Gå til innhold

Hvordan få valpen stueren


Iskvinnen

Anbefalte innlegg

Vi har en valp på 12 uker som stort sett ikke gjør annet enn å tisse og bærsje inne. Jeg vet selvfølgelig at jeg må regne med at det tar tid å få henne rein. Er det noen her inne som har gode tips til hvordan vi kan venne henne til å bli stueren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass og følg veldig godt med valpen. Ta den med ut MED EN GANG etter( og vær sammen med den) den har sovet, spist og lekt med noe inne. Veldig,veeldig viktig å ta den med ut hver eneste gang!!!! Prøv så godt du kan å få dette til en vane. Med en gang vil si med engang( ikke etter 1-2 min. da kan d være for sent)

Når hunden gjør fra seg ute, skryt veldig av den i det den tisser. Sett gjerne ord på det som: Flink å tisse, gi gjerne en godbit.

I tilvenningsfasen er det også lurt å ta bort alle matter og tepper da disse ofte er "bedre" å tisse på en på bare gulvet.

Hvis uhellet er ute, og man ikke får valpen fort nok ut etter at den eks. har sovet, lat som ingenting, bare vask dette bort. For all del, ikke gi hunden skjenn, ikke gi den noe oppmerksomhet i det hele tatt. Bare vask det bort.

Jeg har hatt 2 valper og har vært veldi påpasselig med å ta de ut, gi ros. Begge ble husreine veldig fort med denne metoden, tror det kun var 2 ulykker inne med hver av dem.

Dette klarer du, lykke til!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med innlegget over:) Jeg har også hatt flere valper, og det har gått veldig greit å få dem husrene slik Morild25 beskriver. I tillegg kan det være en god ide å venne valpen til å sove i bur om natten, det er veldig sjelden at en valp gjør fra seg på soveplassen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være hensiktsmessig å slippe valpen ut til ett bestemt sted, slik at den assosierer denne plassen med tissing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Endlessly. Du kan også si "tiss" hver gang valpen tisser, så lærer du den å tisse på kommando. Det er et lurt triks som venninna mi har lært sin hund, og som jeg skulle ønske min kunne også... Veldig kjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Vi brukte lang tid på å få vår hund ren. Han bæsjet aldri inne, men hadde tisseuhell ganske lenge, særlig på natten. Jeg brukte også metoden som beskrevet over, itillegg til å legge en avis ved døra (vi har kjøkkendør ut i hagen, som er hundens utgang). Da skjønte han at han skulle gå til døra når han skulle tisse, også på natten. Ofte pep han, men det var ikke alltid jeg rakk ned for å åpne før uhellet var ute. Jeg innbiller meg at han skjønte at han skulle ut, men klarte simpelthen ikke å holde seg. Jeg husker jeg vasket gulvet for tiss siste gang 18. mai, og han er født 26. desember! De siste månedene var det bare en sjelden gang, men det var hektisk mens det stod på. Jeg hadde endelig fått sønnen min til å sove rundt, så skulle jeg opp med et bikkjebeist i stedet. :ler:

Jeg har også hørt at det er forskjell på tisper og hannhunder. Hannhunder er tregere med å bli rene, men når de først er det, har de full kontroll på grunn av at de markerer så mye og må øve opp blæren. Men jeg vet ikke om det stemmer.

Nå skal vi få en hund til, men den er heldigvis halvannet år og ren. Da slipper vi det styret.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at hun tisser mer enn normalt også. I kveld tisset hun inne klokk2105. Klokka 21.30 sa jeg til samboeren at vi skulle ta henne ut. Vi rakk ikke å hente henne før hun tisset på gulvet igjen. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikkert ikke noe galt med henne, men for sikkerhets skyld hadde jeg tatt en tur til dyrlegen og sjekket om hun har urinveisinfeksjon, da dette er ganske vanlig hos valper.

Ellers må du bare ta tiden til hjelp. Jeg har hatt to valper i hus i løpet av de siste årene og begge brukte skrekkelig laaang tid for å få de 100% stuerene. Men det går til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var mange gode løsninger, men jeg føler at de ikke passer akkurat på vår situasjon. Hunden vår er 11 måneder nå og det er ingen problem med tissing inne. Heller ikke om dagen er det noe problem. Om natten derimot har ho lagt lagt seg til vanen med å tisse både en og to ganger. Har prøvd å stå opp midt på natten for å lufte henne og så flytte tidspunktet lengre og lengre fram mot morgenen. Dette er under utprøving, men det ser ut til at det blir en langvarig kamp. Finnes det andre metoder som kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Begge mine hunder kan "gå på do" på kommando. Hvis dem må da.....

Veldig lurt å lære valpen å ligge i bur om natta. Jeg gjorde dette med min siste hund. Dette hjalp mye ved at hunden ikke fikk sjangs å gå på do eller herje når den ikke skulle det. Hunder lærer mye ved at du unngår å la dem få gjøre ting. F. eks ta bort alt du ikke vil hunde skal tygge på som valp, da vil den antakelig ikke begynne som voksen heller.......

Min hund elsker buret nå og er 4 år. Buret bruker jeg masse på agility og lp stevner og av og til har jeg buret inne. Nå er døra oppe og hunde legger seg frivillig inn fordi den føler seg trygg der :)

Ellers er jeg enig med de andre innleggene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begrense tilgangen på vann på kveldstid slik at det ikke er så mye som skal ut.

Hunden får lite vann sammen med tørrfor på kvelden og hun drikker heller ikke etter det. Hun ligger også i bur og synes det er en trygg og god plass å oppholde seg både på natt og dagtid. Det er ikke de store mengdene som kommer om natten, ofte bare ein liten skvett og jeg tror ikke det er fordi hun ikke kan holde seg. Det er rett og slett en vane hun har fått. Å kunne bryte denne vanen, det er det som er den store utfordringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvorfor ikke ta valpen ut enda oftere?sånn er det di første mnd med valp,en føler at en bare går rund å roper nei og er ute å tisser med di bestandig:)men det kan være valpen har urinveisinfeksjon og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Annie_*
Hvorfor ikke ta valpen ut enda oftere?sånn er det di første mnd med valp,en føler at en bare går rund å roper nei og er ute å tisser med di bestandig:)men det kan være valpen har urinveisinfeksjon og
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest

heisann.

Vi har en dvergpuddel på ca 8mnd som gjør ifra seg inne. har prøvd det meste av disse metodene,men ser ikke ut til at dette funker så bra. Hun gjør ifra seg ute også,men ikke alltid. mange ganger venter hun til vi kommer inn å så gjør hun ifra seg inne rett foran nesen på oss. hun sier ikke ifra når hun må på do. Hun kaster plutselig rompa ned å tisser eller bæsjer. det finnes ikke en lyd fra henne.

de gangene hun gjør det så bærer vi henne ut å tørker stille å rolig opp, er selfølgelig ikke alltid det blir gjort slik. har prøvd å gnu snuten i tisset, hun har fått sjenn,hun blir løftet ut. å når vi står sammen med henne ute å hun tisser,så får hun ros for det, å hun logrer som at hun skjønner at hun har gjort noe rett,men det nytter ikke..

Hva skal vi gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har prøvd å gnu snuten i tisset, hun har fått sjenn,

Himmel, er det fortsatt folk som gjør slikt?! Dette har absolutt ingen effekt. Det vil ha motsatt effekt - hunden kan bli redd og usikker, og kan faktisk heller gjemme seg bort eller forsøke å gjøre fra seg så stillferdig som mulig for ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Først ville jeg sjekket at den ikke har noen fysiske problemer, så som urinveisinfeksjon eller annet som gjør at hunden ikke har helt kontroll på blæren selv. Hvis alt er ok, så ville jeg gått tilbake til start og behandlet den som om den var en liten valp. Ta den ut rett etter den har spist, sovet og vært aktiv. Gå til samme sted i hagen hver gang, slik at dere får rutine på det. Og for all del - la ulykker inne forbigås i stillhet!

Bur om natten vil jeg ikke anbefale til noen. Det sier seg nesten selv at det må være svært ubehagelig å ligge tissetrengt i timevis i et bur, med valg om å holde seg i flere timer eller å tisse seg ut.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Himmel, er det fortsatt folk som gjør slikt?! Dette har absolutt ingen effekt. Det vil ha motsatt effekt - hunden kan bli redd og usikker, og kan faktisk heller gjemme seg bort eller forsøke å gjøre fra seg så stillferdig som mulig for ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Først ville jeg sjekket at den ikke har noen fysiske problemer, så som urinveisinfeksjon eller annet som gjør at hunden ikke har helt kontroll på blæren selv. Hvis alt er ok, så ville jeg gått tilbake til start og behandlet den som om den var en liten valp. Ta den ut rett etter den har spist, sovet og vært aktiv. Gå til samme sted i hagen hver gang, slik at dere får rutine på det. Og for all del - la ulykker inne forbigås i stillhet!

Bur om natten vil jeg ikke anbefale til noen. Det sier seg nesten selv at det må være svært ubehagelig å ligge tissetrengt i timevis i et bur, med valg om å holde seg i flere timer eller å tisse seg ut.

Signer!

Skjønner ikke hvorfor i allverden noen stapper nesa til bikkja i sitt eget piss.. Om ungen din begynner å bli potte-trent og tisser i buksa, stapper du buksa i trynet på ungen da? Nei, du vasker buksa, og prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å gnu snuten i tisset, hun har fått sjenn,hun blir løftet ut.

Herligheten da! Skaff deg mer info om hundehold! Det du gjør er direkte dyreplageri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Herligheten da! Skaff deg mer info om hundehold! Det du gjør er direkte dyreplageri!

Nå skal det sies at vi testet dette med tanke på at alt det andre ikke har fungert. Dyreplageri? Vel , de gamle sverger til metodene med fysisk straff og sjenn , hvorpå dette har sett ut til og fungere.. Da vil jeg også tro at når hunden gjør noe godt , så får den rikelig og om ikke mer ros.

Dette er ikke noe vi har gjort\gjør hele tiden. Senest igår satte hunden seg ned rett ved oss og tisset på gulvet. Vi tok hunden og bærte den ut mens hun tisset , og vi fikk en stripe med tiss og tørke opp. Slapp hunden inn igjen,hvor hun springer på loftet og bæsjer på matta mens vi lager mat (istede for og gjøre sitt ute mens hun først var ute) , Dette ser vi ikke for senere på kvelden og gjør ikke noe annet enn og tørke opp i all stillhet. Senere sitter min samboer oppe og ser tv , også setter hunden seg 30cm unna henne og tisser! Hun kommer ned med hunden og tar henne ut..

Altså , dere må skjønne at dette begynner og bli veldig strevsomt. Vi kan være ute lenge , hvor hun bare springer og tøver. Kanskje tisser hun , men da får vi bæsjen inne. Bæsjer hun ute , kan vi være HELT sikkre på at hun tisser inne!

Ikke sitt og si at vi driver med dyreplageri når dere ikke kjenner hele historien. Fysisk straff har kanskje blitt prøvd 2-3% av gangene.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...