Jens Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Har alltid synes det ser farlig ut med trampoline. Små og store hopper rundt sammen, og tar saltoer og holder på. Disse tragiske sakene burde gjøre at trampoliner burde forbys http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/08/500094.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/09/500133.html
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Folk sluttar ikkje å kjøre bil sjølv om det skjer ulukker...
Laban75 Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Begge saker er tragiske. Vi har trampoline og det har ikke vært noe problem. Den kjøpte vi for å styrke koordineringen til barna. De holder seg i aktivitet og får "trimmet" seg litt. Det er mange tilfeller med uhell på trampoline om sommeren, men det sies at de fleste er på trampoliner uten sikkerhetsnett (fallulykker med benbrudd). Håper de finner ut hva som har skjedd i saken med gutten som ble kvalt i nettet... I fall vi må ta noen forholdsregler på dette.
Gjest Ballerina Skrevet 9. mai 2007 #4 Skrevet 9. mai 2007 Folk sluttar ikkje å kjøre bil sjølv om det skjer ulukker... ← Helt sant! Man kan jo ikke bli helt hysteriske heller... dessuten er det maaange flere som er uskadd enn skadd med trampoliner - vi har hatt en hjemme nå i nesten ti år og vi har aldri hatt så mye som en forstuet ankel... tror det gjelder å ha klare regler med bruk av trampolinen og at vi som er voksne kanskje må følge litt bedre med når de hopper!
Gjest Elastica Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Ut fra hvor mange barn som faktisk hopper på trampoline og antall ulykker, tror jeg ikke dette leketøyet representerer noen stor fare sammenlignet med veldig mye annet. Man kan virkelig ikke gardere seg mot alle potensielle farer, og jeg er ikke det minste i tvil om at vår trampoline skal opp igjen iår.
Leo Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Skulle vi ha innført forbud mot alt det skjer ulykker med, så hadde det ikke blitt så mye igjen som hadde vært tillatt. Jeg vil f.eks. anta at det skjer flere ulykker med sykkel og f.eks. akebrett enn det gjør med trampoliner. For ikke å snakke om svømme-/badebassenger og, ikke minst, helt vanlig kjøkkenstoler. Jeg synes trampoliner er utrolig stygge og ødelegger en ellers velstelt hage totalt, men ut over det synes jeg det er flott at barn og unge (Og voksne for den del) har mulighet til lystbetont fysisk aktivitet i egen hage. De fleste former for fysisk aktivitet innebærer en viss risiko, men slik er det bare.
Furstina Skrevet 9. mai 2007 #7 Skrevet 9. mai 2007 Grannen har köpt en stor trampolin och ställt upp utanför huset. Den har blivit en samlingspunkt för deras barn (och de som bor i vårt hus och ett till). De var tidigare oroliga för sin son i 15 års åldern för att han inte visade intresse för skolan och för att han börjat "hänga" med "fel" kompisar... nu är han hemma nästan varje kväll, tillsammans med kompisarana. De hoppar i två timmar, sitter i trädgårdsstolar, snackar och bara "är". Mycket bättre. De gör volter och hoppar med "snowboard" och gör trick så som i skidbacken. De andra barnen som brukar använda den är 12-14 år gamla. De hoppar bara. Och så har vi några 3-4 åringar som får "leka" lätt på den en stund tillsammans med någon av de äldre sansade barnen - och under översikt av föräldrar. De hoppar inte, de har bara kul att de ramlar när någon studsar till mattan. En annan av pojkarna i närheten kom hem förra våren med stora skador på ben och armar efter offroad-trick-cykling med sin cykel. Inga ben brutna men rejält sönderslagen och upprepad ändå.
minsin Skrevet 9. mai 2007 #8 Skrevet 9. mai 2007 Å hoppe på trampoline er utrolig bra trening og mange av de som bruker det ville aldri trent noe ellers. Dessverre skjer det ulykker der også, men å forby trampoliner vil være for ille.
Caramba Skrevet 9. mai 2007 #9 Skrevet 9. mai 2007 (endret) Vel, det er en god del skader på barn som følge av disse trampolinene. Hva sto egentlig i papirutgaven til Dagbladet i dag? 5000 i året? Noen som leste? Kjenner ei jente som måtte ligge i strekk i flere måneder grunnet en nakkeskade på trampoline. Hun gikk glipp av veldig mye det skoleåret. Det er hvertfal viktig å lære barna å være litt forsiktige. I denne artikkelen står det at ca 30 barn skades alvorlig i året i Norge. Det er jo litt, da.... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196139 Endret 9. mai 2007 av Caramba
Jens Skrevet 9. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. mai 2007 Ja, det var visst 5000 i året som ble skadet. Det er alt for mye.
Gjest Frysepulver Skrevet 9. mai 2007 #11 Skrevet 9. mai 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor trampoliner skal forbys for alle bare fordi Jens ikke liker de? "Alt" er farlig. Det er farlig å sykle, det er farlig å klatre i trær, det er farlig å hoppe tau/strikk, det er farlig å spille fotball, barn har dødd i lekeapparater i barnehager, de har blitt påkjørt mens de spiller fotball utenfor huset sitt - you name it. Trampoliner fører til økt fysisk aktivitet - noe som ikke kan sies å være annet enn positivt. Mine foreldre kjøpte trampoline til søstrene mine for noen år tilbake og den har blitt mye brukt. Er selvfølgelig regler forbundet med å være på den: kun 3 om gangen (er en gigantisk sak), de store passer på de små, ingen saltoer dersom det er små barn på samtadig etc. Problemet med deres trampoline er at den står på eiendommen. Dette er privat eiendom, men den er så stor at det later til at forbipasserende, naboer etc. ser på stedet som offentlig eiendom og bruker den uten å spørre. Derfor settes det nå opp et skilt hvor det henstilles til at man spør om å få bruke den først - samt at dersom det skulle skje noe er det på eget ansvar.
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #12 Skrevet 9. mai 2007 Hvis det er 5000 som skades vært år på trampoline tror jeg ikke jeg vil vite hvor mange som skader seg på sykkel. Jeg hadde minst et blåmerke/sår hver gang jeg var ute med sykkelen i skogen og det var nesten hver dag.. Ble veldig skadet minst en gang hver uke hvor jeg da værsgod fikk være i fred neste dag fordi jeg hadde skadet hånden og kunne ikke sykle, skadet benet.. Jeg alene bidro da til over 100 skader så lenge sykkelen var ute, og det er hvor mange barn i norge?
Kayli Skrevet 9. mai 2007 #13 Skrevet 9. mai 2007 Vi har ikke trampoline. Ikke fordi vi er imot det, men fordi vi ikke synes alle behøver å ha det samme. Vi har valgt å investere i andre typer leker. Slik blir det litt spennende å være på besøk hos hverandre. Alt er farlig blir det sagt her. Joda, det skjer ulykker av alle typer hele tiden. Det som er litt skummelt med trampoliner er at det viser seg at det blir en del nakkeskader ved ulykker, noe som kan være svært alvorlig. Blir en litt annen kategori en skrubbsår... Jeg synes det er helt greit at mine barn hopper på trampoline når de er på besøk, men bare hvis det er ansvarlige voksne til stede. Jeg har sett at noen av våre naboer lar et ubegrenset antall barn hoppe samtidig. Noen hopper gjerne tau mens de er på trampolina, uten sikkerhetsnett. I sånne tilfeller synes jeg det er grunn til å påpeke at det er eiers ansvar hvis noe skjer. Det ansvaret bør alle trampoline-eiere ta på alvor, på samme måte som f.eks. basseng-eiere bør og må det (jada, vi kjøper basseng til sommeren...). Det er ille hvis noe skjer med egne barn, men jeg pleier å være enda mer redd for andres. Ellers er jeg helt enig i at fysisk aktivitet er viktig, og at kontrollert hopping på trampoline er en morsom måte å være aktiv på!
Kaffeavtalen Skrevet 9. mai 2007 #14 Skrevet 9. mai 2007 Det er over 100 000 trampoliner rundt omkring i landet, og hvis man regner i snitt 2 stykker på hver trampoline så vil det si 200000 som hopper på trampoline.Da synes jeg faktisk ikke at 5-6000 skader hver sommer er så stort antall. Det tilsvarer faktisk bare 3 % av alle som hopper. At hver unge da i tillegg kanskje hopper 3 ganger hver uke, så vil det si et ganske stort antall hopp hver sommer. Skal vi virkelig bli så hysteriske at vi ikke kan godt den bittelille sjansen for et uhell? Vi har hatt var trampoline i 6 år, og så langt har det ikke skjedd et eneste uhell. Og den er meget flittig brukt. Våre 3 barn, og halve nabolaget i perioder, Så om jeg sier det blir brukt av 5 barn i snitt 5 dager i uka i 5 måneder i året i 6 år. Tja det blir ca 3300 ganger det...uten skader. Mulig vi har vært heldige, men uansett så tar jeg den sjansen for mine barn. http://www.dagbladet.no/dinside/2007/05/07/499902.html
missluna Skrevet 9. mai 2007 #15 Skrevet 9. mai 2007 Har alltid synes det ser farlig ut med trampoline. Små og store hopper rundt sammen, og tar saltoer og holder på. Disse tragiske sakene burde gjøre at trampoliner burde forbys http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/08/500094.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/09/500133.html ← Med tanke på hvor mange som faktisk har trampoline og hvor ytterst sjelden sånne tragiske ulykker oppstår så synes jeg det er fin underholdning for både barn og voksne. Det er trening og gøy.
Helen Skrevet 9. mai 2007 #16 Skrevet 9. mai 2007 Vi har trampoline det har vi hatt noen år nå. Det skjedde en liten ulykke i fjor for da tråkken stedattera mi på beinet til minsten her, han ble litt hoven men det gikk fort over. For mange år siden (snart 11) så ble min datter skadet på en trampoline på en campingplass, akkurat hvordan det skjedde vet jeg ikke. Men det var ei som datt oppå dattera mi så hun fikk tennene hennes i hodet.. Min datter måtte sy et par sting, men det gikk bra med tennene til den andre jenta. Så på alle disse årene har vi kun hatt 2 små uhell og gud vet hvor mange ganger ungene her har hoppet på trampoline. Så hvis vi skulle ha fjernet noe som er farlig for ungene så må det være syklene, for der har vi hatt mange skader og uhell. Tror ikke det går en dag uten at en av ungene må ha plaster.
IsaCathrine Skrevet 9. mai 2007 #17 Skrevet 9. mai 2007 Har alltid synes det ser farlig ut med trampoline. ← Fadderen min ville ikke sende barna sine i barnehage da de kunne skade seg - helt til datteren hoppet ned fra en kiste hjemme i stua og brakk kravebenet. Da begynte de i barnehage... ALT kan være farlig. Trampoliner ER morro. Man er fysisk aktive og det er sosialt. Man kan trene seg opp til å gjøre masse triks. Det er gøy.
Gjest Mayamor Skrevet 9. mai 2007 #18 Skrevet 9. mai 2007 Forby trampoline er en god idè. Så kan vi forby: langrennski slalomski snowboard telemarkski skøyter akebrett kjelker rulleskøyter sykkel sparkesykkel hoppetau dissestativ rusjebane motorsykkel scooter bil snøscooter busser fly helikopter å få barn - da er vi sikre på at ingen flere vil skade seg...
Annie Skrevet 9. mai 2007 #19 Skrevet 9. mai 2007 Man kan ikke forby alt som kan være farlig. Men man kan gjøre sitt til at skadene på trapoline blir mindre. Hos oss får de være maks 2 på samtidig og saltoer er forbudt.
Tusenfryd Skrevet 10. mai 2007 #20 Skrevet 10. mai 2007 Mange foreldre må også følge bedre med. Flere her vi bor setter opp sikkerhetsnett og går inn igjen mens alle ungen ei nabolaget herjer fullt ut som de lyster, flere hopper samtidig, de slenger seg mot nettet, mot hverandre - det er jo nett og da er det liksom sikkert. Foreldre har ansvar for å være der og følge med og lære barna reglene som gjelder. På samme måte som de må lære barna å sykle og trafikkregler før de får sykle til skolen, lærer barna å stå på ski før de kaster dem utfor bakken etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå