myte at man legger på seg av p-piller, det som skjer er at de øker apetitten, og man dermed spiser mer. Så da ville jeg heller funnet andre måter å øke apetitten på, som feks fysisk aktivitet. Og mange 15-åringer er tynne, uansett hvor mye de trener og spiser, så jeg synes heller man skal fokusere på å lære henne å drite i folks kommentarer, så lenge hun er sunn og frisk. Mest sannsynlig vil vekten hennes jevne seg ut, innen hun er ferdig med puberteten, og om den ikke gjør det er hun vel av de som er høye og tynne, og da bør hun bare akseptere det først som sist.
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Din datter har en BMI på ca 16. Dette regnes som undervektig (normalen er 18-25). Dette er imidlertid for voksne mennesker. Personlig synes jeg din datter er for ung til å trene med vekter. En er ikke helt utvokst når en er 15. Derimot kan styrketrening med kroppen som belasting være tingen, sammen med en kostholdsplan. Det er enkelte mennesker som rett og slett ikke liker enkelte råvarer (som feks kjøtt/fisk) som inneholder mye proteiner. Da kan det være aktuellt med kosttilskudd, helst i samråd med ernæringsfysiolog. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og evt fått en henvisning til en ernæringsfysiolog eller kostholdsekspert. Jeg vil påstå at det er mye vanskeligere å gå opp i vekt enn å gå ned. Og det er ingen hensikt for din datter å spise usunt for å legge på seg fett. Dette gjør ingen annen nytte enn å ødelegge kroppen. For å oppsummere: Trening+Kosthold
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå