Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner barn å stå opp av seg selv, om morgenen? Ved hjelp av vekkerklokke? Ordner seg selvm finner mat, finner sekken sin og vet når de skal på skolen? Jeg mener jeg selv gjorde dette fra 11/12 års alder?

Min 8 åring er SÅ trøtt og bruker virkelig en evighet på ting om morgenen. Hvilket resulterer i mas og kjefting, dessverre.... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Fra skolestart.

Jeg så som regel ikke mine foreldre før jeg gikk på skolen om dagen.

Det gikk helt fint.

Skrevet

Fra de begynte i 4. klasse for da ville de ikke gå på SFO lenger. Jeg smurte matpakke, men de smurte selv maten de skulle spise til frokost.

Nå som jeg er sykmeldt er de veldig bortskjemte med at jeg både vekker de, lager all maten og kjører til skolen selv om det ikke er mer enn 1,7 km. Jeg vet de fint kan gå eller sykle selv men iom. at jeg kjører minsten som går i første så må de andre også få sitte på. Vil ikke sende minsten til skolen alene enda for han er ikke så selvstendig av seg.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg vekker ennå den eldste gutten i huset hver morgen.

Og han er 37.

Skrevet

Sønnen vår på 10 er et mareritt å få opp, få klær på og få mat i. Han er et fullblods B-menneske. Noe sier meg at dette er noe jeg må slite med i mange år framover. Døtrene våre er enklere der.

Mannen min er samme ulla, men der går grensen for hva jeg skal ta på meg av oppgaver. Han får komme seg opp av senga og på arbeid selv.

Gjest Jytte
Skrevet
Fra skolestart.

Jeg så som regel ikke mine foreldre før jeg gikk på skolen om dagen.

Det gikk helt fint.

Kunne aldri tenkt meg å overlate så små barn helt til seg selv om morgenen .. Selvom både mannen og jeg har jobbet alltid mens ungene har gått på skolen, så var alltid en av oss hjemme når de gikk. For å sørge for at de spiste skikkelig, at de var kledd etter været og at de kom seg avgårde akkurat når de skulle ..

Skrevet

Her i huset har de( 7 og 9år) vekkekokke, har fått inntrykk av at det er stas md egen klokke.... enn så lenge.

Skrevet

Mamma og de pleide å vekke oss 30 min før de dro på jobb, så ringte de og sjekket at jeg hadde stått opp, hehe! Min bror var det aldri noe problem med. Verre med meg.. ;)

Men det passet sånn inn at de vekket oss da, for da hadde de 30 min på seg til å sjekke at vi stod opp og gjorde det vi måtte før de dro. Når jeg tenker tilbake på det, så syntes jeg det var en grei ordning i grunn.

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Skrevet (endret)

Her er det faktisk elsdte-jenta på snart 12 som ofte er den som vekker resten av oss. Hun er A-menneske, jeg og den yngste er nok uhelbredelige B-mennesker.......

Hun setter selv på alarmen og står opp halv sju, vekker meg rundt sju. Da er det gjerne nykokt kaffe og omelett klar på kjøkkenet, helt nydelig å stå opp til!

Men dette er IKKE en plikt hun har, det er et frynsegode....for meg... ;)

Endret av Wildy
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg står jo alltid opp sammen med jentungen om morgenen, Det er veldig koselig det synes jeg. Hun vekker meg, for hun er morgenfugl mens jeg er natteravn. Spiser vi frokost sammen og sånn. Ordner oss litt på badet sammen osv. Hvis jeg skal på jobb derimot. da vekker jeg henne når jeg går. Da har jeg smurt matpakke og frokost til henne, evt laget litt te.

Skrevet (endret)
Her er det faktisk elsdte-jenta på snart 12 som ofte er den som vekker resten av oss. Hun er A-menneske, jeg og den yngste er nok uhelbredelige B-mennesker.......

Hun setter selv på alarmen  og står opp halv sju, vekker meg rundt sju. Da er det gjerne nykokt kaffe og omelett klar på kjøkkenet, helt nydelig å stå opp til!

Å stå opp til ferdig froksost og nykokt kaffe...... :kaffe: Dette tør jeg ikke i min villeste fantasi drømme om.

:ler:

Korreksjon: tror jeg er litt trøtt, ble nesten froskost istedenfor frokost.

Endret av fil
Skrevet
Uff. Blir litt misunnelig her jeg.

Min 16-åring trengs å vekkes hver morgen.

Samme her. Min 16-åring er helt i koma om morgenen, uansett når han la seg kvelden før.

Skrevet

Hun setter selv på alarmen  og står opp halv sju, vekker meg rundt sju. Da er det gjerne nykokt kaffe og omelett klar på kjøkkenet, helt nydelig å stå opp til!

Hos oss er det ganske likt.

Jeg har imidlertid aldri sett noe kaffe eller omelett, så her har jeg tydligvis noe å lære opp den eldste til ;) .

Skrevet
Hos oss er det ganske likt.

Jeg har imidlertid aldri sett noe kaffe eller omelett, så her har jeg tydligvis noe å lære opp den eldste til  ;) .

Gjør klar kaffetrakteren om kvelden,slik at det er bare å sette i kontakten og skru på knappen om morgenen! ;)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Kunne aldri tenkt meg å overlate så små barn helt til seg selv om morgenen .. Selvom både mannen og jeg har jobbet alltid mens ungene har gått på skolen, så var alltid en av oss hjemme når de gikk. For å sørge for at de spiste skikkelig, at de var kledd etter været og at de kom seg avgårde akkurat når de skulle ..

Jeg påstår ikke at dette er en ideell løsning som jeg vil anbefale andre. Men jeg vet at det gikk helt fint for meg. Var fullstendig i stand til å komme meg avgårde, spise og kle meg. Får man ansvar så tar man ansvar. Jeg kom for sent til skolen en eneste gang i løpet av barneskolen.. og det var en morgen mamma var til stede for en gang skyld.. ;)

Gjest Silmarill
Skrevet

Husker ikke når han startet med å være selvstendig mht. å stå opp, smøre matpakke osv.

---

Min 16 åring vekker meg han :)

Han spretter gjerne opp før klokka ringer, så vekker han meg, så spiser vi frokost sammen og han lager sin egen matpakke!

(Samboer har da dratt på jobb for lengst, da han drar 05.45 om morgenen)

Skrevet

Sliter med å stå opp enda, jeg. Så jeg ble vekket mens jeg gikk på vgs.

Skrevet

Jeg må helt seriøst vekke samboern min så jeg tror det er veldig individuelt :P

Drar jeg på jobb før han, jeg drar da ti på halv ni og han kvart på ni så må jeg faktisk passe på at han er oppe av senga før jeg drar, eller at kattene har blitt skikkelig kosete slik at de vekker han, ellers ligger han der når jeg kommer hjem..

Skrevet

Her er det alltid noen hjemme når ungene går på skolen, jeg jobber skift, og den uken jeg begynner tidlig, begynner mannen litt senere (han har flexitid)så han går samtidig med ungene (før eldstemann for i militæret hadde han ansvaret for at de to yngste kom seg ut døren før han gikk på jobb)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...