Gå til innhold

vært forkjølt og hatt pollenallergi lenge..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter noen uker med forkjølelse på toppen av pollenallergien er nesen min nå kjempesår! Har flere små sår eller kanskje også kutt inne i det ene neseboret og det gjør vondt bare jeg kommer borti utsiden av nesen for ikke å snakke om når jeg snyter meg. Har ikke blødd neseblod, men blødd fra de små sårene.

Det er ikke bare sårt, men innmari vondt! Noen som har opplevd det samme? Skulle gjerne hatt et godt råd for hvordan det fortere kan leges, vært plaget lenge nå.

Gode tips anyone? Har prøvd med fuktighetskrem uten at det har hjulpet. Sinksalve er jeg skeptisk til da det har en tendens til å tørke ut huden litt og legge fra seg et hvitt lag og neseboret er ikke det letteste stedet å rengjøre...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har du skylt nesen? Kjøp deg et "nesehorn" (nei, ikke slikt stort grått med 4 ben :ler:), på apoteket. Får vasket ut pollenet.

Skrevet

Hva bruker du mot pollenallergien? Øyedroper og nesespray? Tabletter? Hos legen kan du få tabletter, øyedroper og nesespray på blå resept hvis du er plaget sammenhengende i mer enn tre måneder.

Hos legen kan du også få kortisonsprøyte mot pollenallergien, men dette er visstnok svært sterkt, og jeg tror ikke de gir det uten at du er veldig plaget (kortison øker faren for benskjørhet, men det er ikke farlig hvis du bare får 1-2 sprøyter i løpet av et år (i følge legen min). Noen på KG har vært plaget av et "krater" etter kortisonsprøyten fordi den dreper noe av vevet der den settes (tror jeg), men bivirkningene er individuelle...)

Kanskje det kan hjelpe med andre medisiner mot pollenallergien?

Håper du blir bedre! :klem: Lykke til!

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Bruk Kleenex med balsam når du snyter deg, og smør den såre huden med mentholatum.

Og et slikt nesehorn skal være bra.

Skrevet

Hvis du bruker allerginesespray, så be legen din om resept på nesepulver i stedet. Det er mye mildere mot slimhinnene i nesen.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Du kan bruke olje (matolje) med q-tips og smøre inn i nesen for at sårene skal gro lettere. Vet ikke om det har noen hensikt om du er veldig allergisk nå, men sår har vanskelig for å gro i nesen og oljen gjør at sårene på en måte blir beskyttet og ikke danner skorpe men gror innenfra.

Du kan også prøve å smøre inn en blanding av olje og honning (varm honningen litt i oljen først), eller bare honning, men det er noe jeg bare vil anbefale å bruke om natten pga at jeg ville vært redd veps osv om jeg gikk rundt som en "bikube".

Begynner du å virkelig blø, må du til legevakta der de brenner (vet ikke hvordan) slik at blodårene blir lukket.

Endret av vimselot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...