fil Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 For en stund siden kom en dame på døra og ville selge blomster til inntekt for en organisasjon som gikk under navnet "Nei til narkotika". Har aldri hørt om organisasjonen så jeg spurte hvordan organisasjonen var organisert og hvordan de jobbet. Det kunne hun ikke svare på. Jeg støtter selvfølgelig seriøse organisasjoner som bekjemper narkotika, og jeg vet at Lions har en aksjon som også heter "Nei til narkotika". Var inneom sidene til "Nei til narkotika", men det var lite av opplysninger hva de drev med, stort sett bare om hvordan man kunne selge blomster for dem. Noen som har kjennskap til dem?
liv Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 De hadde i allefall et ungdomsblad og ungdomsforeninger rundt om i landet tidligere. Var medlem som ungdom
Gjest Eir Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Jeg ville ikke støttet dem. Hadde kjennskap til dem for noen år siden, og min erfaring er at de ikke gjør noe som helst annet enn å samle inn penger, og de har sluttet med det forebyggende arbeidet de holdt på med i starten. De har heller ingen ungdomsforening, og de ble ikke stiftet før på midten av 90-tallet, tror det må være "Ungdom mot Narkotika" eller "Folkeaksjonen mot hasj" du tenker på der.
Gjest Frysepulver Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Jeg forsøkte å melde meg inn i UMN (Undom Mot Narkotika) da jeg var yngre. En heseblesende tenåringsgutt svarte telefonen på en "kul" måte og lovte å sende nødvendige papirer. Jeg hørte aldri noe fra de etter det og akter ikke å melde meg inn der noen gang, ei heller støtte de med penger.
fil Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2007 Takk for svar. Skulle nok ikke kjøpt blomster av damen, nei.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 (endret) Takk for svar. Skulle nok ikke kjøpt blomster av damen, nei. ← Det har jeg også gjort, men vet ikke hva pengene gikk til. Nå har jeg googlet litt og det ser da ut som at de driver en del forbygende arbeid. http://www.neitilnarkotika.com/info_narkotika.html Endret 13. mai 2007 av Bellatrix
Gjest Eir Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Hvem som helst kan da skrive på en webside at de driver forebyggende arbeid... Jeg kjenner folk som har jobbet i organisasjonen, og ifølge dem er det så som så både med det oppsøkende arbeidet, og utgivelsen av aviser.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. mai 2007 #9 Skrevet 13. mai 2007 Hvem som helst kan da skrive på en webside at de driver forebyggende arbeid... Jeg kjenner folk som har jobbet i organisasjonen, og ifølge dem er det så som så både med det oppsøkende arbeidet, og utgivelsen av aviser. ← Ok. Jeg vet ikke så mye, men jeg husker jeg kjøpte blomster og da savnet jeg en brosjyre med litt info. Jeg ser stadig at de samler inn penger, men hører ikke no utenom.
LaraCroft Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 Ja det er ikke lett med alle organisasjonene som finnes her ute.... men her er en link med noe av det samme....man må bare støtte de riktige som faktisk driver forebyggende arbeid, for det hjelper...bare vanskelig å finne dem.... nei til narkotika
fil Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2007 Finnes det noen måte man kan "sile ut" slike useriøse organisasjoner på. Kan man feks spørre om de har polititillatelse til å selge blomster. Hvis så, får hvem som helst av organisasjoner tillatese til slikt?
Gjest Eir Skrevet 13. mai 2007 #12 Skrevet 13. mai 2007 Å sile ut seriøse organisasjoner krever litt arbeid, dersom man ønsker å være helt sikker. Noen organisasjoner har årsberetninger ol liggende ute på nettet, disse går det an å lese, og forsøke å etterprøve om det de oppgir at pengene går til stemmer, ved å foreta noen stikkprøver og kontakte de pengene angivelig skal ha gått til. Feks er det mange av disse mot-narkotika organiasjonene som hevder at de holder kurs på skoler. Da skal du kunne få en liste over hvor de har vært det siste året, også kan du feks ringe noen tilfeldig utvalgte av disse, og høre om de har vært der, og hva de synes om opplegget. Hvis organsiasjonene ikke har slikt liggende offentlig, kan du be om å få kopi av aktivitetsrapporter ol, og etterprøve dem på samme måte. Prøver de å vri seg unna dette ville jeg også blitt skeptisk.
fil Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 14. mai 2007 Å sile ut seriøse organisasjoner krever litt arbeid, dersom man ønsker å være helt sikker. Noen organisasjoner har årsberetninger ol liggende ute på nettet, disse går det an å lese, og forsøke å etterprøve om det de oppgir at pengene går til stemmer, ved å foreta noen stikkprøver og kontakte de pengene angivelig skal ha gått til. Feks er det mange av disse mot-narkotika organiasjonene som hevder at de holder kurs på skoler. Da skal du kunne få en liste over hvor de har vært det siste året, også kan du feks ringe noen tilfeldig utvalgte av disse, og høre om de har vært der, og hva de synes om opplegget. Hvis organsiasjonene ikke har slikt liggende offentlig, kan du be om å få kopi av aktivitetsrapporter ol, og etterprøve dem på samme måte. Prøver de å vri seg unna dette ville jeg også blitt skeptisk. ← Blir mye arbeid når de står der og venter ved døra. Får heller ta klassikeren om at man beklageligvis ikke har kontanter (noen som også ofte stemmer) .
Gjest Eir Skrevet 14. mai 2007 #14 Skrevet 14. mai 2007 Står de på døra pleier jeg bare å si at jeg ikke støtter organisasjoner jeg ikke vet hva driver med, men hvis de har noe info å legge igjen kan jeg eventuelt sjekke det ut til en gang jeg har noe penger til overs.
LaraCroft Skrevet 14. mai 2007 #15 Skrevet 14. mai 2007 Står de på døra pleier jeg bare å si at jeg ikke støtter organisasjoner jeg ikke vet hva driver med, men hvis de har noe info å legge igjen kan jeg eventuelt sjekke det ut til en gang jeg har noe penger til overs. ← Ja dette er en grei fremgangsmåte, som ikke heller er totalt avvisende.... Er jo ikke akkurat det morsomste å gå fra dør til dør...
fil Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2007 Står de på døra pleier jeg bare å si at jeg ikke støtter organisasjoner jeg ikke vet hva driver med, men hvis de har noe info å legge igjen kan jeg eventuelt sjekke det ut til en gang jeg har noe penger til overs. ←
Pemille Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Vil bare si at Ungdom mot narkotika er en bra organisasjon! Kjenner mange som er medlemmer der, og vet at de gjør masse bra. Nei til narkotika kjenner jeg ikke til. Uansett synd når useriøse organisasjoner ødelegger for de som er seriøse!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå