Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er i en litt tricky situasjon.

I slutten av januar begynte jeg i et engasjement, heltid. Jeg er nytutdannet, og var forsåvidt glad for å få meg en relevant jobb, men lønna var det verre med. Av ulike grunner aksepterte jeg lønnen etter å ha forsøkt å forhandle meg til høyere lønn, men møtt veggen. Selv om lønna var lav, hadde jeg ikke andre tilbud og det var bedre enn å gå arbeidsledig. Og stillingen var også veldig relevant for meg, så jeg var som sagt på mange måter fornøyd.

Nå har det gått over tre måneder, jeg har fått mange flere ansvarsområder enn jeg opprinnelig ble ansatt for. Blant annet en del ting som har direkte med hvordan bedriften synliggjøres utad for presse og publikum. I tillegg har jeg funnet ut at jeg tjener 40 000 lavere enn den i min avdeling som tjener minst etter meg. Denne personen har lengre tid i bedriften, men lavere utdannelse og ikke mer ansvar enn meg. Jeg er temmelig oppbrakt over dette.

Jeg trives ellers godt i bedriften, har supre kolleger, virkelyst (noe som har gjort at jeg har fått mer ansvar) og hadde sagt ja takk umiddelbart om jeg fikk tilbud om fast ansettelse.

Så til saken: Nå rett før sommeren skal det settes budsjett for neste år. Hvis jeg skal be om lønnsforhøyelse er det altså et godt tidspunkt. Men jeg har fått signaler om at det ikke vil bli tatt godt opp om jeg ber om lønnsforhøyelse så tidlig etter at jeg begynte. Samtidig bør jeg jo gjøre noe nå, jeg vil jo selvsagt gjerne få merke litt av en eventuell lønnsforhøyelse for engasjementet løper ut (om 1,5 år).

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det noe i kontrakten om tidspunkt for lønnsforhandlinger? Jeg har ikke erfaring med engasjementer, men har inntrykk av at det er vanligere å forhandle lønn når man går over til ny kontrakt (forlenget engasjement eller fast jobb). På den annen side har du vel ikke så mye å tape på å be om forhandlinger heller, ettersom du er såpass misfornøyd med lønna :forvirret:

Skrevet

Firmaet har ingen faste tider for lønnsforhandling, det tar hver arbeidstaker evt opp på eget initiativ.

Hadde jeg visst at jeg ville få fast ansettelse ville jeg kanskje ventet. Men jeg vil som sagt gjerne tjene litt mer på denne jobben før jeg slutter...

Det jeg lurer på, er egentlig om jeg spolerer mine egne sjanser for å fortsette om jeg ber om lønnsforhøyelse. Jeg har fått signaler om at å be om høyere lønn vil stille meg i et dårlig lys. Men jeg føler jeg har gode argumenter, og jeg ville jo uansett ikke være annet enn høflig og hyggelig som vanlig. Synes det ville være uprofesjonelt om det ble tatt ille opp.

Jeg er som sagt nyutdannet, og har aldri gjort noe slikt tidligere. Det er litt skummelt!

Skrevet

Er enig med deg at det ville være uprofesjonelt om det blir tatt ille opp, men det er nå engang ikke alle som er like profesjonelle, dessverre. Steder der det ikke er lønnsforhandlinger til faste tider har jeg inntrykk av at første mulighet er når prøvetiden går ut (ofte etter et halvt år), mens mange likevel gjerne venter et år før de gjør noe. Tror dessverre ikke du rekker så langt med et argument om at "du vil få noe penger ut av denne jobben fort siden du skal være her så kort tid", det er jo egentlig ikke relevant.

Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt å bruke som argument overfor arbeidsgiver ;)

Heller argumenter som at

-jeg utfører jobben min veldig godt

-jeg har fått flere ansvarsområder som ikke er i stillingsbeskrivelsen (og som jeg derfor heller ikke egentlig er lønnet for)

-mine nærmeste kollegaer (som har lavere utdannelse) har minst 40000 mer enn meg i lønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...