Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Piper
Skrevet
Jeg må helt seriøst vekke samboern min så jeg tror det er veldig individuelt :P

Drar jeg på jobb før han, jeg drar da ti på halv ni og han kvart på ni så må jeg faktisk passe på at han er oppe av senga før jeg drar, eller at kattene har blitt skikkelig kosete slik at de vekker han, ellers ligger han der når jeg kommer hjem..

Da hadde jeg latt han ligge der, for der går grensen min for hva jeg tar på emg av ansvar. Lurer på hva de på jobben sier, når han stadig vekk ikke kommer på jobb. Om han jobber da

Jeg står opp med mine barn, og de er 14 og 12 år. Men det er fordi jeg skal på jobb selv, og jeg syns det er greit at de får en rolig start på dagen. Men jeg står ikke opp i sommerferien når 14 åringen skal jobbe, for da får han fint klare seg selv. De må lære å ta ansvar også

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fra skolestart.

Jeg så som regel ikke mine foreldre før jeg gikk på skolen om dagen.

Det gikk helt fint.

Så flott at du var så selvstendig. Er mange barn som trenger og bli mer selvstendige og ikke sys puter under armene på.

Skrevet (endret)

Kan det tenkes at disse samboerne som blir vekket av kjærestene nå hadde mødre som vekket dem om morgenen helt til de flyttet ut..?

Når man begynner på videregående så synes jeg man burde kunne ta ansvar for å stå opp selv. Å klare å stå tidlig er helt nødvendig som voksen. Tror man gjør en bjørnetjeneste for barnet hvis man bare forskyver problemet til en eventuell kjæreste kan ta over den rollen.

Endret av Merneith
Gjest Piper
Skrevet
Fra skolestart.

Jeg så som regel ikke mine foreldre før jeg gikk på skolen om dagen.

Det gikk helt fint.

Barna er 5 1/2 - 6 år når de begynner på skolen i dag, og jeg syns rett og slett ikke det er forsvarlig å la et så lite barn ha det ansvaret.

Jeg begynte på skolen da jeg var 7, og hadde dette ansvaret siden mine foreldre begynte tidlig på jobb. Men resultatet var jo at jeg ikke spise frokost, fordi jeg ikke likte mat så tidlig på morningen. Noe som faktisk ikke er bra, for man behøver mat før man begynner en arbeidsøkt.

Selv om det i mange tilfeller går bra, er det ikke alle som klarer å ta dette ansvaret i så ung alder.

Gjest Piper
Skrevet
Så flott at du var så selvstendig. Er mange barn som trenger og bli mer selvstendige og ikke sys puter under armene på.

Syns du det er forsvarlig å la en 5 1/2 - 6 åring ha et slikt ansvar?

Skrevet

Regner med at vaniljesaus var 6-7 da hun gikk på skole. Jeg var også utrolig selvhjulpen i den alderen da vi var 4 barn hjemme. Var også helt vanlig at mange barn måtte ordne seg selv før skolen da mødre og fedre jobbet og det var ikke SFO. Har blitt folk at de som måtte det også.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Syns du det er forsvarlig å la en 5 1/2 - 6 åring ha et slikt ansvar?

I mange land tar barn på denne alderen seg av yngre søsken før de går lange veier for å komme på skolen ;)

Selv var jeg 7 1/2 da jeg begynte på skolen. Men vekkerklokke hadde jeg hatt siden jeg var 5 og jeg syntes det var stor stas og ha ansvaret for å "stå opp selv". Mens jeg gikk i barnhagen ble jeg jo fulgt dit, så de hadde sett at jeg var i stand til å komme meg opp og smøre matpakke osv et par år alt (og da var de til stede om morgenen.. for i barnehagen kunne man jo komme mye tidligere enn på skolen. skolen begynte ikke før kl 9).

Desstuen bodde besteforeldrene mine i nabohuset, så det var ikke langt etter noen å spørre/få hjelp av dersom det skulle være noe..

Og jeg har som sagt ikke påstått at dette er en ideell løsning eller noe jeg anbefaler. Jeg bare sier at sånn var det og det gikk helt fint. Og jeg tror årsaken til at det gikk fint var at jeg fikk ansvaret. At alle forventet at jeg skulle klare det. Ingen nevnte at det skulle være vanskelig for meg osv.

Skrevet
Jeg vekker ennå den eldste gutten i huset hver morgen.

Og han er 37.

:hoho::klappe:

Skrevet
Kan det tenkes at disse samboerne som blir vekket av kjærestene nå hadde mødre som vekket dem om morgenen helt til de flyttet ut..?

Når man begynner på videregående så synes jeg man burde kunne ta ansvar for å stå opp selv. Å klare å stå tidlig er helt nødvendig som voksen. Tror man gjør en bjørnetjeneste for barnet hvis man bare forskyver problemet til en eventuell kjæreste kan ta over den rollen.

Tror du har veldig rett. Dette er helt klart en del av det å bli voksen, det handler om å ta ansvar for seg selv.

Foreldrene må lære ungene sine å stå opp om morgenen selv, bruke vekkerklokke, smøre matpakke, og ta konsekvensene av å forsove seg når det skjer. Alle synes det er pinlig å forsove seg, og det gjør at man gjør sitt beste for at det ikke skal skje igjen- inkludert å legge seg litt tidligere om kvelden.

Gjest Elastica
Skrevet

Ha ha, ja det skulle man nesten tro, men det er nok ikke tilfelle. At jeg vekker den eldste gutten henger sammen med at jeg står opp først. Og jeg gir ham én sjanse.

Gjest Emera
Skrevet

Datteren på ti er utpreget A-menneske, og står følgelig opp før meg. Men jeg sørger for at hun får frokost, og at sekken blir pakket. Hun er utrolig distré, og hadde ikke fått med seg noe som helst ellers.

Skrevet
Ha ha, ja det skulle man nesten tro, men det er nok ikke tilfelle. At jeg vekker den eldste gutten henger sammen med at jeg står opp først. Og jeg gir ham én sjanse.

Du gir han én sjanse..? Til hva?

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det oss opp hver eneste dag. Mine er 11, 8 og 4.

Kunne aldri tenkt meg at de skulle opp av seg selv.

Skrevet

Poden har hatt vekkerklokke og stått opp av seg selv fra han var 8 1/2 år. De siste månede har han vært trøtt (lest når det var sovetid), så jeg er av og til inne og purrer.

Tror det er greit å venne ungene til det så fort som mulig, jeg, sånn at de har ansvaret selv også når de blir eldre og skal på jobb!

Gjest Gjest
Skrevet

Om jeg ikke hadde vekket mine på 8 år og 11 år så hadde de kommet konstant for sent, glemt alt og gått herfra uten regntøy når det høljer ned. Syns ikke det er forsvarlig å la barn ta et så stort ansvar. Forsent komming på skolen er ganske seriøst problem. Det hadde bare ikke gått her. Om ett par års tid så skal jeg prøve dette med eldste kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...