Gå til innhold

Ostekake


Fioletta

Anbefalte innlegg

Har laget ostekake som skal serveres i morgen kveld. Skal pyntes med jordbærskiver og gelelokk. Kan jeg lage hele kaken i dag, eller bør jeg vente med lokket til i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes gelelokket smaker godt dagen etter også. Etter min erfaring er det viktigste at ostekaken er helt stiv og at geleen ikke er for varm når den helles over. Jeg venter selv oftest med geleen til samme dag, siden det går så raskt å legge den på, og siden jeg gjerne lager selve ostekaken kvelden før og den da ikke er stiv. Men restene av kaken spises jo dagen etter gelelokket er lagt, og det pleier å smake helt fint da også.

Vet ikke om det var til mye hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gelelokket smaker godt dagen etter også. Etter min erfaring er det viktigste at ostekaken er helt stiv og at geleen ikke er for varm når den helles over. Jeg venter selv oftest med geleen til samme dag, siden det går så raskt å legge den på, og siden jeg gjerne lager selve ostekaken kvelden før og den da ikke er stiv. Men restene av kaken spises jo dagen etter gelelokket er lagt, og det pleier å smake helt fint da også.

Vet ikke om det var til mye hjelp...

Helt enig. Det som er viktig er at ostekaken er stiv. Et lite tips; ha frosne bær i gelen da avkjøles gelen raskt og kan helles med engang over kaken + at det smaker kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid laget ferdig kaka dagen før servering med gelelokk og det hele. Geleen lager jeg av saft og gelantin.

Jeg pleier ofte å bruke frosne bær sammen med geleen, det blir sååå godt.

Jeg har ofte tidligere syntes ostekake blir litt kvalmende (lager den versjonen med sitrongele, philadelphiaost og rømme), men etter at jeg begynte å ha litt ferskpresset sitron i samt lage gelelokk er det en av favorittkakene mine.

Men jeg pleier ikkei å synes at bunnen blir så god. Noen tips der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage mandelbunn istedenfor kjeksbunn. Men det er mer pes da. Jeg har aldri prøvd det selv men kun smakt, veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg pleier ikkei å synes at bunnen blir så god. Noen tips der?

Hvis du ikke allerede pleier det: Ha i litt kanel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Lurer på om jeg da gjør kaka helt ferdig i dag. Har endel annet som skal lages i morgen, så da blir jeg ihvertfall ferdig med en ting i dag... Skal ikke bruke frosne bær, har kjøpt en kurv ferske jordbær. Håper de smaker nogenlunde... Kaka er ihvertfall stiv, så det er ikke noe problem. Er jo viktig at lokket får stivna helt også. Fikk servert en kake med gelelokk en gang hvor geleen ikke var helt stivna, og den smakte ikke godt. Ble altfor sterk smak... Håper jordbærene holder seg pene under geleen til i morgen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...